Gå til innhold

Akasa -EVO 120 (AK-920)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under testene, ble det tatt hensyn til hvilken vei kjøleren var montert? Kjølere som bruker heatpipe-teknologi har en tendens til å kjøle bedre om rørene går vertikalt fra kjøleren. Dette har med varmeprinsipp å gjøre, da varm veske stiger oppover, for så å bli nedkjølt. Ligger rørene horisontalt, kan en del av varmen stige oppover, og ikke ut til radioatoren.

Lenke til kommentar

Tatt fra Akasa.co.uk

 

Note : This Heatpipe cooler does not need to be assembled in a vertical mode, the heatpipes work independently of horizontal or vertical installation.

 

--

 

Jeg vil nok ikke si meg helt enig i dette, men vi har ikke merket noen nevneverdige forskjeller på noen av heat-pipe kjølerene vi har hatt på testbenken til dags dato. Vi tester derfor kun med vertikal montering, da hovedkortet er liggende, og testbenken lige så...

Lenke til kommentar

Heatpipe er i prinsippet uavhenging av monteringsretning, ettersom det ikke er tyngdekraften som setter igang bevegelsen i væsken. Det er trykket som utvikles ved fordampingen som trykker dampen fra prosessoren og ut til radiatoren. Den kondenserte væsken opptas så i veken som leder den tilbake til prosessoren, og voilá, vi kan overklokke!

 

(enkelt og upresist forklart, men det gjør nytta...)

Lenke til kommentar

Jeg må si det skal ikke være lett å ta igjen Asetek sine produkter, med deres unike teknologi, blir det mange nye og store muligheter på markedet. Utrolig nok så kommer Akasa med en kjøler med ehatpipe technologien som vi allerede har kjent til en del år nå. Tidligerepå Asetek sin hjemmside, så var det et bilde som viste hvordan deres kjøler var bygget opp og hvordan vanlige heatpipe kjølere var bygget opp. Gjett om Akasa bygget opp kjøleren sin på samme måte, bare med heatpipe technologi? Og gjett om de klarte det bra også? Midt i blinken!

 

Jeg var meget overrasket da jeg så testen og tenkte det ville ikke være enkelt å ta opp kampen mot Asetek. Men det er mange gode muligheter der ute! Jeg venter spent på de andre seriøse produktene som vil ta opp kampen mot Asetek! =)

Endret av nadezico
Lenke til kommentar

Man sa at støyen ikke var den beste. Om man byttet viften?

 

En annen ting ...

Slik viften skal monteres så ser det ut til å være en fordel med en 12" hull bak cpu i kabinettet? Men hvordan passer denne kjøleren opp mot slike hull for å få varmen ut av kabinettet?

 

Skulle likt å sett litt modding og montering av kjøleren i kabinett for å se om støy kan reduseres, varme ledes ut av kabinett, og om kjøleevnen kan bli bedre. Har lenge sett etter potensielle kjølere som kan monteres slik at varme fra cpu kan dyttes rett ut av kabinettet istedet for å bli igjenn inne i kabinettet.

Lenke til kommentar

Er det empirisk vist at det er best med en blankpolert overflate på kjøleren? Altså på den delen som har kontakt med kjølepasta/CPU. Jeg synes ikke det er helt intuitivt at det skal være bedre varmeoverføring når en har blankpolert overflate kontra an med masse små riper/riller. Den blankpolerte løsningen er tross alt den med den minste kontaktflaten i forhold til kontaktflatens utbredelse.

 

PS dette kan testes ved å ta utgangspunkt i en blankpolert kjøler og kjøre flere tester med forskjellig behandling av overflaten. f.eks med forskjellige typer sandpapir.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg så en artikkel om det for mange år siden, men jeg husker ikke helt hvor. Han fikk best resultat når overflaten var pusset med 600-800 sandpapir, altså når det var en viss struktur i overflaten. Det er imidlertid så lite struktur at det bare matt ut, mens i de tilfellene vi "klager" er det maskineringsspor som kan føles med fingeren.

 

Blankpolert overflate var ikke vesentlig dårligere enn best, og vesentlig bedre enn grove maskineringsspor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...