Gå til innhold

Canon EOS350D/Nikon 50D eller Olympus E-500?


Anbefalte innlegg

Jeg har til nå ikke vært noen ivrig fotograf, vi har et Ixus 4 som er ca 3-4 år gammelt og det som har utløst denne lysten på et speilrefleks kamera er at jeg synes det går for tregt. Med en ettåring er øyeblikket borte før jeg får tatt de bildene jeg i utgangspunktet ønsket....

 

Som sagt jeg har null erfaring med det å ta bilder, har aldri brukt speilrefleks og ønsker et kamera som er enkelt i bruk. Og ønsker å kunne bruke minnebrikkene om hverandre i det vi har og det jeg evnt. skaffer meg.

 

De kamerane jeg har sett på er:

 

Nikon D50

Canon EOS 350D

Olympus E-500

 

(Har også sett på Nikon D70 men synes det blir litt stiv pris)

 

Hva ville dere som har litt mer peil rådet meg til? :hmm:

Endret av Maria73
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Debat om E-500

 

350D har jeg selv og er godt tilfreds

 

Anm. af D50 jeg kender det ikke selv.

 

Men uanseet hvad du vælger, så bliver du ikke snydt med et af de tre. Læs anmeldelser, kig debatter men først og fremmest: gå ned og føl på dem - du skal leve med kameraet længe, så det skal føles godt til dig

 

D50 er det eneste af de tre, der bruger SD kort som ixus :hmm: Det skriver du som et krav, men du skal IKKE fokusere på det. Kortene er mindste udgift til fotografering. Ærgeligt at ende ud med et kamera, der passer f.eks. SD kort, men ikke passer til dig :mad:

 

optikken til d50 er vist ok til prisen, men kan du istedet få D50 med optikken der følger med D70, så er du godt hjulpet på det område.

 

optikken til 350 er ok til prisen, men rækker ikke langt derudover - kan du få noget bedre med istedet vil du på langt sigt nok blive gladere for det.

Lenke til kommentar
optikken til d50 er vist ok til prisen, men kan du istedet få D50 med optikken der følger med D70, så er du godt hjulpet på det område.

5271003[/snapback]

Det er ingen vits å kjøpe D50 med 18-70mm som er kit-objektivet til D70S, for da kan man like godt kjøpe ett D70S kit, prisen blir ca den samme. Med mindre man kjøper objektivet brukt ved siden av.

Lenke til kommentar

Jeg er fersk Nikon D50 eier (under 24 timer!). Hadde noe av samme problemstillingen som deg, bare at jeg luket ut D50 med en gang som uaktuelt (ja det stemmer, selv om det høres dumt ut...). For å finne ut hva jeg likte best, tok jeg meg en tur til et par fotobutikker med lånte minnekort. På den måten kunne jeg ta og føle på det samt prøve det i bruk.

 

EOS350 ble luket ut med en gang, da det var alt for lite i mine hender. Nå stiller deg seg vel litt annerledes for deg sikkert siden du er kvinne. Konica Minolta 5D likte jeg veldig godt, men vel hjemme skrev jeg ut bildene i A4 og da falt det fra på grunn av bildekvalitet. Nikon D50 passer godt i hånda mi og ga best (for meg) bildekvalitet.

 

Nå er det langt fra sikkert at dette stemmer for deg og det er med et kamera her som du ikke har nevnt blandt de du lurer på. Det jeg vil frem til er at det er du (og kanskje flere i familien) som skal bruke kamera og nyte av bildene. Derfor anbefaller jeg deg å teste dem ut først og ta en tur i butikk, gjerne en ren fotobutikk. Du møter også fagfolk der og mye enklere å komme tilbake hvis noe er galt eller har spørsmål.

 

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at bildekvaliteten på 5D ikke er dårligere enn på D50, men defaulte jpeg skarphet på 5D er ytterst moderat. Perfekt for bildebehandling, men ikke utskrift rett fra kamera(mener ikke at Mspot har gjort dette el at hans mening er feil...smaken er som...).

Forrige utgave av Practical photagraphy hadde "head to head" test mellom D50 og 5D. 5D vant selv om den gikk for å være dyrere(er ikke det i norge nå).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke enormt peiling på speilreflekskamera, men etter en nøye gjennomgang valgte eg Olympus E500 kit med 2 linser for 6400,- pluss mye utstyr.

 

Det å finne rett kamera kan være tidkrevende men kikk gjennom forskjellige funksjoner kameraene har, deretter tar du turen innom en fotobutikk så du får et bedre inntrykk.

 

Men noen av kriteriene for valget mitt var:

 

- Stor skjerm med skarp og klar gjengivelse (alle skal jo se seg selv etterpå)

 

- gode standard objektiv (følger med zoom linse til god pris)

 

- Forhåndsdefinerte miljø (samboeren min setter den på f.kes portrett, og den tar gode portrett uten at hun trenger å kunne med avanserte instillinger)

 

-fjernkontroll til fjernutløsning og zoom (ideelt ved familiebesøk å ta bilder uten å reise seg opp fra bordet!)

 

D50, føltes som det proffeste kameraet å holde, men kun 6mp og litt kjedelig kamera

350D, grepet var for dårlig og skjermen for liten

5D, Føltes veldig tung og litt firkantet.

 

Skjermen på 2,5" har merkbart bedre oppløsning en konkurentene og forhåndsdefinerte miljø er veldig greit å ha!

 

Anbefaler deg å lese gjennom dpreview.com sine tester samt å sammenligne kameraene på buying guide.

Endret av flemmz
Lenke til kommentar
Vil bare påpeke at bildekvaliteten på 5D ikke er dårligere enn på D50, men defaulte jpeg skarphet på 5D er ytterst moderat. Perfekt for bildebehandling, men ikke utskrift rett fra kamera(mener ikke at Mspot har gjort dette el at hans mening er feil...smaken er som...).

Forrige utgave av Practical photagraphy hadde "head to head" test mellom D50 og 5D. 5D vant selv om den gikk for å være dyrere(er ikke det i norge nå).

5272510[/snapback]

 

Min vurdering av bildekvaliteten på ISO1600 var at 5D kom helt klart dårligst ut. Var ganske mye støy. En hvit vegg var preget av blandt annet grønne støy korn. Mulig det var kun denne utgaven av kamera som var dårlig. D50 hadde tilnærmet ikke noe støy i forhold og ga et bilde i A4 størelse som var i en kvalitet jeg gjerne kunne hengt på veggen. Men som sagt det var min vurdering og for meg er det viktig med kvalitet hele veien, lite støy og da prøver jeg med ISO1600 var min tanke. Dette er ting som man må vurdere selv. Ja jøss, 5D var et hyggelig bekjentskap, men ikke noe for meg. Personen som startet emne spurte ikke om 5D, men noen andre kamera så for holde seg til topic:

 

Jeg har kun prøvd 350D og D50. Jeg kjøpte D50!

Endret av Msport
Lenke til kommentar
Testen jeg nevner og andre tester skryter av 5D iso muligheter. De har printet samme bilde(vises i bladet) med D50 ved 1600 og 5D ved 3200. 5D bilde virker hakket bedre på meg og dem(red).

Her er en annen test som viser at både 5D og 7D er iso-overlegne ved "lab-testing"

http://www.imaging-resource.com/PRODS/KM5D/KM5DIMATEST.HTM

5275151[/snapback]

Tja. Tester skriver bl.a:

Regrettably, the very fine-grained nature of the 5D's image noise at low ISO gives way to a very strong low-frequency component at high ISO settings. This makes the 5D's high-ISO noise look much coarser, and therefore more objectionable to most viewers.

Og kommenterer grafen der D50, 5D og 7D er omtrent identiske opp til ISO 1600, der 5D/7D er noe bedre:

While I continue to show noise plots of this sort because readers ask for them, I have to again point out that the noise magnitude is only a small part of the story, the grain pattern being much more important. What's interesting about this particular plot though, is how similar the curves for the Maxxum 5D and 7D are, even though the 5D's noise suppression system does a much better job of preserving fine detail at high ISO settings than the 7D's did. The 7D's progressive loss of fine detail with increasing ISO was one of the few significant objections I had to that camera.

Altså, bekrefter testeren Msports inntrykk av grovkorna støy, og sier mer eller mindre rett ut at disse kurvene, som for øvrig slett ikke viser MEG noen overlegenhet i forhold til D50, ikke behøver å si særlig mye om den bildekvaliteten vi iakttar. Det virker som om 5D er veldig bra støymessig på lav ISO, men hvem er så veldig opptatt av akkurat det i praksis?

 

Men trådstarter har vel ikke sagt at fotografering i dårlig lys er så viktig: Hun vil fange øyeblikk, og da holder det jo ofte med ISO400, der det er liten praktisk forskjell på kameraene. Jeg vil også si at for vanlig fotografering, betyr forskjellen på 6 og 8 MPix minimalt. Driver en f.eks avfotografing av gjenstander for registreringsformål, kan det derimot være litt poeng.

 

Her er noen forsøksvise rangeringer på endel kriterier. De støttes langt på vei av testresultater, men både slike resultater og synspunktene varierer!

 

Kvalitet på kitlinsa (optisk og mekanisk): E-500, D-50, 350D

Søkerbildet: D50, 350D, E-500? (Veldig usikker her, også smak og behag!)

Autofokus: D50/350D, E-500 (Varierer med lysforhold, motiver og linser)

Greie standardinnstillinger og betjening: E-500, D50, 350D?

Oppnåelig oppløsning: 350D, E-500, D-50

Pris på utvida kit m/telelinse: E-500, D-50, 350D

LCD-skjerm: E-500,D50/350D

Byggekvalitet: E-500/D50, 350D

Tilgjengelighet på linser (brukt og nytt): 350D, D50, E-500

Bilder i svakt lys: D50, 350D, E-500

Utbyggingsmuligheter som totalsystem: 350D, D50, E-500

 

Det viktigste er kanskje at alle tre alternativene er bra, med masser av fornøyde brukere. Samtidig er ingen av dem laget for veldig tøff bruk, og alle er laget med begrensninger som proffer gjerne vil mislike. Felles for dem er at det er fotografen og linsa som bestemmer bildekvaliteten mye mer enn kameraet. Jeg endte for min del med D50, som viser seg mye bedre enn jeg trodde. Men tre av linsene mine er Sigma, og en får akkurat maken til Canon. Kjøp det kameraet som gir best følelse når du prøver det i enkle situasjoner!

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Hei!

 

Vurderer Nikon D50 kit vs E-500 kit. Det jeg lurer på er mtp flere linser. Jeg ser jo at det er større utvalg av linser for Nikon. Jeg har sett på Nikons 50 mm 1/8 linse, da jeg har fått den anbefalt fordi jeg har lyst til å ta mye portrettbilder og fordi den er god til en rimelig pris. Finnes det noe tilsvarende for Olympus? Finner bare dyre ting....

Lenke til kommentar
Vurderer Nikon D50 kit vs E-500 kit. Det jeg lurer på er mtp flere linser. Jeg ser jo at det er større utvalg av linser for Nikon. Jeg har sett på Nikons 50 mm 1/8 linse, da jeg har fått den anbefalt fordi jeg har lyst til å ta mye portrettbilder og fordi den er god til en rimelig pris. Finnes det noe tilsvarende for Olympus? Finner bare dyre ting....

5276285[/snapback]

Tror nok de fleste som tester objektivet vil si at Olympus Zuiko 50mm/2.0 Macro er et røverkjøp, superlyssterkt macro (og portrett!)-objektiv til godt under 5000 kr. Om kvaiteten, f.eks photozone.de:

Verdict

The Olympus Zuiko Digital 50mm f/2 macro may be the only macro lens available for four-thirds at the moment but its performance is near flawless. Optically the lens is basically beyond criticism with a peak performance that betters the 8 mega pixel sensor of the E-300. Mechanically it suffers a little from the conventional AF motor as well the focus extension system although the principal quality of the construction is very high. Highly recommended!

Men godt utvalg i rimelige objektiver vil det nok ta minst et par år før vi får for 4/3. 50/1.8-Nikkoren er for øvrig dessverre ikke typisk for pris/ytelsesforholdet på Nikon-optikk! ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen! Muligens litt dumt spørsmål, men jeg kan jo da som sagt ikke så mye. Hvis man sammenligner d5o m kitlinse+50mm 1,8 og olympus e-500 kit m/2linser. Hvor vil forskjellen være da? Spesielt mtp at jeg er veldig opptatt av å kunne ta portrettbilder, altså bilder av venner både ute og inne. Og jeg synes det er veldig flott med slikt bilder der det er veldig fokus på ett pkt og blurry i bakgrunnen. Vil d50 + 50 mm være mye bedre på slike bilder? Jeg har blitt fortalt at evt så kan e-500 brukes med telelinse og full zoom fra litt avstand for å oppnå noe av samme effekt. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Hei igjen! Muligens litt dumt spørsmål, men jeg kan jo da som sagt ikke så mye. Hvis man sammenligner d5o m kitlinse+50mm 1,8 og olympus e-500 kit m/2linser. Hvor vil forskjellen være da? Spesielt mtp at  jeg er veldig opptatt av å kunne ta portrettbilder, altså bilder av venner både ute og inne. Og jeg synes det er veldig flott med slikt bilder der det er veldig fokus på ett pkt og blurry i bakgrunnen. Vil d50 + 50 mm være mye bedre på slike bilder? Jeg har blitt fortalt at evt så kan e-500 brukes med telelinse og full zoom fra litt avstand for å oppnå noe av samme effekt. Synspunkter?

5276693[/snapback]

Det presise svaret er: Ta med minnekort til en butikk som har begge typer inne, og ta testbilder som du ser på etterpå i ro og mak. Bruk litt forskjellige utsnitt med 50mm - det er ikke noe problem å bruke den på et 4/3-utsnitt hvis du ikke skal forstørre mye. (Du har jo effektivt et ca 3 MPix bilde å jobbe med hvis du bruker 4/3-utsnitt på D50.)

 

Det er utvilsomt lettere å zoome seg inn på et hode, men samtidig blir ansiktet "flatere" jo kraftigere du zoomer inn, og utviskinga av bakgrunnen blir gjerne bedre jo større blender du kan bruke. Du vil også her merke litt til den større effektive dybdeskarpheten ved samme bildeutsnitt på E-500. Den er ofte en fordel, men her motarbeider den effekten du er ute etter. Hvis du ikke bruker stativ, kan du også oppleve litt mer begrensninger på lukkertider med tele - det er fort gjort å få urolig kamera.

 

I forhold til bruken du har skissert, vil du nok uansett ha god bruk for et teleobjektiv, så jeg synes det blir litt kunstig problemstilling dette her. I ei pakke med hus+to kitobjektiver er E-500 vanskelig å slå prismessig, og ytelsen på objektivene er veldig bra. Legger du på kravet om en lyssterk og skarpttegnende korttele i tillegg, ligger D50 tilsvarende godt an.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...