Gå til innhold

Samsung i300 - min lille erfaring så langt


Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en tråd for Samsungs nye flaggskip i300.

 

Samsung i300 specks

 

i_100337-564x376.jpg

 

Mer om i300

 

Test av den

 

Da skal jeg legge inn mine erfaringer så langt etter noen timers leking

 

Førsteinntrykk:

 

Herligheten ser meget bra ut og byr på forholdsvis bra lagringsplass :)

Fiska den uta v boksen den kom i og startet med å lade batteri. Den har en egen boks du kan lagre batteriet i, noe som er en fordel da den kom med to batteri. Et litt tjukkere enn det andre. Denne boksen må du ha telefonen i når du kobler den til PC (med mindre du benytter infrarød)

Den ligger bra i hånda, og for å ha konstantert det med en gang:

Samsung er overraskende flinke på design

 

Oppstart:

 

zzzzzzzzzzzzzz

Det tar tid å starte opp softwaren.

 

Overføring av filer:

 

Med usb 1.0 som standard sier det seg selv at det tar tid å overføre filer. Hadde du tenkt å lagre filer av skikkelig størrelse tar det lang tid å overføre. Jeg brukte svært lang tid på å overføre et album i mp3 format.

 

Softwaren:

 

Det tar tid å respondere. Ikke hva jeg er vant til fra andre telefoner, men nå er dette riktig nok et tyngre os.

 

Styring i softwaren:

 

Taster + hjultast (den i sorte i midten) gjør det svært enkelt å navigere. Du kan også velge en del standarden som ligger på forsiden som enkelt tar deg fort inn i ulike applikasjoner

 

Kamera funksjonen:

 

Legger med et bilde. Helt standard innstillinger som jeg tipper de fleste vil bruke:

http://static.flickr.com/44/111917834_7ad5aaa94c_o.jpg

 

Fancy visning av bilder, og du må inn her får å kunne lagre bilder på forsiden av delefonen. Dette betyr at du må laste inn bilder du ønsker i riktig mappe. Jeg har ennå ikke kommet til punktet hvor jeg vet hvilken størrelse du skal ha, men når du legger inn et stort et skalerer telefonen det ned (og det ser for jævlig ut ;))

 

 

 

Media:

 

Samsung byr på MS media player, samt si egen Samsung Media. Disse ligner misstenkelig mye på hverandre :D Hurtigknapp på siden for Samsung Media

 

Mediaplayern krever litt i oppsettet, men fungerer bra.

Skjermen er dog overraskende bra og filmer er en fryd å se på (når du først får de inn)

 

Øretelefonene:

 

Uten tvil helt rompe løsning. Ikke vanlig øretelefon inngang (jack) men som vanlig egen løsning slik at du ikke kan bruke de du har til mp3 spillern. Dessuten er de av svak kvalitet og er ikke nærheten av SonyEriccson sine (w900 ?).

Jeg personlig hadde likt om de hadde kunne gått inn i øret som vinneren av teste på hodetelfoner på forsiden av hw i dag :)

 

Ellers:

 

Samsung har billig plastikk som skal dyttes inn i hulene for å dekke de når de ikke brukes. Dette er svakt, da jeg har erfaring meg e700 hvor disse fort røyk.

 

Ø er en mangelvare :( Rett og slett for dårlig

 

 

Konklusjon

 

Samsung leverer en design telefon som skal dekke svært mange områder. Jeg gikk for designet

 

+ Design

+ Lagringskapasitet

+ Enkelt navigeringssystem

+ Egen tilpassning av display for raskere navigering

+ To batterier

+ Skjermen er bra

+ Bra høytalere (når du har en samtale)

 

- Plastikk beskyttelse for størminngang, hodetelfon og trans flash

- Treg oppstart

- Mangler Ø (byr dog på ö)

- Ultratreg overføring

- Hodetelefonløsningen og hodetelefonene

 

 

Jeg benytter NetCom og det er ikke kommet noen standrd innstillinger for bruk av telefonen. Wap og MMS er derfor uaktuellt inntil videre (har jeg blitt fortalt). Tidligere brukte jeg Samsung E700 og må si at veien var lang for at jeg skulle velge Samsung igjen. Skal se om svakhetene fra E700 også lever i denne etterhvert. (på min e700 forsvant display, folk klagde på at de ikke fikk tak i meg selv om telefonen var på, midt i samtalen bestemte telefonen seg for å legge på, den slo seg av helt plutselig etc)

 

Jeg gir samung en terningkast 4. Den kan bli høyre, men om Samsung byr på samme problemer med denne som tidligere modeller er terningkastet for 1.

 

 

Mer kommer når jeg får lekt videre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fler erfaringer...

 

I dag morres etter å ha sist vært ladet i går klokka 1300 fikk jeg beskjed om at hdd slo seg av. Dermed hadde jeg ikke tilgang til denne :)

 

Batteritiden er noe svak på slimline batteriet, men garantert bedre på det tjukke fete som også følger med.

 

Videre kom det faktisk som en overraskelse at batterialderen til E700 selvfølgelig ikke passe i300. Dette er bare helt for jævlig dårlig, og viser at samsung ikke har vært i mobilmarkedet lenge nok. Nokia og SonyEriccson byr ikke på forskjellige ladere til sine ulike modeller mener jeg.

 

Samsung er en mediatelefon som kan by på en imponerende mediaspiller. Faktisk er jeg dypt imponert over hvor enkel den er å bruke, samt at den gir god lyd. Det er en ting som trekker mye ned og det er som sagt batterilevetiden.

 

En annen ting som faktisk er overraskende er at Samsung har valgt å legge med kun to uberrompe spill. Du får faktisk ingen 3d spill engang. Kun kabal og et annet surt rompe spill som har underholdningsverdi i kanskje 1 minutt. De legger helller ikke med eksempler på mediafiler. Faktsik litt overrasket at de ikke har en egen reklamefil på hva mediaplayern er i stand til. Her har Samsung gjort en grov feil og mistet anledningen til å reklamere enda mer for denne mobilen. Faktisk er det viktig for enkelte å få bekreftet at denne er verdens beste, selv etter å ha kjøpt den selv. Dessuten er slike små reklame filmer det du viser venner og kjente når du skal briefe med mobilen ;)

 

 

Har nå oppdaget at det er en omformer for hodetelefonene i esken. Dette betyr at du har tilgang til å bruke vanlige hodetelefoner. Dog påpekes det her at mer kabler = mer surr. En kabel altså for omforming .(

 

En annen morsom ting er at du må nesten bruke bruksanvisningen for å bli enda bedre kjent med den. T9 funksjonen i SMS finner du først ved å holde * inne mens du skriver en beskjed.

 

 

En annen ting er at HDD baserte mobiltelefoner neppe blir noen kjempe hit. For vanlige folk holder det med 1 gb minne, og da har vi gode flash løsninger. HDD krever mer strøm og de produserer mer varme

 

 

Avslutter med litt positivt.

 

Navigeringssystemet til Samsung er genialt. Du kan bruke flere måter å navigere: knapper, snurrknapp og "piltastene" Dette med en rekke hurtigknapper gjør den særdeles lett å håndtere. Dog stiller jeg spørsmål med hvor holdbart det er. Regner med at den varer to år slik en telefon bør gjøre

 

Brukergrensesnittet er helt rått når du blir vant til det. NB: Det er faktisk en tilvenneingssak og jeg liker det mer og mer, selv om vi burde ha sett noen bedre løsninger (dog er dette småplukk).

 

Designet tar pusten fra de fleste.

 

 

Mer kommer

 

Noen som vet når amobil kommer til å teste denne?

Lenke til kommentar

Ok, denne gangen skal telefonlisten få gjennomgå

 

+ Det er veldig enkelt å legge til mye venner på listen din

 

- ingen egen slett knapp, og dermed må du viske ut navnet og annet før du får slettet den...

 

hmmm

 

 

Sikkert ingen som er interessert i denne telefonen, men lager et grunnlag for den som skal teste denne i amobil :D

Lenke til kommentar

Mer negativt

 

Det er umulig å stille inn vekkeklokke på ulike dager slik det var på e700. Dessuten er det svært vanskelig å finne den da den ligger rimelig godt skjult

 

Mer positivt

 

Telefonen foreslår nummer etterhvert som du skal taste et nummer. Da foreslår den utfra nummer du ikke har lagret.

 

La oss si at du ha et anrop på 928 22 299

Den vil komme opp som forslag når du taster. Jo flere tall desto flere elemineres da de ikke er match :D

Lenke til kommentar

Oppsummerer:

 

+ Genialt design

+ Masse knapper for hurtigstyring

+ Genialt Navigeringssystem

+ Windows Mobil OS

+ Genialt Brukergrensesnitt

+ Herlig Media Player som er enkel å bruke

+ God lyd

+ Meget bra skjerm

+ Fin størrelse (Kunne dog vært mindre og lettere)

+ Masse ekstra utstyr medfølger

+ Enkel synkronisering via kabel eller infrarød

+ Du kan selv tilpasse store deler av bruken

+ God lagring, men denne kommer også under negative sider

 

 

Men det er så mye flere negative sider. Jeg personlig tror ikke på at HDD baserte telefoner vil ha noen suksess. Jeg gir denne telefonen kun en terningkast 2, da den rett og slett ikke byr på det som er viktigst: Lang batteritid da det hovedsaklig er et komunikasjonsprodukt.

 

Jeg tror du som er intressert i musikk vil være mer glad i SonyEriccsons w900i som kun har 1 gb, men er flashbasert. Skal byttelåne med en på jobben for å se hva jeg kommer frem til der.

 

Uansett kan jeg konkludere med at jeg neppe tror Nokia n91 heller blir en suksess. For meg holder det masse med 1 gb flashbasert lagring om mobilen ikke går tom for strøm 1 time etter jeg har forlatt stua

Lenke til kommentar

Mer om media systemet : dette er da ikke bra!

 

Du har to lydfunksjoner ved øretelefoner:

 

Du har volumknapper på siden av telefonen. Og et eget scrollhjlul i midten. Kan beskrives som lydvolumet på datamaskinen, mens du har et eget lydvolum i mediaplayern din.

 

Her er problemet. Har du telefonen i lomma må du sette på tastelås for at ikke hjulet skal påvirkes. Det burde være en enklere måte å justere lyden på enn dette.

 

Noen i det hele tatt som leser dette?

Hvis ja, kommer jeg tilbake med mer etterhvert

Lenke til kommentar

ARGH!

 

Prøvde meg på flymodus. Sikkert en helt grei funksjon du allikevel ALDRI kommer til å bruke.

 

Her er det morsomme. Når du slår av flymodus må du taste PIN kode for å komme tilbake på normal fokus (at du har tilgang til nettverk). Jeg har selvfølgelig PIN koden på jobben og sitter her nå med en mobil uten dekning.

 

Fy faen at det går an!

Hva er det Samsung driver med?

 

Ørlite pluss for at det er enkelt å sette en tastelås med kode på systemet. Koden bestemmer du selv og hvor lang den skal være.

 

Men nå er jeg FORBANNA på denne telefonen. Gikk dessuten ikke overraskende tom for strøm. Og det er uten mange samtaler og lite bruk siden klokka 1330 i dag. Helt latterlig at vi snakker snaue 7 timer før du er tom. Dette uten noen form for mye bruk :(

 

FØKK

Lenke til kommentar

Haha.. Morsomt å lese.. Du går fra å være fornøyd til misfornøyd? :p Har sett litt på denne, og synes den ser lekker ut! Men er absolutt ikke sikker på Samsung lenger, har D500 nå, og er altfor altfor mange små irriterende drittfeil på den! Huff! Er det fortsatt sånn at det kommer liten bokstav etter punktum i sms greia?

 

Tror nok ikke jeg går for Samsung når jeg skal ha ny mobil, desverre. :(

Lenke til kommentar

Får ikke sjekka sms greia nå, men skal gjøre det når jeg får tak i pinkoden på jobben i morra :)

 

Jeg må si at Samsung lager lekre telefoner. Denne er elegant og har masse fine finesser. Dog anbefalles ikke denne til profesjonelt bruk, da det er kjedelig å måtte lade telefonen hver time :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...