Gå til innhold

Prosjekt; Black-Silvercase (Ikke bestemt)


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kommet så langt til å gjøre så veldig mye. Jeg har ikke kabinettet en gang. Det kabinettet jeg startet på, spray lakkert, var forlite for mitt HK. Så jeg har da en forsøkskanin til alle planer jeg har for kabinettet mitt.

 

Planen min var å kjøpe

 

Acousti Products AcoustiCase C6607

 

Det innfrir mine krav, som i store trekk er 2 stk 120mm vifte plasser. Og det at det er støydempende matter og støvfilter på den ene vifta, ser jeg heller ikke som noe problem.

 

 

Kabinettet skal kjøpes i svart. Men webshopen klarer ikke å lever den i svart :no::thumbdown: Om jeg skal beholde den matte svart fargen eller spraylakkere den blank. Det vet jeg ikke. Vil det fungere å bare spraye på litt blank lakk og få en blank finish?

 

 

Uansett, før jeg kommer så langt som til å fixe kabinettet, så står HW i sentrum. Mer spesifikt varmen. Jeg kjører nå en P4 2.4GHz med boxed CPU kjøler beregna på 2GHz. Det vil si at tempen ligger alltid over 30 grader, selv i idle. Dette vil ja ha litt ned, så jeg kan klokka CPU :D

 

 

Den nye CPU kjøleren min skal bli Scythe "Ninja" SCNJ-1000 denne skal kjøres aktivt med en stille vifte av typen SilenX iXtrema PRO - 120mm Jeg har enda ikke bestemt meg om jeg skal ha 11dB eller 14dB verjsonen på CPU kjøleren. Men tror det blir 14dB på CPU og 2 stk 11dB i kabinettet. Videre når det gjelder kjøling, så tenker jeg litt på å kjøpe meg en passiv GPU kjøler; Thermaltake Schooner CL-G0009. Denne er jeg ganske usikker på, så vis noen kan komme med noen tilbakemeldingen/erfaringer, så setter jeg stor pris på det.

 

 

Det var da iallefall nokk med kjøling føler jeg. Nå over til "case-mod"

 

 

Mitt kabinett skal være gjennomført i svart med blå lys.

 

Kabinettet ser dere over. Jeg har forøvrig laget en skisse av tanken min når det gjelder siden. Den skal det selvfølgelig være vindu i. Men jeg vil ikke at vinduet skal vise for mye. Jeg tror det er de ferreste som er ønsker å se verken min PSU eller DVD-rom/HDD. Så den delen skal ikke vises. Jeg skal heller ikke ha noe "A4" form på det. Jeg prøvde meg litt i et program som heter SketchUp og laget en veldig rask skisse over min tanke på siden. Dette er hva jeg tenker. Det ble ikke noe beint, spess ikke når jeg skulle vise to sider av kassen. Men poenget kommer nå iallefall fram (håper jeg)

 

 

Hullet midt i glasset vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med, jeg tviler på at jeg skal ha noen vifte inni der, mest pga jeg tror maskinen støyer nokk fra før av. SÅ lurer på om jeg bare skal få en fet krom grill der elr.no. Hvor den mindre beine streken uten glass er nå. Lurer jeg på om jeg skal lage en liten "hylle" bak på. Den skal være i tykk plexi, og ha en blå katode på hver side. Slik, kun, den lyser(vil ikke at katodene skal lyse på kabinettet, kun indirekte via plxien). På den hylla er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal plassere, men jeg tenker litt på noen fete små biler eller.no lignende. Forslag der? :)

 

 

Sånn uten om denne hylla, tror jeg ikke jeg ønsker noe mer lys inni kabinettet, jeg har ikke noen planer om å sleve PSU o.l, så vet ikke hvor fint det blir inni. Pluss den skal ikke lyse for mye opp. Men, jeg skal ha et lys. Det er jeg sikker på. Og det er under. Jeg skal sjære et hull i bunnen, kortere enn lyset, men og bredere. Så skal jeg legge noe oppå, en metal bit elr.no, slik at lyset ikke kommer inn i kabinettet, men lyser under det. (tenker litt på Sunbeam Liquid Neon Lava (Blå) , tror den kan gi et stilig lys)

 

 

Det er vel det jeg hadde tenkt av mod's på kabinettet. Jeg vil ikke ha alt for mye, men litt er kos :)

 

 

 

I og med maskinen ikke står på rommet mitt, som egentlig kanskje er litt positivt akkuratt i dette tilfellet. Og gamlingen ikke liker at maskinen står på når jeg ikke bruker den, så har jeg behovet for å dempe/skru av lyset (og dempe støy når den er i idle), til denne oppgaven tenkte jeg å kjøre manuell viftestyring, nemmelig denne. Da kan jeg styre vifter og lys. På viftestyringen går jeg mest på følelsen, jeg har ikke noe særlig peiling akkuratt på det området. Så bare kom med innspill der;) Når de gjelder temp måling, har jeg forelska meg i et analogt ett, Cooler Master Musketeer. Den har jeg virkelig for smaken for, det er stil :D

 

 

Det jeg har komt litt på tanken å gjøre etter å ha lest litt på ok forumet, er å skaffe et eller to LED display. Det ene skal iallefall vise CPU og Mem bruken, andre kan brukes til media avspilling eller noe i den gata.

 

 

 

 

This is the plan, what happens I don't know.

 

Sponsor:

 

vendur.gif

Vendur

 

 

Update:

 

Etter at nettbutikken ikke kan få tak i kabinettet jeg hadde tenkt meg og ikke ville gi meg en prisreduksjon på det hvite kabinettet :ohmy: Så har jeg måttet sett etter andre kabinett, jeg sitter litt å lurer på et veldig billig kabinett, No-Name, som da vil gjøre min foreløbige tittel på prosjektet (No-Name) til en fulltreffer. Jeg har sendt mail for å få litt mer info på hva dette kabinettet har og tilby, det er litt grenser for hvor mye arbeid jeg har mulighet til å gjøre, men jeg det hadde vært litt genialt må jeg innrømme. :w00t:

 

 

Jeg kan jo fortelle litt hva jeg tenker vis dette blir det jeg skal ha.

 

Den analog viftestyringen blir i front som planen er, men viftestyringen lurer jeg på om skal legges på toppen av kabinettet. Dette involverer litt brorring og muligens en liten kassebyggning, men det hadde vært mer praktisk (lettere å nå). Det jeg og ser som veldig sannsynlig, er at jeg må lage 120mm hull forran og bak vis dette kabinettet blir det jeg skal ha. Huff, mye arbeid. Men men, for se hva mailen sier da:)

 

Update

 

Bare en liten update

 

En liten update til

 

 

Trenger fremdeles innspill!

post-91749-1137935491_thumb.jpg

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har holdt litt mer på med SketchUP.

 

Nå merker jeg at gamle bildet ikke var lovlig, mn mn. Her kommer iallefall en update på hvordan jeg vil at det skal se ut.

 

Her er link

 

Det står en del forklarende tekst på bildet. Men tenkte jeg kunne meddele at de som er merket *, er noe jeg ønsker/har planer om å kjøpe. Det er på ingen måte sikkert at jeg gjør det.

 

Ellers så tror jeg at jeg skal legge speil i bunnen på kabinettet, sitter å tenker på det nå.

 

 

Det har vært dårlig med respons, dette synes jeg er kjedelig. Det er noen punkter jeg trenger litt respons/erfaring med.

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Hei, kan bli bra dette.

 

Men først og fremst så ville jeg heller vurdert å heller kjøpt en vannkjøling ;) Du kan ta deg en tur på shg.no å sette sammen en pakke til 500-1000 kr :thumbup:

 

Men hvis det ikke biler vannkjøling så kan jeg anbefale å kjøpe en gpu kjøler med vifte, sånn som zalman sin!

 

Hvis du bare skal ha lyst opp glasset så kan du jo bare kjøpe uv blå plexi og uv katoder som ikke lyser opp annet en uv reaktiver ting.

 

Så til vinduet så er det bare å tegne det du vil og kutte det ut ;)

 

GL&HF

Lenke til kommentar

Vannkjøling ønsker jeg ikke tror jeg. Jeg er litt oldschool tror jeg :p

 

Jeg har sett på GPU kjølerene med vifte, og jeg synes luftstrømmen kontra støynivået er for dårlig. Den heatpipe kjøleren jeg har satt opp som forslag, kjøler mest sannsynlig bedre enn min GPU kjøler som jeg tok fra et annet GF4 Ti4200 8x kort.

 

Jeg tror spesielt at den vil hjelpe når jeg for bedre luft gjennomstrøm i kabinettet. Nå kommer HK mitt oppi 45 grader, men dette er uten noe som helst kjøling. Jeg skal ikke kjøpe GPU kjøleren før jeg har sett hvordan det nye kabinettet + viftene hjelper.

 

Og UV reaktivt vil jeg ikke ha. Jeg har ikke helt sansen for det. Det jeg tenkte er å borre hull til LED, og da vil kun plexi hyllen lyse. Det er veldig elegant ;):D

Lenke til kommentar

Synes opplegget ser spennende og ganske stilrent ut. :)

Når det gjelder GPU-kjøling har jeg selv TT Scooner´n på et Radeon 9800 kort og den fungerer veldig bra. Brukte vel en 15-20 min på å montere den,men det var første gangen jeg monterte passiv kjøling da.... :blush:

Er også enig når det gjelder vannkjølinga, synes jeg har lest om / hørt om mange som har fått ødelagt maskina pga lekkasje.

Har også den samme tempmåleren som du refererer til - Musketeer, svart med blått lys -stiiiilig. Minner meg litt om Amazonen jeg hadde en gang i tiden. Kjører styringa av to blå katoder gjennom den (eg. viftestyring). Har et Levicom Alien kabinett med innebygget to kanals viftestyring, så jeg bruker den til viftene. Kjører 12 dB Pabst-vifter selv og er godt fornøyd, både med støy og kjøling. Monterte samtidig en TT Tower kjøler på CPU (med en 80mm 12dB Pabst) og byttet først til Hiper blå 580w,men ble ikke helt fornøyd, så nå kjører jeg Mist.

Legg ut flere bilder/tegninger etterhvert så får vi se - spennende.... :)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg ligger en del i fra noe jobbing da. Mest pga jeg ikke har kabinettet enda. Men jeg tenker på prøve meg litt på et gammel kabinett jeg har. Bare for å lære og feile litt. Sånn jeg kan få best mulig resultat på kabinettet mitt.

 

 

Takk for tilbakemeldingen btw. Spess på GPU kjøleren. Den er jeg veldig usikker på. Jeg vet ikke temp på kortet mitt engang. Men tror det er en del, for etter jeg overklokka det. Så gikk HK temp en god del opp.

 

Strømforsyningen min er nok veldig mye for dårlig. Den er bare på 300W, og etter en beregning jeg gjorde på en hjemmeside. Så trenger jeg 370W elr.no. Men jeg skal bytte ut viften, så PSU iallefall blir litt kaldere og vil da vil kanskje HK og synke litt i temp. :)

 

Jeg kommer til å fortsette å holde på med SktechUp og prøve meg litt ut. Skal kanskje ta turen rundt innom glassmestere og se om noen har litt plexi glass og speil til meg.

Lenke til kommentar
Og UV reaktivt vil jeg ikke ha. Jeg har ikke helt sansen for det. Det jeg tenkte er å borre hull til LED, og da vil kun plexi hyllen lyse. Det er veldig elegant ;):D

5457825[/snapback]

Jeg tenkte bare poå uv reaktiv plexi, den er helt blank uten uv belysning og blir blå under uv belysning. Og 20 uv katoder lyser ikke opp noe annet en plexien da ;)

 

Men det vil gi ca. samme effekt som å montere noen leds i en plexi eller lexan plate. Du har ikke feks, vurdert å få frostet vanlig plexi, eller mattet det med pussepapir?

Ellers så vil det bli tøft med sotet plexi ;)

Ta en titt i worklogen min hvis du vil se hvordan sotet plexi ser ut. (se signatur)

Barespør der hvis du lurer på noe ;)

Lenke til kommentar

Joda, sotet hadde vært phett det. Men tror kanskje at lyset da vil bli veldig dårlig.

 

Tenkte jeg skulle bruke 2-4 10mm blåe LED's jeg har hjemme som bare ligger å slenger.

 

 

Det jeg og kom på nå, er å få lys bak HK. Tror kanskje dette vil gi en stilig effekt. Men eg er usikker på om jeg får plass til 10mm LED's bak HK ... hmm. Må testets.

 

 

Jeg sliter fremdeles med en del ting.

  1. For å få en blankfinish. Brude jeg pusse det ned og lakkere med blank svart. Eller kan jeg bare ta noen lag med blank lakk?
  2. Hvordan skal jeg få best mulig lys "inni" plexi hylla mi. Jeg tenker på å borre hull til noen av mine 10mm LED's. Vil ikke dette lyse opp kun platen? :)
  3. Hva skal stå på hylla? :D
  4. Er Thermaltake Schooner CL-G0009 en grei kjøler. (Btw, jeg har GeForce4 Ti4200) Har sett på noen med vifter, men jeg synes støy kontra luftmengde har vært for dårlig

Setter stor pris på innslag på hvilket som helst av disse punktene.

 

 

Edit; Glemte å skrive inn slutttag på listen

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Kan vel komme med en update. Jeg har funnet ut at, selv etter mye stress med å bruke omregner (cm til inch) så er størrelsen veldig feil. Det er 510x577x250cm(dxhxb) [:blush:]. Det som da er en gledelig greie, er at skalaen er rett :D:thumbup:

 

Takker chase som sa hvordan jeg fikk ShetcUp til å vise cm isteden for tommer. :thumbup::love:

Lenke til kommentar
r fremdeles med en del ting.

  1.  
     
  2. For å få en blankfinish. Brude jeg pusse det ned og lakkere med blank svart. Eller kan jeg bare ta noen lag med blank lakk?
     
  3. Hvordan skal jeg få best mulig lys "inni" plexi hylla mi. Jeg tenker på å borre hull til noen av mine 10mm LED's. Vil ikke dette lyse opp kun platen? :)
     
  4. Hva skal stå på hylla? :D
     
  5. Er Thermaltake Schooner CL-G0009 en grei kjøler. (Btw, jeg har GeForce4 Ti4200) Har sett på noen med vifter, men jeg synes støy kontra luftmengde har vært for dårlig
     

5458028[/snapback]

Du kan jo teste med å polere kabinettet, men jeg tviler på at det er mulig å lakkere på klarlakk på lakken som er fra før. Men dette har jeg ikke peil på :p

 

Joda, er vel egentlig bare hyllen som blir lyst opp da.

 

Du kan jo lage en snuskjøler til hylla :w00t:

 

Joda, sikkert en ok kjøler les mer om erfaringer her

Lenke til kommentar

Ja, det viser seg at databutikken ikke kan levere kabinettet i svart, og jeg gidder ikke å kjøpe det i hvitt til den prisen :D:p

 

 

Noen som har forslag til et anna kabinett?

 

Krav:

 

Svart(_helst_)

2x120mm viftehull.

4 eksterne 5 1/4 bays

God plass.

Rundt samme pris som min orginal tanke

 

 

 

EDIT:

 

Har tatt en liten titt på kabinetter og tenkte jeg kunne poste dem her og se om noen kan legge til en komentar på de forskjellige:

 

CoolerMaster Centurion 530 Miditower ATX Black/Silver 380W ATX

 

Mulig jeg tar 530 i steden for. Den er bedre og billigere, uten PSU though. Men dette har jeg. Og 340W er ikke verdt mellomlegget i og med jeg har planer om å kjøpe en mye kraftigere i et senere tidspunkt.

 

Jeg må si at jeg har sikla etter dette lenge. Men det en del over min prisrekkevidde.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Du kan jo teste med å polere kabinettet, men jeg tviler på at det er mulig å lakkere på klarlakk på lakken som er fra før. Men dette har jeg ikke peil på :p

 

Joda, er vel egentlig bare hyllen som blir lyst opp da.

 

Du kan jo lage en snuskjøler til hylla :w00t:

 

Joda, sikkert en ok kjøler les mer om erfaringer her

5464759[/snapback]

 

 

Jeg snuser ikke, så ser ikke helt poenget med snuskjøler:P

 

Jeg har lest litt på erfaringene der fra før av, men jeg håpte på at noen kunne gi meg litt tall på denne kjøleren:D

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Update

 

Kanskje litt mange poster etter hverandre nå? :hmm:

 

 

Men jeg har modifisert kabinettet litt, eller. SketchUp versjonen iallefall;)

 

Siden jeg ser litt på No-Name kabinettet (Nevnt over en plass) Så har jeg begynt å tenke litt på hvordan det kan gjøres. Det første jeg ser, er at det mangler en 5 /14 brønn, dvs enten analog tempmåler eller viftestyring må bort/flyttes. Tempmåleren, siden den er analog og greier. Så blir det litt vanskelig å flytte den uten å stresse ALTFOR mye. Derfor tenkte jeg at viftestyringen kunne flyttes:) På toppen av kabinettet, dette ville jo faktisk være mer praktisk og. Den vil jo da stå høyere og da lettere tilgjengelig for meg når jeg sitter med maskinen på gulvet.

 

 

Noe annet jeg og har sett på, er å LCD display, som kan vise litt CPU/MEM load eller noe sånt nytti greier. Denne tenkte jeg og å sette på toppen av kabinettet. (Det er en tanke jeg har hatt lenge.)

 

 

Her er SketchUp tegningen

 

EDIT: Og btw, jeg har fjerna baksiden av kabinettet i SketchUp pga det er letter å holde på inni på den måten. + Det skal i utgangs punktet ikke gjøres noe med den siden.

 

 

Noen forslag/tilbakemelding? :)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Nei si det. Skal gjøre det på neste bilde jeg legger ut;) ... Takk for forslaget :D

 

 

EDIT:Flott, enda en liten setback!

 

Det billige No-Name kabinettet blir ikke solgt lengre! Hvorfor kan ikke webshop's bare fjerner produkter dem ikke selger!?

 

jaja, da må det leitest litt mer. :)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Etter å ha vært innom flere webshop's. Så ser det ut om at dette blir det kabinettet jeg skal ha.

 

Det er det som lever opp til kravene mine, 2 stk 120mm vifter og ikke så dyrt.

 

jeg så litt på et Li-lan kabinett, men det kostet over tusenlappen,så det ble for mye for meg.

 

 

Jeg trenger i midlertid litt forslag til hvordan jeg skal gjøre dette.

 

Det jeg tenkte på, var å skjære bort de "søylene" på siden av kabinettet. De ser bare upraktiske ut, heller ikke så altfor fine synes jeg. Logoen skal og bort, håper ikke det lager merke. Det som imidler tid er litt plagsom, er at det er et I/O panel på toppen hvor jeg hatte tenkt å sette min viftestyring + et LCD display. :hmm:

 

Hvis jeg tar bort I/O panelet, så blir det jo et stort hull der. Er mulig jeg må bytte om på plassen til viftestyringen og displayet. Dvs ta displayet der I/O panelet er nå og viftestyringen innfor der. Hele panelet er jo opphøya i tillegg, HJELP! Dette blir vanskelig. Forslag ang det er eller? :) Gjerne si i fra vis noen har et forslag til et anna kabinett. krav: 2 stk 120mm vifteplasser (iallefall en bak), ikke for mye dilldall(vil modde selv) og ikke for dyrt (under tusen kroner!)

 

Fant et forslag selv jeg:D

 

Silverstone TJ04B Miditower Black :love:

 

Dette var jo ganske så midt i blinken for meg. Nice farge var det og. Akkuratt den jeg så etter :dribble:

Nesten så jeg vurderer å ikke skjære i det, vil ikke ødlegge den lakken:) :D

 

 

Liten oppsummering av hvilke komponenter jeg har planer om å skaffe meg:

 

Kabinett: Silverstone TJ04B Miditower Black

CPU Kjøler: Scythe Ninja CPU Cooler For All Intel/AMD 0dB

GPU Kjøler: Thermaltake Chipset & VGA Cooler

Vifter: SilenX iXtrema PRO. 2x 120mm 11dB, 1 x 120mm 14dB, 1x 80mm 9dB

Viftestyring: Vantec Nexus Fan&Light

Temperaturmåler: Cooler Master Musketeer

 

- Plexi/lexan (mest sannsynlig avkapp vis jeg for tak i)

- LCD display (har ikke sett så mye på dette, skal komme tilbake til det)

Mer kommer vel etter vært...

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Update

 

 

Jeg har i det siste brukt litt til å prøve å skaffe meg noen sponsorer. Men det ser veldig dårlig ut. Jeg venter på noen svar, men jeg ser ikke for meg det helt store. Skal prøve noen flere webshops i løpet av morgen dagen, så kanskje:)

 

Det som og er litt kjedelig, er at jeg fikk vite i går at jeg måtte skrive timeliste (hadde ikke fått beskjed om dette, så har heller ikke tenkt på det) og dette vil si at jeg ikke for lønn før 1 mars! Vis ikke sjefen min klarer å ordne noe da. Det som er litt gøy midt oppi alt dette, er at jeg da for for desember, janur og halve februar. Det blir masse penger håper jeg :D

Lenke til kommentar

Hei.

 

Likte det kabinettet :) det har en del muligheter som jeg likte, håper du utnytter dette på en hefdig måte :)

 

Ang. Updates. Updates skal inneholde bilder, slik jeg kan se så er det ingen bilder i de siste av dine updates, så lenge det ikke er bilder så er det heller ingen update. husk bilder i updates. Linker regnes ikke for bilder.

 

 

Ang. lcd skjærm. hvorfor plassere den på toppen av kassa ? vilken hensikt har den der ? hvis dette er et gammelt bilde så se bort i fra dette spørsmålet :)

 

 

ellers så keep modding dude :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...