Gå til innhold

Test av Sony Cyber-shot DSC-R1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint test.

Meget interessant kamera dette, det jeg har lest av tester, kan objektivet i seg selv forsvare kameraprisen.

Liker at det bryter med trenden ”ørten x zoom” der bildekvaliteten kommer i annen rekke.

Må være et nydelig kamera til landskap, arkitektur og naturfotografering.

Det eneste jeg ikke likte var RAW-ytelsen.

Egentlig pussig at Sony virker til å være den mest innovative på high-end kompaktkamera, blir spennende å følge dem videre når de overtar KMs systemkamera.

Endret av Roncon
Lenke til kommentar

Jeg fortsetter med kjepphesten min: Grønn/turkis farge ved overgang til utbrenning. Jeg har påpekt fenomenet på nylig testede Fujifil S9500 og nå ser jeg det samme på DSC-R1:

 

Stortinget se øverst til venstre

og

Skiløper se øverst til høyre

 

Testers kommentar til skiløperbildet er: På bildet til høyere er solen plassert bak et tre og da blir de fleste refleksene borte. På originalen kan man se litt foran skituppene og litt rett under solen. Forøvrig synes vi at R1 greide et ganske vanskelig motiv eksemplarisk.

 

Jeg er ikke enig at bildet er eksemplarisk. Utbrente skyer omgitt av "grønn" farge er ikke eksemplarisk. Jeg ser gjerne at tester kommenterer dette.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Unnskyld at jeg spør, men hva er KM-fatning....?

5476389[/snapback]

PMnormal sikter nok til Maxxum/Dynax A-fatning. Problemet er objektivet ikke ville fungere med SLR-kamera generelt, siden speilet ville være i veien for de bakerste elementene som på største vidvinkel kommer svært nær billedbrikken.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
.... Problemet er objektivet ikke ville fungere med SLR-kamera generelt, siden speilet ville være i veien for de bakerste elementene som på største vidvinkel kommer svært nær billedbrikken.

5477058[/snapback]

Speil er ikke bare bare, nei. Spesiellt på vidvinkel blir det problemer, og en 24mm ekv krever spesielle løsninger. Takk for at du påpekte det. Færre kompromisser mht retrofokus er naturligvis blant aparatets kvaliteter :blush: Skal likevel bli spennende å se hva Sony kommer med på dslr-fronten. Garantert Zeiss-konstruert optikk, men hva med elektroniske løsninger. I tillegg har man jo det faktum at Sony gjerne venter litt før de deler sin sensorteknologi med andre. Mer utbredelse av CMOS er sikkert blant de nyhetene vi kan vente oss i fremtiden, siden en dslr-versjon av den som står i R-1 kanskje dukker opp. Mange mener jo at taket er nådd for DX nå (D200). Selv tror jeg kanskje det er for tidlig å spå, men det er jo lov å spekulere.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg har ikke spesielt stor peiling på hvilke grenser man støter på med moderne sensorteknologi, men det er klart at man har kommet langt med optimiseringen av CCD og CMOS-brikkene i forhold til støy. Hvor langt man kan komme med lyssensitivitet og oppløsning på APS-brikker eller fullramme for den del, er forsåvidt ikke heller spesielt viktig for min del.

 

Den fasen vi synes å ha kommet til nå, er "SLR-enes revansje". Etter noen år med mer og mer profesjonelle og allsidige kompakter, har disse nesten forsvunnet fra systemkameraprodusentenes rekker, og det virker som om de satser på å få størsteparten av markedet over på stadig billigere dSLR-kamera. Vi vil snart kunne kjøpe dSLR-hus til samme prisen man knapt kunne få en kompakt med manuelle funksjoner på for 2-3 år siden.

 

Det neste spørsmålet er om vi vil få et skifte fra dSLR-kamera med optiske søkere til EVF-baserte kamera. Det er et meget kontroversielt tema, det er klart at EVF-systemene ikke er modne nok enda, men størrelsesreduksjonen og det at man unnslipper de optiske utfordringene med speilboksen er ikke til å fornekte. Med forutsetning om at man finner en løsning på utløserforsinkelse og autofokussystemer (jeg hadde gitt mitt venstre øret for mer eksperimentering med digitale rammesøkerkamera eller noe i retning av en FM3D, jeg er ingen stor fan av verken plast eller store klumpete kamera til alle bruk).

 

Jeg for min del vet ikke hvor mye Zeiss har å gjøre med glasset og designene benyttet i Sonykamera for tiden, det har nok mer med branding og utlån av testutstyr å gjøre. Hvem det enn er som står bak dem, gjør få feil, og hvis Sony i tillegg ender opp med å ansette Minoltas optiske avdeling, kan resultatene bli spennende.

 

Likevel er det til syvende og sist opp til Sony hvordan de vil satse fremover. Etter alt og dømme nærmet prosjekter for nye 7-serie og 9-serie kamera seg slutten i vår og sommer, men vil Sony satse seriøst i disse markedene? Eller vil de nøye seg med en noe tilpasset 5D med nytt klistremerke?

 

PMA og Photokina vil vise, jeg som skulle kjøpe 7Di nå til våren tør nesten ikke trekke pusten ;)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Virker som om vi er ganske enige når det gjelder preferanser. Jeg for min del gleder meg til Epson R-D1-eierene bytter hus med Leica M-Digital. Håper det blir noen rimelige Epson'er på markedet da. I så fall trenger jeg bare to brennvidder, 28 og 50mm. Siden 6mp er litt "avlegs" om et par år håper jeg bruktprisene blir humane. For meg tar det mange år før jeg ikke er fornøyd med 6mp. Teknisk perfeksjon er heller ikke det viktigste for meg, arbeidsmetodikken er viktigere.

Mht optisk branding har du rett i at Zeiss (og Leica+Schneider) har lite med de japanske (og koreanske) produsentene å gjøre, men jeg regner med at de stiller visse krav for å utstede en lisens. Tross alt er merkevarer som Tessar og Sonnar viktige begreper som Zeiss neppe vil vanne ut for mye. Tross alt produserer de objektiver med samme modellnavn i andre sammenhenger. Tror ikke Hasselblad ville være glad hvis Planar-navnet ble for utvannet, og det vil også grave grunnen under for deres egen Contax/Nikon-serie.

 

Edit: Det er sannsynlig at den nye serien til Zeiss vil få Sony/KM-fatning også, tror jeg. De har tross alt et årelangt samarbeid bak seg allerede, og high-end dslr er et lukurativt marked for tiden. Sony har de senere år sittet på baken noen år før de hopper på toget, så hvorfor ikke nå. De er jo markedsledere innen proff videoutstyr (Digital BetaCam), så hvorfor ikke innen dslr også?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Ja, jeg er i utgangspunktet enig angåenede kravene som burde stilles ved branding, men hvis det er nok penger med i spillet kan jo så mye rart skje.. Selv synes jeg avtalen med Nokia lukter litt svidd.

 

Dette med objektivfatninger er jeg også litt usikker på. Hvis disse objektivene med Nikon-fatning er CPU-løse, vil forskjellen mellom å bruke et eget objektiv med Dynax-fatning og et M42-objektiv med adapter til Dynax-fatning være minimal. Blender må uansett stilles på objektivet.

 

Jeg satser også på å se an bruktmarkedet inntil videre. Foreløpig har jeg bare et sett sovjetiske Contax-kopier (35mm/50mm/85mm) med Contax/Kiev-fatning og et normalobjektiv med Leica skrufeste/m39, så jeg vil uansett måtte legge ut for både objektiv og kamera. Det er ingenting i veien med optikken, men fatningen skaper hodebry i oppgraderingsplanene :) Samtidig klarer jeg meg fint med film og negativskanner til dette bruket, da jeg tviler på at behovet vil bli svært mye høyere på denne fronten med det første.

 

Forøvrig er siste spekulasjoner rundt på nettet at Sony vil komme med en utfordrer til etterfølgeren til Canon 350XT (med 10MP) og at det senere vil komme et proffhus i prisklassen over D200/30D(?), altså en slags digital 9-serie.

 

Time will show.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
... Selv synes jeg avtalen med Nokia lukter litt svidd...

 

... Det er ingenting i veien med optikken, men fatningen skaper hodebry i oppgraderingsplanene :) Samtidig klarer jeg meg fint med film og negativskanner til dette bruket, da jeg tviler på at behovet vil bli svært mye høyere på denne fronten med det første.

...

5478025[/snapback]

Glemte at jeg hadde sett noe med Nokia et eller annet sted. Suspekt, ja, men de hevder vel ikke at dette er en Tessar eller Planar (Gud forby).

 

Ellers er vel Voigtländer Bessa R2 med skrufatning alternativ til dine ukrainere. Lømork har en brukt for under 2700. Har selv en Kiev 4 med Jupiter 8 (50mm). Lurer på å kjøpe ekstern søker fra Voitländer, men først må kamera på CLA. Henger på tidene under 1/60s. Kiev'en er eksportversjon i nystand, så den er verdt det, selv om "Contax"-versjonen din er regnet som mer høyverdig.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Glemte at jeg hadde sett noe med Nokia et eller annet sted. Suspekt, ja, men de hevder vel ikke at dette er en Tessar eller Planar (Gud forby).

 

Ellers er vel Voigtländer Bessa R2 med skrufatning alternativ til dine ukrainere. Lømork har en brukt for under 2700. Har selv en Kiev 4 med Jupiter 8 (50mm). Lurer på å kjøpe ekstern søker fra Voitländer, men først må kamera på CLA. Henger på tidene under 1/60s. Kiev'en er eksportversjon i nystand, så den er verdt det, selv om "Contax"-versjonen din er regnet som mer høyverdig.

5478079[/snapback]

 

Tessar er nettopp hva de kaller den. Forøvrig er det kanskje ikke mye i veien med denne, det kan dreie seg om billedbrikke og signalbehandling. Jeg burde kanskje trekke mitt spark til Nokia/Zeiss

 

[Off Topic]

Kiev 4 også er hva jeg har, beklager uklar forklaring. Med Helios 103, Jupiter 8, 9 og 12 for å være presis (samt de to russiske søkerne for 35 og 85mm.) Prisen og nysgjerrigheten tok overhånd, og sålangt er jeg 100% imponert. Greitnok at dette er Kiev4 nr.2 (derfor 2 normallinser) pga av at filmopptrekksgaffelen på den første ikke ville mer, men Kiev/Contax-utgaven (LSM/m39-utgaven har ekkel fokusmekanikk som ofte må justeres for å få reparerte objektiver til å fokuserer i takt med rammesøkeren) av Jupiter 9 (85mm f2) er verdt de snaut 500,- alene. Det blir for det meste Ilford XP2 Super for økonomien og enkelhetens skyld, men resultatene er gode med fyldige toner helt fra høylys ned til skygger om jeg husker å eksponere for skyggedetaljer..

 

Bessa R2 har vært vurdert flere ganger, men da jeg har en Zorki 4 på lur (da med Leica skrufatning), har jeg flere ganger lurt på om Voigtländers Snapshot Skopar (25mmf4) er et mer givende kjøp. Zorkien er lystett, jeg begynner å få orden på lukkeren og objektivet er ukoblet og kommer med en fantastisk ekstern søker.

[/Off Topic]

 

Men dette vil i beste fall bli til neste år, for i år er planen noe digitalt med Dynax-fatning, Sonica Minolta eller ikke, og å utnytte Kiev-en for det den er godt for :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Virker som om vi er ganske enige når det gjelder preferanser. Jeg for min del gleder meg til Epson R-D1-eierene bytter hus med Leica M-Digital. Håper det blir noen rimelige Epson'er på markedet da.

5477935[/snapback]

Du har lyst på mye rart du PMNormal ;)

Jeg vet ikke om 12k er mye for en Epson, men det er nå ihvertfall en slik til salgs på foto.no nå..

Lenke til kommentar
...

Du har lyst på mye rart du PMNormal ;)

Jeg vet ikke om 12k er mye for en Epson, men det er nå ihvertfall en slik til salgs på foto.no nå..

5480005[/snapback]

I jakten på det perfekte kamera må man ha sine idealer. Mitt ideal har altid vært målsøker, så det er nok min innerste lengsel jeg avslører her. Grunnet kronisk dårlig økonomi har drømmene nå begrenset seg til GR-D, men når sannheten skal sies er jeg egentlig kun interessert i en M-Digital med en 28mm. Ville byttet alt slr-utstyret mitt for en sånn, så kunne jeg kjøpt en 50/90mm på sikt. Liker egentlig ikke slr, men i nøden spiser fanden fluer. Derfor er det jeg blander meg inn i de diskusjonene, fordi økonomiske prioriteringer gjør meg til en bruker av dslr. En dag forsvinner jeg kanskje fra nettet fordi jeg lever lykkelig med målsøker med et par brennvidder til rådighet :dribble: Synes kanskje 12000 er litt mye for min familieøkonomi, men en dag, bjornkn, en dag. Regner med at du har sett noen av de få smakebitene jeg har lagt ut, og da forstår du at jeg har ikke særlig behov for ekstreme brennvidder.

Takk for oppmerksomheten :yes:

(Ikke begynn med digitalt mf. Jeg blir svett av å tenke på mine utopiske drømmer).

 

Ps: En gang i tiden bestod samlingen av to dusin kameraer som var i bruk, fra Pentax Auto 110 (med 3 objektiver) til Zeiss Ikon 6x9. Store deler av samlingen forsvant med ubudne gjester, og dagens kjerring holder meg litt i skjortekraven. Ja ja, so ist das leben als fotofreaks.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Oljens, har sjekket en del og dessverre ikke rukket å svare før idag. Prøvde også å gi deg et svar på S9500 bildet, og kan nok ikke si så mye annerledes her.

 

Kameraet har prioritert eksponering og fargebalanse i forgrunnen. Dette mener jeg er korrekt "vurdering" av kameraet. Kun noen avanserte/dyre speilreflekskameraer kunne greid dette kontrastomfanget noe særlig bedre.

 

Har også denne gangen sjekket fargekanalene etter din kommentar, og den blå kanalen er (nesten) blåst. Det er er mer tegning i de to andre kanalene. Det er klart at en av kanalene er nødt til å gå først i slike situasjoner, men jeg har fortsatt problemer med å se at fargene er fryktelig gale.

 

Har sjekket bildet på flere skjermer, både crt og lcd. To av de er kalibrerte og for meg ser det ikke grønt ut. Kanskje ikke perfekt blått heller, men ikke slik at jeg kan si med 100% sikkerhet at himlen ikke så slik ut da jeg tok bildet. Ønsker ikke å virke nedlatende, men må nesten spørre om du har kalibrert skjermen din. Skal vi komme videre i diskusjonen er det viktig å vite at vi ser (omtrent) de samme fargene.

 

Svein

 

 

 

Jeg fortsetter med kjepphesten min: Grønn/turkis farge ved overgang til utbrenning. Jeg har påpekt fenomenet på nylig testede Fujifil S9500 og nå ser jeg det samme på DSC-R1:

 

Stortinget se øverst til venstre

og

Skiløper se øverst til høyre

 

Testers kommentar til skiløperbildet er: På bildet til høyere er solen plassert bak et tre og da blir de fleste refleksene borte. På originalen kan man se litt foran skituppene og litt rett under solen. Forøvrig synes vi at R1 greide et ganske vanskelig motiv eksemplarisk.

 

Jeg er ikke enig at bildet er eksemplarisk. Utbrente skyer omgitt av "grønn" farge er ikke eksemplarisk. Jeg ser gjerne at tester kommenterer dette.

5469055[/snapback]

Lenke til kommentar
Har også denne gangen sjekket fargekanalene etter din kommentar, og den blå kanalen er (nesten) blåst. Det er er mer tegning i de to andre kanalene. Det er klart at en av kanalene er nødt til å gå først i slike situasjoner, men jeg har fortsatt problemer med å se at fargene er fryktelig gale.

5542609[/snapback]

 

Jeg tror fortsatt at fargene i overgangen til utbrenning ikke er korrekt gjengitt. Når det er sagt er det min vurdering at det er et lite problem på dette kameraet sammenlignet med med f.eks. Fuji S9500. Det var din bruk av eksemplarisk om bildet av skiløperen som gjorde at jeg ikke kunne dy meg.

 

Har sjekket bildet på flere skjermer, både crt og lcd. To av de er kalibrerte og for meg ser det ikke grønt ut. Kanskje ikke perfekt blått heller, men ikke slik at jeg kan si med 100% sikkerhet at himlen ikke så slik ut da jeg tok bildet. Ønsker ikke å virke nedlatende, men må nesten spørre om du har kalibrert skjermen din. Skal vi komme videre i diskusjonen er det viktig å vite at vi ser (omtrent) de samme fargene.

5542609[/snapback]

 

Jeg skrev "grønn". Fargen er nok mer turkis. Synd dere ikke bruker et referansekamera og tar dobbelt opp med bilder, da hadde du hatt muligheten til å sjekke himmelfargen i ettertid. Jeg foreslår at dere innfører bruk av referansebilder tatt med et høykvalitetskamera.

Skjermen min er innstilt på fargeprofil Adobe rgb98. Da jeg kjørte kalibrering med Adobe Gamma var ingen justeringer nødvendig. Jeg har nå kjørt kalibrering en gang til med samme resultat.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...