Gå til innhold

Hvilket kamera skal man velge?!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skriver denne posten i håp om hjelp og god tilbakemelding.

 

Jeg er en ung gutt som sammen med en kamerat har bestemt meg for og satse på DVD-produksjon til mindre arangemanger som hobby/småjobbing. I den forbindelse er det på tide og oppgradere til et halvproft kamera.

 

Jeg har i tidligere studie-samenheng brukt Sonys PD 150, et gamelt kamera men et nytig kamera i læringsfasen. Dette er et par år siden nå og jeg har ikke fulgt mye med på den tekniske utviklingen av kameraene.

 

Derfor er jeg nå blit veldig usiker, etter og ha beveget meg inn i kamera "jungelen". Har studert en god del sider både i Norge og utlandet. Dette har gjort at jeg har oppdaget en ting, det virker som utvalget er veldig begrenset i norge og har tanker om og satse på kjøp fra utlandet(har dette med at mange av kameraene bare kommer i NTSC?). Har dere noe og si om dette, hvilke steder som er sikre og bestille fra i forhold til pris?

 

Jeg har tenkt til og bruke et sted melom 15.000kr og 30.000kr.

 

Når det gjelder valget melom DV og HDV så har jeg inntryk at HDV er det man burde satse på, ettersom dette komer til og bli en nødvendighet i nermeste fremtid. Men siden dette er så nyt får jeg inntryk av at prisen er kunstig høy i forhold til hva du får ut av et DV kamera til samme pris. Hva har dere og si om dette?

 

Hvor mye har egentlig 400k CCD pixles kontra 1000K og si?

 

Andre viktige tekniske detaljer jeg burde legge stor vekt på?

 

Det er noen egenskaper jeg er spesielt opptat av og håper noen vil skrive inn eksempler på kameraer som fyller disse kravene. Men skriv gjerne inn forslag som av andre grunner er meget gode til universalt bruk.

 

- Kamera skal helst være "lyssterkt".

- Midels tyngde og sørelse.

- Min. 2x xlr utganger.

 

Jeg blir veldig glad hvis noen vil svare alle mine spørsmål, men nøl ikke med bare og svare på et av mine spørsmål hvis det er netop det du kan.

 

Var foresten inne og leste et innlegg om dette netstedet; www.globalmediapro.com. Vanvitig bra priser. Riktignokk uten moms. Men er det noen som har noen kjenskap til denne siden, kjøpt noe derifra før?

 

(Har dysleksi, så beklager all skrivefeilen :blush: )

Endret av darkhead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal ha HDV med XLR-inngangar i den prisklassen, er valga få. Sony HVR-1A er det einaste eg kjenner til. Det koster ca. 25 000,- på Videoutstyr.no. Her er eit par testar av det:

Digital Media Net.

DVUser.

 

Når det gjeld DV vs. HDV, kan denne artikkelen frå DVXuser vere nyttig. Det er ein test som samanlikner Panasonic DVX100a, Canon XL2 og Sony HDR-FX1. Sistnevnte er eit HDV-kamera, medan dei to fyrste er semiprofesjonelle DV-kamera. I tillegg vil eit søk etter HDV på forumet gje deg noko meir info.

 

Andre (DV-)kamera du kan vurdere er Panasonic DVX100AE og AG-DVC30E. Det er mogeleg å få gode tilbod på brukte DVX100 frå t.d. Video4, og det er eit kamera som mange skryt veldig av.

 

Video4 har for tida nokre tilbod som kan vere av interesse. Det er tre ulike pakker, basert på Panasonic AG-DVX100AE, Panasonic AG-DVC30 og Sony HVR-A1E. Du kan lese kva dei inneheld på side 9 og 11 av siste utgåva av Preview, som du finn i .pdf-format her. Preview er eit magasin frå Video4, som inneheld reportasjar, artiklar, produktnyhende, tilbod osb.

 

Ein annan diskusjon om kjøp av semipro-kamera finn du her. Du finn eit par meiningar om Globalmediapro her.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Jeg har kommet ned i 2 kameraer og velge imelom. Noen som har noen erfaringer med noen av disse som er vilige og dele dette med meg?? Har lest noe om en dårlig manuel fokus ring på xl2 noen som har erfaring med dette. Skriv gjerne om alle erfaringer med disse kameraene:

 

-Canon XL2 mini DV Camcorder PAL

 

-Panasonic AG-DVX102E mini-DV Camera/Recorder PAL

/

-Panasonic AG-DVX100AE mini-DV Camera/Recorder PAL

 

Takk for all hjelp incanus.

 

Er også interisert i og skaffe meg dise kameraen brukt. noen som kan hjelpe meg??

Endret av darkhead
Lenke til kommentar

Den norske garantien er faktisk på 5 år(kjøpsloven). Kjøper du i utlandet får du 1 år garanti. Mine elektroniske greier går så godt som alltid i stykker innen 5 år. Jeg må alltid innom Forbrukerrådet, men jeg vinner hver gang. Har byttet 4 pc`er de siste 6 år. Får pengene tilbake hver gang. Kjøp norsk!

Lenke til kommentar

Du finn ein del erfaringar med Canon XL2 i denne tråden på NAF. Filmen det er snakk om i denne tråden (av same person) er filma med XL2, og der er det fleire screenshots og litt om kamera her og der.

 

Har stort sett lest positive omtalar om DVX100, og når det gjeld å samanlikna dei to er testen eg og chma linka til ganske relevant. Di har jo og (sjølvsagt) veldig forskjellig form. XL2 er eit "semiskulderbasert" kamera, medan DVX100 er eit "vanleg" handhalde kamera.

 

Når det gjeld brukte kamera, kan eg føye 2mtv til lista over stader der du kan spørre.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...