Gå til innhold

Resize alle bildene i en mappe?


Anbefalte innlegg

Har de siste årene tatt enormt med bilder, så mye at laptopen fylles opp. Derfor har jeg nå tatt flera backuper på ulike plasser, av samtlige bilder. Nå ønsker jeg å resize alle bilder fra 2000 til 2003, så jeg enda kan ha de liggende på maskina, men i mindre størrelse. Dette for å spare plass, samt ha muligheten til å hente fram bilder kjappere ved å finne filnavnet.

 

Så, hvordan kan jeg resize samtlige bilder en viss prosent i en mappe. Ønsker å bare starte med "roten", og ta med alle bildene som ligger i mappen som heter f.eks 2000. Acdsee bruker jeg for å resize, men da må jeg selv inn på hver mappe. Det ønsker jeg altså ikke.

 

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da kan jeg vel forsåvidt også bruke AcdSEE som jeg allerede har? Poenget var her at jeg skulle slippe å gå inn på alle de hundre mappene som bildene ligger i....

 

Andre forslag?

5436232[/snapback]

 

Har skrevet noe om dette i et tidligere innlegg. Dette funker hvis du har Photoshop. Ta en titt her.

Endret av paalwa
Lenke til kommentar

Joda, for å legge ut bilder med tekst på bruker jeg Photoshop sin webgallery sak. Føler ikke det er helt der jeg vil. Jeg ønsker et program, der jeg kan høyreklikke på mappen som heter "2001" og at programmet da automastisk resizer alle bildene i den mappen f.eks 50% mindre. Forstår ikke helt hvordan PS kan fikse dette, siden jeg da må ta en og en mappe, som i Acdsee.

Lenke til kommentar

Jeg blir litt oppgitt når folk spør etter løsninger og får gode svar, men ikke gidder å sjekke dem ut...

Hvis du hadde giddet å prøve det paalwa foreslo ville du ha sett at det er akkurat det du spurte etter, inkl subfolders recursion..

Ta en liten kikk etter Batch i hjelpefila til CS2.

 

En annen ting er at jeg skjønner ikke hvorfor du putter disse bildene i hundrevis av mapper hvis du har AcDSee, som lar deg se bilder fra bestemte datoer, spesielle kategorier osv..

Lenke til kommentar

Greit bjornkn, jeg har ikke fått med meg at jeg kan lage webgalleri også med subfolders. Beklager.

 

Du skal få slippe å engasjere deg i hvordan jeg organiserer mine bilder, det tar jeg meg av selv, på enmåte som for meg er funksjonell. Har heller ikke tilgang på CS2, bare så det er nevnt.

 

Edit: enda får jeg ikke til det jeg ønsker. Greit at alle bildene nå ender opp i rett size, men nå havner alle bildene i den samme mappen. Vil gjerne beholde mappene, men ha mindre bilder i hver enkelt mappe. Virker ikke som det finnes et eget program for dette, desverre.

Endret av and_mit
Lenke til kommentar

Jeg hadde tatt en titt på mitt forslag. Ta f.eks mappe "bilder 2001" lage en mappe som heter "bilder 2001 edit". Når photoshop har gjort jobben så klipper du ut edit mappa di å limer den inn i din orginale bilder 2001 mappe. Noe "jobb" rundt dette blir det nok uansett program.

Endret av paalwa
Lenke til kommentar
Har de siste årene tatt enormt med bilder, så mye at laptopen fylles opp. Derfor har jeg nå tatt flera backuper på ulike plasser, av samtlige bilder. Nå ønsker jeg å resize alle bilder fra 2000 til 2003, så jeg enda kan ha de liggende på maskina, men i mindre størrelse. Dette for å spare plass, samt ha muligheten til å hente fram bilder kjappere ved å finne filnavnet.

 

Så, hvordan kan jeg resize samtlige bilder en viss prosent i en mappe. Ønsker å bare starte med "roten", og ta med alle bildene som ligger i mappen som heter f.eks 2000. Acdsee bruker jeg for å resize, men da må jeg selv inn på hver mappe. Det ønsker jeg altså ikke.

 

Tips mottas med takk!

5435397[/snapback]

 

Photo Resize Magic

 

Jeg har brukt denne en gang og dersom jeg har forstått deg riktig og husker riktig så har denne akkurat den funksjonen du ønsker

 

http://www.snapfiles.com/reviews/Photo_Res...esizemagic.html

Lenke til kommentar
windows powertool har en fin en.. image resizer  merk alle bildene du vil ha gjøre om trykk høyreknapp så får du opp en meny med resize pictures.. der kan du velge hvilken oppløsning du vil resize til..

 

imageresizer

5446236[/snapback]

 

Dette fungerer dersverre ikke på mapper :ermm:

5447985[/snapback]

Hva med å søke etter '*.jpg' (for eksempel) i toppkatalogen, du får da opp en liste med alle (jpeg) bilder i underkataloger. Merk alt (Ctrl+a), høyreklikk og resize... ?

Kjører Win2000 selv, så kan ikke teste...

Lenke til kommentar

Klarer sannelig ikke å quote jeg!! Uansett:

 

Stemmer:) Kjører dette programmet nå, og det gjør akkurat det jeg ber om. Tipset om et søk kan vel også forsåvidt gjør jobben, skal teste det etter at Photo Resize Magic har gjort seg ferdig.

Endret av and_mit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...