Gå til innhold

Kjei bruksanvisning 350D


Anbefalte innlegg

Skummet litt igjennom bruksanvisningen til 350D idag.

Men det som irriterer meg er at den bare sånn grovt forklarer hva innstillingene betyr for noe.

Den guider deg ikke igjennom hva slags innstillinger en bør bruke under de enkelte forhold. Er det lyst, er det mørkt, skal du ta nærbilder, bilder av motiver i fart, dyr mennesker??

Sier jo ingenting om hvordan kameraet skal stilles inn avhengig motivet/forholdene??

 

Noe sted en finner sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skummet litt igjennom bruksanvisningen til 350D idag.

Men det som irriterer meg er at den bare sånn grovt forklarer hva innstillingene betyr for noe.

Den guider deg ikke igjennom hva slags innstillinger en bør bruke under de enkelte forhold. Er det lyst, er det mørkt, skal du ta nærbilder, bilder av motiver i fart, dyr mennesker??

Sier jo ingenting om hvordan kameraet skal stilles inn avhengig motivet/forholdene??

 

Noe sted en finner sånt?

5444908[/snapback]

 

Det er vell egentlig for å lære sånt man leser fotobøker.

De fleste fotobøker og fotokurs forklarer disse tingene rimelig greit.

Men jeg har ingen forslag om noen spesielle, desverre.

 

:thumbup:

Endret av Foxteren
Lenke til kommentar

Her synes jeg dere forlanger for mye av Canon. De har utstyrt sine kameraer med motivprogrammer som er lette å forstå fram til dere har lært dere å fotografere. Løpemann tar bilde av mann som løper osv. Det er fordi dere som er nye i kunsten skal kunne ta anstendige bilder t.o.m. før dere har lært noe.

Fotograferings kunst er alt for komplisert til å sammenfatte i en liten manual. Har dere aspirasjoner til å gå utenfor motivprogrammene må dere hente info et annet sted. De kunne jo gitt med en Foto Abc med når du kjøper kamera, men det blir en unødvendig utgift for Canon. Når et produkt selges i mange millioner eksemplarer utgjør de 5 kr pr eks (forfatter skal ha royalities, boken skal skrives) store summer. De sparer penger på alle fronter for å gi oss produkter til de prisene vi vil betale.

For mange ferske fotoamatører blir det et sjokk å begynne med slr. Mitt første aparat hadde ingenting annet enn blenderprioritert automatikk i tillegg til manuell. Det ble enkelt og greit forventet at man lærte faget. De som ikke fikset det, solgte aparatet videre etter en stund.

Slik er det egentlig i dag også, selv om man i dag har så mange programmer at man ikke trenger å lære så mye. Likevel vil jeg påstå at det fordrer å bruke slr i dag også. Har du ikke interessen kan du like godt la være. De fleste mennesker tar bedre bilder med en god kompakt, så dette er for litt viderekommende. Nå krever kamera mer av dere, mye mer enn en enkel manual kan lære bort. Tar man fotokunsten seriøst kommer ingenting gratis.

Ta en tur på biblioteket, brett opp ermene og still kamera inn på M. Slik starter eventyret. Om 5 år har du kanskje din første utstilling :yes:

Lenke til kommentar
Skummet litt igjennom bruksanvisningen til 350D idag.

Men det som irriterer meg er at den bare sånn grovt forklarer hva innstillingene betyr for noe.

Den guider deg ikke igjennom hva slags innstillinger en bør bruke under de enkelte forhold. Er det lyst, er det mørkt, skal du ta nærbilder, bilder av motiver i fart, dyr mennesker??

Sier jo ingenting om hvordan kameraet skal stilles inn avhengig motivet/forholdene??

 

Noe sted en finner sånt?

5444908[/snapback]

 

Anbefaler deg å lese gjennom denne "boken" HER

Der står det forklart det meste av hva du lurer på vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Og er det noe du lurer på så er det alltid bare å spørre her. I motsetning til en fotobok, vil du få flere meninger, diskusjoner og råd. Og dessuten får du svar på akkurat det du lurer på. Egentlig trenger du ikke å spørre om noe, da det meste (kan det virke som) er allerede diskutert (i hvertfall de vanlige spørsmålene). Så hvis du stikker innom en gang om dagen og leser tråder, lærer du alt det du ikke visste du trengte. :) Lykkte til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...