Gå til innhold

Hjelp til kjøp av HTPC ca 5k


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg har tenkt å kjøpe meg HTPC men budsjetet er stramt...

tenkte meg

enten AMD s754 eller intel s478

512mb ram

120GB HDD

ok grafikkkort (helst HDTV)

den skal brukes til film, surfing og svakere spill..

trenger også et ok tvkort...

 

takker for alle svar

 

 

Kurt

 

Edit: skriveleif

Endret av skolekurt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV-kortet i en HTPC boer helst ha mulighet for hardware enkoding. Dette gjoer det mulig aa ha live TV paa pause, uten at det gaar utover CPU-forbruk paa PC'en som gjoer den ekstra varm og dermed skaper mer viftebraak.

 

Et kort med dual tunere gir flere muligheter...opptak av to kanaler samtidig, eller opptak av en kanal mens man ser paa en annen. Verdt de ekstra pengene, evt aa redusere et annet sted hvis det er mulig.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Med 5K så går det fint med socket 939, en 3000+ og et Asrock dual sata HK er ikke dyrt..

5562783[/snapback]

Med Asrock kortet må en kjøpe lydkort ved siden av og dermed går vinningen opp i spinningen..

 

Vil for øvrig anbefale å putte noen hundelapper ekstra i et ATi Raedon X1300 kort. Dette kortet benytter ATi sin AVIVO teknologi, som bortsett fra å være både gratis og kan vise til bedre billedkvalitet er ellers lik nVidia sin PureVideo teknologi.

Lenke til kommentar
Brannslange, i visse tester ja og andre sier det motsatte.

Kan selv si at jeg er meget fornøyd med Nvidia sin løsning og at bildekvaliteten der er nydelig. Venter og ser på flere tester av ATI kort.

5562937[/snapback]

Nvidias 6200 kort som foreslått lenger over her mangler en del deinterlacingsmodus som kan være viktige i en HTPC (www.nvidia.com/page/purevideo_support.html). For å få disse trenger en Geforce 6600 GT eller bedre. ATi sine AVIVO kort (X1300, X1600 og X1800) har derimot ingen slike begrensninger og etter at ATi slapp siste versjon av AVIVO rett etter jul har disse kortene kvalitetsmessig gått forbi nVidia sine på billedkvalitet (jmf siste tester).

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Asrock kortet har innebygd lydkort, og skal ikke være dårligere enn andre innebygde i budsjett klassen.

5562848[/snapback]

Feil. Asrock kortet mangler digital lydutgang og er dermed ubrukelig i en HTPC (lydkortet altså).

5563576[/snapback]

Hmm, ser visst sånn ut ja..

Uansett mener jeg socket 939 er et bedre kjøp med tanke på senere oppgradering..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...