Gå til innhold

Nytt grafikkort, PC henger seg opp ved oppstart!


I.A.G.

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått nytt grafikkort, et Leadtek WinFast A 6600 TD (Nvidia GeForce 6600). Etter at jeg satt det inn, har PC-en av og til hengt seg opp ved oppstart. Enten henger musa seg opp rett før velkomstskjermen (Win XP) vises, eller så slår skjermen seg av!

Hvis jeg sitter og roter rundt på musa hele tiden mens den starter opp, skjer dett som regel ikke, av en eller annen grunn... :hmm:

 

Jeg mistenker at dette er p.g.a. at det får for lite strøm (har bare 250 W PSU), men man skulle jo ikke tro at den fikk noe mer når man rører på musa! Dessuten fungerer alt helt topp når maskinen først har kommet i gang, har aldri hittil hatt noe tull under spilling o.l.

 

Er det noen som vet hva grunnen kan være, og om det finnes en måte å få det til å fungere? (evt. noen innstillinger i grafikkortet som gjør at det bruker mindre ressurser, innstillinger i Windows som gjør at det starter opp på en mer stabil måte, eller hva annet som kan foreslås! :p )

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvilket maskinvare har du i maskinen ?

og du kan jo underklokke kortet da?

5360951[/snapback]

Har 1,6 GHz P4 prosessor, 2 harddisker, 2 DVD-stasjoner (hvis det står noe i disse, går det hvertfall ikke særlig bra å starte opp, men dette problemet skjer altså også uten noe i). Er det noe mer jeg trenger å nevne? (er ikke sikker på hva hovedkortet heter, men kan evt. finne det ut...)

 

Går jo å underklokke, men hadde jo vært fint å slippe... Hvis ikke noen vet om et program hvor man enkelt kan justere opp og ned kortets ytelse etter behov...? (har ikke så mye greie på klokking, har ikke drevet noe særlig med det...)

 

:)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745

 

du må avinstalere gammle drivere!

gå på kontrollpanel "legg til eller fjern programmer"

så fjerner du display drivere...

så instalerer du nye drivere. :thumbup:

 

edit:

 

bruk drivercleaner etter du har avistalert de gamle driverne.

da skal alt av rester være borte..

værd et forsøk ivertfall! ;)

Endret av carl-kr.
Lenke til kommentar
Jeg har akkurat fått nytt grafikkort, et Leadtek WinFast A 6600 TD (Nvidia GeForce 6600). Etter at jeg satt det inn, har PC-en av og til hengt seg opp ved oppstart. Enten henger musa seg opp rett før velkomstskjermen (Win XP) vises, eller så slår skjermen seg av!

Hvis jeg sitter og roter rundt på musa hele tiden mens den starter opp, skjer dett som regel ikke, av en eller annen grunn...  :hmm:

 

Jeg mistenker at dette er p.g.a. at det får for lite strøm (har bare 250 W PSU), men man skulle jo ikke tro at den fikk noe mer når man rører på musa! Dessuten fungerer alt helt topp når maskinen først har kommet i gang, har aldri hittil hatt noe tull under spilling o.l.

 

Er det noen som vet hva grunnen kan være, og om det finnes en måte å få det til å fungere? (evt. noen innstillinger i grafikkortet som gjør at det bruker mindre ressurser, innstillinger i Windows som gjør at det starter opp på en mer stabil måte, eller hva annet som kan foreslås!  :p )

 

På forhånd takk!  :)

5360888[/snapback]

 

Hvilket skjermkort hadde du fra før?

Når du skifter kort må du som regel avinstalere de gamle driverne først.Deretter setter du inn kortet og instalere driverne til det nye kortet. Bruk disse driverne.

Lenke til kommentar
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745

 

du må avinstalere gammle drivere!

gå på kontrollpanel "legg til eller fjern programmer"

så fjerner du display drivere...

så instalerer du nye drivere. :thumbup:

 

edit:

 

bruk drivercleaner etter du har avistalert de gamle driverne.

da skal alt av rester være borte..

værd et forsøk ivertfall! ;)

5362866[/snapback]

Jeg finner ikke "display drivere" i Legg til / fjern programmer! Hvor er det?

 

Prøvde å laste ned fra der du linket til, men når jeg åpnet innstallasjonsfila, skjedde det ikkeno! :hmm:

 

EDIT: (skriveleif)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Jeg har akkurat fått nytt grafikkort, et Leadtek WinFast A 6600 TD (Nvidia GeForce 6600). Etter at jeg satt det inn, har PC-en av og til hengt seg opp ved oppstart. Enten henger musa seg opp rett før velkomstskjermen (Win XP) vises, eller så slår skjermen seg av!

Hvis jeg sitter og roter rundt på musa hele tiden mens den starter opp, skjer dett som regel ikke, av en eller annen grunn...  :hmm:

 

Jeg mistenker at dette er p.g.a. at det får for lite strøm (har bare 250 W PSU), men man skulle jo ikke tro at den fikk noe mer når man rører på musa! Dessuten fungerer alt helt topp når maskinen først har kommet i gang, har aldri hittil hatt noe tull under spilling o.l.

 

Er det noen som vet hva grunnen kan være, og om det finnes en måte å få det til å fungere? (evt. noen innstillinger i grafikkortet som gjør at det bruker mindre ressurser, innstillinger i Windows som gjør at det starter opp på en mer stabil måte, eller hva annet som kan foreslås!  :p )

 

På forhånd takk!  :)

5360888[/snapback]

 

Hvilket skjermkort hadde du fra før?

Når du skifter kort må du som regel avinstalere de gamle driverne først.Deretter setter du inn kortet og instalere driverne til det nye kortet. Bruk <a href='http://java script: _acceptLicense('http://download.nvidia.com/Windows/81.98/81.98_forceware_winxp2k_international_whql.exe');' target='_blank'>disse</a> driverne.

5363147[/snapback]

Hadde GeForce2 MX (64 MB) fra før.

 

Forresten: ser ikke ut til at linken din virker, får bare opp noe "finner ikke siden"-greier...

Lenke til kommentar
Merkelig nok fungerte det helt fint nå siste gangen jeg starta opp!  :hmm:

Vi får se hvor lenge det holder, da!  :p

 

Men si gjerne hvordan jeg får avinnstallert de driverne, kan jo være lurt uansett!  ;)

5363407[/snapback]

 

hvis du ikke finner display driver på "fjern programmer" så er det ikke godt å si hvor de er.

kansje du ikke hadde drivere innlagt.du hadde et geforce2 før sa du..kansje det fungerte fint uten nvidia drivere,jeg vet ikke..

Lenke til kommentar
Merkelig nok fungerte det helt fint nå siste gangen jeg starta opp!  :hmm:

Vi får se hvor lenge det holder, da!  :p

 

Men si gjerne hvordan jeg får avinnstallert de driverne, kan jo være lurt uansett!  ;)

5363407[/snapback]

 

hvis du ikke finner display driver på "fjern programmer" så er det ikke godt å si hvor de er.

kansje du ikke hadde drivere innlagt.du hadde et geforce2 før sa du..kansje det fungerte fint uten nvidia drivere,jeg vet ikke..

5363584[/snapback]

Nå fant jeg det! :w00t: Det stod som NVIDIA Drivers, ikke Display Driver! Så nå er det vel i orden, får vi håpe! :p

Lenke til kommentar

Den driver og tuller litt av og til fortsatt... :hrm:

 

Når den har starta opp kommer en melding om at "systemet er gjenopprettet etter en alvorlig feil". Etter at jeg har sendt en feilrapport, kommer denne siden opp.

 

En annen ting er at når jeg innstallerte driveren, sa den at programmet ikke var XP-logo-signert (eller hva det nå heter...).

 

Kan vel kanskje kikke etter en annen driver...?

:hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg prøvd å følge linken til NVIDIA fra siden jeg linket til i forrige innlegg. Der fant jeg en driver som jeg lastet ned og innstallerte etter å ha avinnstallert den gamle. Nå sa den ikke noe om at driveren ikke var XP-gogkjent, som den gjorde med den gamle, men det ser likevel ikke ut til å fungere noe bedre. :hrm:

 

Noen som har forslag til noe annet jeg kan prøve på, bortsett fra å bytte PSU? Kan det være noe som kan gjøres i BIOS, for eksempel? Eller hva med innstillinger i driveren?

Lenke til kommentar
kommer nok litt på om det er kvalitets strømforsyning eller noe q tect lignenes?

hvilket merket er det på psuen?

5363053[/snapback]

Hvor ser jeg hva slags merke det er på PSU-en? Finner det ikke i spesifikasjonene som fulgte med PC-en!

5363278[/snapback]

pleier å stå på den, inni kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...