Gå til innhold

Skal kjøpe digital videokamera


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal kjøpe et digital videokamera som skal brukes på fritiden.

Jeg har vært å sjekket ut hva de har i butikkene,men ikke klart å finne meg en favoritt,dog var det to alternativer som foreløbig er favoritt.

sony dvd videokamera dcr-dvd92e til 4999dkr

Og JVC GZ-MG 20 til 5999dkr

 

Jeg er usikker på hva jeg skal se etter,ettersom jeg har liten erfaring på området,men batteristandarden og hvor høy memory kameraet har er ihvertfall to viktige faktorer i valg av kamera. Ellers virket det som om bildekvaliteten og mulighetene for å zoome var relativ lik i prisklassen 3000-7000dkr,stemmer det?

 

Jeg vil bli veldig takknemlig for noen råd og meninger og ellers tips på hva jeg skal se etter.

Jeg har en ibook og vil vil gjerne leke endel med redigering og lage endel morsomme videoklipp av venner osv.

 

Mvh,

 

Remy

 

PS. Regner med å kjøpe kameraet i Nederland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ingenting om dei to spesifikke kameraa der, og eigentleg heller ikkje so mykje elles om kamera i denne prisklassen.

 

Men det er kan seie, er at DVD-kamera kanskje ikkje er det beste valet med tanke på redigering. I verste fall treng du spesiell programvare, som kanskje ikkje finst til Mac. Men dette er ikkje sikkert, då iMovie støtter HDV, som og er komprimert med MPEG2, so det kan vere at det kan brukast. (dette veit eg ikkje...) MiniDV er meir praktisk for redigering.

 

Du kan kanskje ta ein titt på dei billegaste 3CCD-kameraa til Panasonic og. Dei skal vere ganske bra, og koster ned i rundt 6000,- om eg ikkje tek heilt feil. Sjå innom produktguiden, for meir info.

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar.

Så etter at jeg skrev innlegget at det er skrevet mye nyttig informasjon i de mange andre tråder som ligger her inne og jeg har kontaktet jvc,sony og panasonic for å høre hva de anbefaler til litt bruk og om det er noen problemer med diverse kameraer ved bruk av mac.

 

Har forstått det slik at 3ccd-panasonic anbefales av svært mange her inne.

 

Regner med å må kjøpe endel ekstra utstyr,men hvis jeg kan begrense det ved å fravelge de kameraer som absolutt ikke er egnet til mitt bruk,så er jo det ønskelig.

 

Har etter å ha lest her,bortimot fravelget det første alternativet siden dvdkam. ikke ser ut til å være det jeg letter etter.

Lenke til kommentar
Det eneste man må være klar over på de aller minste 3ccd kameraene er følsomheten i dårlig lys, anbefaler om det lar seg gjøre å prøve...

5118925[/snapback]

 

Selv Panasonics billigste 3CCD modell har bedre lysfølsomhet enn f.eks Canon 1CCD kamera i prisklassen over. Dette har jeg gang på gang selv erfart når vi har demonstrert kamera for kunder i butikken.

Lenke til kommentar
Det eneste man må være klar over på de aller minste 3ccd kameraene er følsomheten i dårlig lys, anbefaler om det lar seg gjøre å prøve...

5118925[/snapback]

 

Selv Panasonics billigste 3CCD modell har bedre lysfølsomhet enn f.eks Canon 1CCD kamera i prisklassen over. Dette har jeg gang på gang selv erfart når vi har demonstrert kamera for kunder i butikken.

5120020[/snapback]

 

Med samme ccd størrelse? Mener da at større brikke skal gi bedre bilder i dårlig lys? feks. 1/6 kontra 1/4.5? Mulig optikken har litt å si?

 

Mulig jeg nå har ett LITT... dårlig sammenliknings grunnlag, gammelt elkjøp sony trv33e 1/4.7 1ccd vs. semipro Panssonic ag-dvc30 1/4 3ccd, men her er det fullstendig kockout med tanke på hvor mørkt det faktisk kan være før dvc'n sliter. Skulle vel bare mangle med prislappen og mulighet til å kontrollere allt manuellt... :whistle:

Lenke til kommentar

Det er forskjell i CCD brikkens kvalitet også. Så det er mange faktorer som spiller inn. Men jeg har altså personlig erfart at Panasonic sine 3CCD er minst like bra som ihvertfall noen andres 1CCD kamera i samme prisklasse. Men jeg har selvfølgelig ikke prøvd alle kamera som er på markedet selvfølgelig. Konklusjonen er nå uansett at disse kameraene ikke lider av at de er 3CCD kamera.

Lenke til kommentar

Jeg takker for svar-

Jeg har forhørt meg litt mere og flere anbefaler at jeg venter til nærmere sommeren, for da skal det være mulig å få HDV-Kamara til et noe billigere pris enn hva tilfellet er nå.

Og grunnen til at jeg burde vente er at det er en såkalt revolusjon på gang på området. Har dere noen meninger om dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...