Gå til innhold

Fujifilm m.fl. - Trøbbel med motlys og skyer


Anbefalte innlegg

Jeg har mange ganger erfart med F810 at skyer og motlys er en dårlig kombinasjon. Både utbrenning og grønnfarging er et problem. Et nærmest "fluoriserende" grønnskjær opptrer i tilknytning til skyer. I de verste tilfellene kan grønnfargen dominere hele himmmelen. Jeg har henvendt meg direkte til Fujifilm per e-post med et par skrekkeksempler, men har aldri fått svar.

 

Digit.no har nå teste S9500, og i bildet for å teste motlys gjenkjenner jeg grønnfargen fra F810. Jeg synes det er rart at Fujifilm ikke har greid å få bort dette på sitt nye "Flaggskip" i kompaktklassen. Hva skyldes dette fenomenet? Er det kromatisk feilbrytning? Er dette et generelt problem med Fuji-kamera?

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har mange ganger erfart med F810 at skyer og motlys er en dårlig kombinasjon. Både utbrenning og grønnfarging er et problem. Et nærmest "fluoriserende" grønnskjær opptrer i tilknytning til skyer. I de verste tilfellene kan grønnfargen dominere hele himmmelen. Jeg har henvendt meg direkte til Fujifilm per e-post med et par skrekkeksempler, men har aldri fått svar.

 

Jeg tipper det er samme problem som jeg har med mitt Fujifilm E550, bare at hos meg er misfargingen rosa. Fenomenet kommer i sterkt sollys, men ikke alltid hvis selve sola er med i bildet.

 

Jeg har sendt mail til Fuji Norge og bhphotovideo (som jeg kjøpte fra), men ingen har svart.

 

Eksempelbilde som viser styggedommen:

 

http://www.math.ntnu.no/~berland/e550sollys.jpg (f1/8, 1/500 sek, ISO 100)

Lenke til kommentar
Begrenset dynamisk omfang og trøbbel med motlys er vel ikke akkurat enestående for Fuji...

Hva med å bruke manuell hvitbalanse, eller i hvertfall justere fargene i ettertid?

5067569[/snapback]

 

At mange kamera har begrenset dynamisk omfang og trøbbel med motlys er jeg klar over. Spørsmålet mitt går på om fenomenet med grønnfargen er et problem som er spesifikt for Fujifilm. Gjelder det andre merker? Er dette et vanlig fenomen med Fuji-kamera eller er det bare en svakhet som rammer noen få eksemplarer? Jeg synes det er overaskende at S9500 synes å ha denne svakheten, men kanskje man ikke kan forvente mer?

 

Jeg har ikke prøvd manuell hvibalanse og heller ikke prøvd å justere fargene i ettertid, men regner med at det enkelt å justere fargene med etterbehandling.

 

På mitt F810 opptrer fenomenet både ved sol og skyer, og ved fullt skydekke, og ved F2,8-4,5 og ofte ved ISO 80. I motsetningen til Berlands problem trenger det ikke å være sterkt sollys for at fenomenet skal forekomme. Det forekommer som nevnt også ved fullt skydekke.

Lenke til kommentar

Jeg greide å fremprovosere både grønnfarven og styggedommen som berland postet et eksempel på ved ekstrem overeksponering av den blå kanalen på D70.

 

Den grønne farven i Fuji eksemplene oppstår på det punktet den grønne kanalen og den blå kanalen blir utbrent. Den røde kanalen følger ikke på sånn at man får en overgang fra blått til hvitt som ser naturlig utbrent ut men ender opp på turkis istedet.

 

Det kunne vært interessant å sett samme bilder tatt med og uten UV filter for å se om det gjør noen forskjell. Samme med et farvevilter som demper den grønne og blå kanalen litt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå sjekket Akams Galleri og funnet ut at feilaktig grønn farge på himmelen er en vanlig feil på mange kompaktkamera og hos mange produsenter.

 

Fujifilm ser ut til å være hardest rammet etterfulgt av Casio.

 

Eksempler Fuji:

 

F450, E550, E500, F810, S5500, 420, A210, S5000, F700, S304, F410, S602, F10, Z1, S9500, S5600

 

Bare S7000 slapp unna, og da var det kanskje antydninger til noe på et bilde.

 

Eksempler Casio:

 

EX-P505, EX-Z55, Pro600, EX-Z40, EX-Z4,

QV-R40, EX-Z3, EX-M1, QV-R3, Z750, EX-S500

 

GV-10 og QV-5700 slapp unna og muligens QV-R51.

 

Alle eksemplene er ikke like tydelige, men basert på bildene i galleriet er jeg ikke i tvil om at Fujifilm og Casio er dårligst når det gjelder dette fenomenet.

 

Jeg har også funnet eksempler hos Kodak, alle Panasonic unnatt FZ30, Sony, Konica Minolta Z3, Olympus, Nikon og muligens Samsung L50. Felles for disse er at både graden og hyppigheten av fenomenet generelt er mye mindre enn hos Fujifilm og Casio.

 

Av produsenter med flere enn tre testede kamera er bare Canon (24 kamera) og HP (6 kamera) er helt fri for denne feilen i Akams galleri.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har også funnet eksempler hos Kodak, alle Panasonic unnatt FZ30, Sony, Konica Minolta Z3, Olympus, Nikon og muligens Samsung L50. Felles for disse er at både graden og hyppigheten av fenomenet generelt er mye mindre enn hos Fujifilm og Casio.

 

Jeg har FZ30 og har ikke merket særlig mye til dette, og kan da samtidig melde om at FZ30 er et meget gildt kamera. Har nå tatt drøye 1000 bilder siden oktober, så jeg har litt bildemateriale å bygge det på.

Lenke til kommentar

For å komlettere denne tråden siterer jeg meg selv fra test-tråden til Sony DSC-R1:

 

Stortinget se øverst til venstre

og

Skiløper se øverst til høyre

 

Testers kommentar til skiløperbildet er: På bildet til høyere er solen plassert bak et tre og da blir de fleste refleksene borte. På originalen kan man se litt foran skituppene og litt rett under solen. Forøvrig synes vi at R1 greide et ganske vanskelig motiv eksemplarisk.

 

Jeg er ikke enig at bildet er eksemplarisk. Utbrente skyer omgitt av "grønn" farge er ikke eksemplarisk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

...men Fujifilm S3 pro (dSLR) er vel (som motsetning til disse eksemplene) kjent for stort dynamisk omfang...så dette skyldes vel heller manglende vilje enn manglende kunnskap?

Til gjengjeld, hvis man eksponerer bildet riktig og unngår utbrenthet, er antakelig problemet straks mye mindre?

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...