Gå til innhold

Tele(zoom) til Nikon D70S


Anbefalte innlegg

Jeg har ett Nikon D70S med 18-70 og vurderer å kjøpe meg ett tele(zoom)objektiv. Jeg er ikke den som bruker tele så forferdelig mye, men det er er utrolig praktisk nå og da. Derfor kunne jeg tenke meg noen innspill (fordeler/ulemper) med disse 3 objektivene fra Nikon:

 

Nikon AF 70-300mm f/4-5.6G (1.306,-)

Nikon AF 70-300mm f/4-5.6D (3.369,-)

Nikon 55-200 F4-5,6G AF-S DX (1.888,-)

 

Prisene oppgitt i parantes er fra mpx.no.

 

Hvem av disse 3 objektivene bør man velge? Noen med innspill?

 

På forhånd takk!

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sittet og bladd en del tilbake i forumet for objektiver (gjorde en liten miss å poste innlegget her) og fant en del om 70-300 objektivene ja, men svært lite om 55-200 objektivet. Da er jeg like langt, for at ED-objektivet er bedre enn G-objektivet, skjønner de fleste! ;)

Lenke til kommentar
Nikon AF 70-300mm f/4-5.6G (1.306,-)

Nikon AF 70-300mm f/4-5.6D (3.369,-)

Nikon 55-200 F4-5,6G AF-S DX (1.888,-)

5215957[/snapback]

 

Er det en grunn til at du kun vurderer Nikon? I dette selskapet fortjener definitivt Sigma 70-300 APO 4-5.6 å være med.

 

APO er "Sigmask" for ED. I Nikons 70-300D er det kun ett ED-element (i likhet med Tamrons 70-300 LD, som er grisebillig), mens Sigmaen inneholder 3 APO-elementer.

 

De to billigste Nikon objektivene har plastfatning, noe jeg personlig skyr som pesten.

Lenke til kommentar
Tamron har jo også ett 70-300mm objektiv til ca 1.500 kr. Er det noe "tess"?

 

Noen som har erfaringer med noen eller flere av disse objektivene?

 

Jeg er takknemmelig for all hjelp! :)

5217886[/snapback]

 

Tamronen er, i følge Ken Rockwell (som tidvis riktignok fremstår som en tosk), optisk og kontruksjonsmessig identisk med Nikons 70-300. Tamronen har ett LD-element (Tamronsk for ED) og metallfatning, og bør med andre ord være ganske lik Nikon 70-300D. Jeg har sett gode bilder tatt med denne.

 

Til mitt bruk (som er veldig på hobby/familie-nivå) opplever jeg at 70-300 er en brennvidde som ofte må av og på i en fart. Derfor er metallfatning veldig fint å ha.

 

Sigmaen (ja, du har funnet frem til riktig hos fotovideo) går blandt mange (spesielt menigheten på dpreview.com, har jeg inntrykk av) for å være den beste av 70-300-gjengen.

 

Du kan se en del bilder tatt med Sigmaen på smugmug-galleriet mitt (Tjøme 2005; link i signaturen), men PP-jobben jeg gjorde på de bildene var ganske amatørmessig. Jeg syns det er et flott portrettobjektiv.

 

Edit: En ulempe med Sigmaen er at den har en stygg tendens til å "sige ut" når du bærer den; heng den over skulderen på 70mm og etter noen skritt har den seget ut til 200mm. Den blir ganske lang.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Japan Photo hadde ikke noen pris på Sigma (fører ikke Sigma) og Nikon 55-200 (får det på lager i midten av desember), men på de andre objektivene kunne de lett konkurrere med mpx.no:

 

Nikon AF 70-300mm f/4-5.6G (1.306,-) 999,-

Nikon AF 70-300mm f/4-5.6D (3.369,-) 2.999,-

Tamron AF 70-300 f/4-5.6 LD (1.549,-) 1.499,-

 

(prisen i parantes er hos mpx.no)

 

Vedkommende mente også at til mitt bruk (som ikke bruker tele så ofte) så ville 55-200 være det beste alternativet. Det var kun basert på brennvidden og prisnivået, da han ikke har noe erfaring/informasjon om objektivet enda.

 

Han regnet med å ligge en hundrelapp eller to under "markedspris" på dette objektivet, men noen mer spesifikk pris kunne han ikke komme med før i midten av desember.

Lenke til kommentar

Jeg har idag mottatt en "Julen 2005"-blekke fra Japan Photo i posten.. og endelig har de fått en pris på Nikon AF-S 55-200 DX-objektivet. Men må innrømme at jeg ble litt skuffet over hvor dyre de ble på dette objektivet. Japan Photo skal ha 2.222,- mens fotovideo.no skal ha 1.890,- for det. Men jeg har lagt merke til at f.eks mpx.no har oppjustert prisen fra 1.888,- til 2.499,-. Mpx.no har dog aldri hatt objektivet på lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...