Gå til innhold

får ikke kontakt med skjerm


random_user

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velkommen i forumet!

 

Må spørre litt først: er dette er første gang du skrur PC, og høres noe pip når den starter, og er det en gammel skjerm?

 

Hvis du er sikker på at alle tilkoblinger er riktig og prosessor sitter godt i, koble fra strømmen, clear cmos (resett Bios - se manual) og start opp.

Lenke til kommentar

Da vises '37' på lcd-panelet, og POST (power on self test) registrerer en feil som stopper systemet i oppstarten, og tydeligvis før skjermen får signal.

 

DMA betyr 'direct memory access' og går ikke veien om prosessor, og Channel 1 kan bety at kontakten til harddisken er ute av stilling. edit: litt merkelig det, at en slik feil skal sperre for skjermvisning.

 

Er greit at du ønsker resultater så fort som mulig, det er forståelig og det vil vi alle. Men ta deg tid til å svare på sakelige spørsmål fra medlemmer i et forum, ellers blir det en fattig dialog og lite hjelp og få etterhvert.

 

Forsikre deg om at alle kontakter og ram'en sitter orntlig. Har du problemer videre, så ta ut ene rambrikka og koble fra alt du strengt tatt ikke behøver ombord. Og tilslutt, før strømmen kobles til: clear cmos (side 2-8 i manualen).

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

PC'en skal boote uten å ha koblet strøm til skjermkortet ja, dog med redusert ytelse.

Hmm, kan det være at 20pin og 4pin strømkontaktene til hovedkortet er plassert separat og at trådstarter har glemt 4pin kontakten? Har vært borti at pcen ikke vil starte da.

 

Edit: Velkommen til forumet JunaJ og Suplex. Får du bort bildet i signaturen suplex, så blir det bra :thumbup:

Endret av BKB
Lenke til kommentar
har ofte hatt dette problemet. Er bare å være tolmodig og restarte mange ganger, ta pauser osv. Da blir det nok kontakt til slutt.

5074511[/snapback]

 

 

hmmm, vi prøvde ca 10 ganger i går og restarte pc'en..

det er null håp :cry:

 

jeg begynner å bli bekymret for at noen deler skal være ødelagt..

Men, nå har jeg fått masse tips om hva man burde gjøre.. så jeg stikker bort til JunaJ senere idag så får vi se om vi for noe futt i pc'en..

 

takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Ok

 

da skal jeg prøve og bruke bare den ene kabelen til harddisken og restarte mange ganger

 

tusen takk for svar hittil

5075146[/snapback]

 

vel, det skal ikke vær nødvendig å restarte mange ganger for å få pcen til å starte.

Sjekk alle kabler, ha bare i de komponentene som trengs. er det en Sata harddisk? sjekk at du har kobla den på riktig kontroller, eventuelt sett jumperen så den er "forced" til 1,5Gbit/s hastighet. sjekk at du har i 20+4pin strøm på hovedkortet.

Lenke til kommentar
nå kommer det opp F.0. som betyr button reset

 

hva menes med det?

 

Det kan bety at reset- eventuelt på-knappen til kabinettet sitter fast i indre stilling og kortslutter strømkretsen. Hvilket kabinett og psu, og har du clearet cmos (for 3-dje gang...)?

 

da skal jeg prøve og bruke bare den ene kabelen til harddisken og restarte mange ganger

 

Det skal selvsagt være 2 kabler tilkoblet: signal- og strøm-kabel.

Lenke til kommentar
nå kommer det opp F.0. som betyr button reset

 

hva menes med det?

 

Det kan bety at reset- eventuelt på-knappen til kabinettet sitter fast i indre stilling og kortslutter strømkretsen. Hvilket kabinett og psu, og har du clearet cmos (for 3-dje gang...)?

 

da skal jeg prøve og bruke bare den ene kabelen til harddisken og restarte mange ganger

 

Det skal selvsagt være 2 kabler tilkoblet: signal- og strøm-kabel.

5075749[/snapback]

 

ja jeg har clearet cmos

men det er 2 strøm kontakter og en signal kontakt til harddisken

 

Kabinettet er dette: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=BZCA550BB

 

Strømforsyningen er denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=BZ500W812BB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...