Gå til innhold

MSI K8N Neo Platinum BIOS-fix Guide.


Goliath

Anbefalte innlegg

Forord:

Dette er en guide for deg som har flashet din MSI K8N Neo Platinum til v.1.9 og har fått problemer med å boote til Windows.

 

Live Update til MSI brukes til å oppgradere MSI drivere til ditt hovedkort, nettverkskort og alt annet hardware fra MSI i din maskin. Live Update finner den nyeste driveren og lar seg lett oppdatere alle MSI hardware-komponentene.

 

Problemet er at Live Update oppgraderer MSI K8N Neo Platinum sitt BIOS til en v.1.9 som har en stor bug som gjør at din maskin ikke vil boote. Når du oppgraderer til v.1.9, vil alt funke slik det skal inntil du slår av maskinen. Når du skal starte den, fryser den etter noen sekunder, i selve oppstarten altså.

 

Dette er en guide for deg som har gjort denne tabben.

 

 

--------------------------------------------------

 

1.

Last ned BIOS v1.5 (man kan bruke opptil v1.8 uten problemer) fra MSI BIOS side.

 

2.

Unzip filene (AWFL859G og w7030nms.150) ***Dette er bare en eksempelbios!!***

 

3.

Last ned flasheoppstartsdiskett fra BootDisk.

 

4.

Kjør filen du lastet ned og putt en tom diskett i diskettstasjonen. Programmet installerer Dr.DOS på disketten.

 

5.

Legg de filene du unzippet rett på disketten

 

6.

Putt disketten i maskinen med BIOS-problem

 

7.

Nå vil du få A:\. Skriv A:\>awfl859g w7030nms.150 ***Husk at filnavnene er en eksempelbios!! Du må skrive navnet på filene DU la på disketten på denne måten***

 

8.

Nå vil disketten flashe BIOS'en. Trykk "N" for å ikke ta backup av BIOS

 

9.

Programmet vil nå spørre deg om du vil flashe BIOS, trykk "Y"

 

10.

Vent til disketten har flashet BIOS ferdig, fjern disketten og trykk "F1" for reset.

 

11.

SLÅ AV MASKINEN, DRA UT STRØMKONTAKTEN!

 

12.

RESET CMOS. Enten ved å bruke "JBAT" jumperen eller fjerne batteriet i 20 sekunder.

 

13.

Når du har resettet CMOS, koble alt sammen igjen og start maskinen. Trykk "DEL" for å komme i BIOS. Trykk "Load Optimized Setting" (noe sånt), trykk "Y", og trykk "Save Settings" og trykk "Y".

 

--------------------------------------------------

 

Lykke til.

 

 

Bare spør hvis det er noe!

 

Referanser:

Tråd på MSI forum med oppsummert problemstilling

+ mange flere poster på MSI forumet

+ egen efaring

 

Cred til: Lonestarss

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg fikk samme problemet med mitt msi kort.

Men hvis du går inn i biosen og forandrer minne innstillingene fra

For eksempel 2.2.2.5 til 3.4.4.8 fikk jeg starte windows. Nå virker pc som den skal.

Er det noen som vet hva som er galt med bios 1.9 og når det kommer en ny?

Lenke til kommentar

Jeg skal iallefall prøve dette forsøket nå, men tviler på at det funker for før så har jeg ikke fått opp skjermbildet engang.... Det som er litt kjedelig er at jeg tror ikke får garanti på dette kortet fordi jeg har fjernet festebraketten for vifta pga. montering av vannkjøling (forresten, er det noen som vet om jeg mister garantien av det?)

Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord: har du resatt CMOS!? Ellers vil den ikke boote! Ta ut batteriet igjen, eller bytt jumper..

Har gjort omtrent alt som er mulig. Og det eneste jeg får er svart skjerm ved oppstart. Prøvde guiden din i stad, men får jo ikke flashet pga. svart skjerm. Men skal sende inn kortet til komplett, så får jeg se hva de gjør med det.

 

Mer om problemet mitt her.

Lenke til kommentar

JEG takker for guiden... alt krasjet med 1.9. Fikk også den svarte skjermen og intet annet, men prøvde å starte et par ganger, og trykket reset mener jeg å huske, det gikk litt fort igår, og da fikk jeg opp feilmelding om bios div div div....

 

med 1.7 fungerer hvertfall alt... til og med usb2.0 som jeg slet med... Hadde 1.8 fra før, men den så jeg lå ikke på msi-siden.

 

 

bertie

Lenke til kommentar
neon av dere som kjører venice cpu med dette hovedkortet? hva har dere klart å oc den i så fall. har bestilt meg det hovedkortet med venice 3000+. er veldig spent.

MSI K8N Neo Platinum er et s754-hovedkort, og så vidt meg bekjent, får man ikke noen 754-prosessor med Venice-kjerne...

Denne tråden gjelder vel både Neo og Neo2...gjør den ikke?

Det gjør det hvertfall i guiden til syar2003.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...