Gå til innhold

Når har man behov for SAN?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort og grei artikkel. Men du glemte å ta med en ting som blir mer aktuelt etterhvert å det er SAN-boot. En ting som er veldig kjekt i grunn i store miljøer. Alt, der jeg jobber, er fra HP. Servere, SAN osv. Da kan man f.eks. raskt sette opp 10 servere med likt grunnoppsett vet å sette opp et boot på SAN og bare ta en clone av den. I korte trekk i allefall. Er ikke så raskt gjort. Uansett, mener nå SAN-boot er noe som vil komme mer og mer. Vist jeg får bestemme i allefall. Hehe...

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg skal ikke si at jeg er noen mester på SAN, derfor ble dette en kort og grei introduksjon. Jobber med å få tak i en person med høy kompetanse som kan skrive mer tekniske SAN artikler. Min målsetning var å gi en grunnleggende forståelse, det er enkelt å finne nyheter om nye lagringsbokser fra den ene og den andre, men ingen forklarer hva disse praktisk kan brukes til.

 

Kanskje du kunne være interessert i å skrive en artikkel om SAN-boot. Dersom du kunne tenke deg det så kan du kontakte Stefan: http://www.hwb.no/artikkel/15119

 

mvh

Egil Fujikawa Nes

Lenke til kommentar

Vi vurderer et SAM på jobb til videoredigering.

For godt under 200.000,- så får vi f.eks dette:

 

http://www.studionetworksolutions.com/cont...san/default.asp

 

X-16

Global SAN - 6 seat - $22999.00

6.4 TB iSCSI SAN

3x Active fail-over 450W Auto switching

3U Half-depth 2 post mount

16 drive bays

400GB 7200 RPM SATA

2GB Memory

2 Active fail-over RAID controllers

Supports RAID 0, 1,5,10

6 GigE ports

6 seats iSanMP Licenses

Supports up to 6 user seats

CHAP/Kerberos Security Encryption

1 Year Warranty included in purchase (Service contracts available)

Only $22999.00

 

lqpl

Lenke til kommentar
I bakhodet bør man huske på at en intern SCSI-løsning med 15k rpm-disker ALLTID vil være raskere en tilsvarende konfigurasjon i et SAN.

 

Slettes ikke alltid... Fordi du normalt kan ha flere disker i et SAN kan du oppnå høyere hastighet, spesielt på transaksjoner og latency. Det er litt farlig å bruke "alltid" ordet, spesielt siden du selv påpeker at du ikke har så mye SAN kompetanse.

 

Jeg ville også nevnt administrasjon av storage som et pluss for SAN. Du har alle diskene ett sted (eller flere for redundans), er lettere å vedlikeholde, bytte defekte disker osv. For backup til SAN-tilkoblede tape stasjoner vil man fremdeles ofte benytte en server som kjører backup, men backup vil da kjøre over SAN/FC og ikke f.eks Ethernet. Alternativt kan hver enkelt server kjøre backup direkte til tapen, men da blir det litt anarki igjen.

 

SAN boot som en annen nevnte er også viktig, spesielt for blade servere og servere med tilsvarende filosofi, f.eks 1U "pizzabokser". Serveren blir da en "commodity" som enkelt byttes ut ved feil, eller hvis det trengs mer kapasitet. I tråd med det samme vil også trenden med viritualisering av hardware dra nytte ut av SAN. Hver virituelle maskin får da sitt egen volum i SAN'et og kan startes fra forskjellige fysiske maskiner etter behov. Kombinert med f.eks IBM POWER5s hardware viritualisering gir det stor fleksibilitet, elt ettersom hvilke behov man har.

 

På sikt tror jeg at alt blir lagt over på SAN, selv hjemme hos folk -- forskjellen er at hjemme kjøres SAN'et over Ethernet med en NAS boks. Hvis det var enklere å sette opp, kunne jo familient 4 PC'er starte fra samme NAS boks. PC'ene blir da en tykk/tynn hybrid-PC... men vanskelig å spå om fremtiden. :)

Lenke til kommentar
I bakhodet bør man huske på at en intern SCSI-løsning med 15k rpm-disker ALLTID vil være raskere en tilsvarende konfigurasjon i et SAN.

Slettes ikke alltid... Fordi du normalt kan ha flere disker i et SAN kan du oppnå høyere hastighet, spesielt på transaksjoner og latency. Det er litt farlig å bruke "alltid" ordet, spesielt siden du selv påpeker at du ikke har så mye SAN kompetanse.

For ikke å snakke om at 15krpm ikke nødvendigvis er veldig kosteffektivt med tanke på f eks databaseytelse, da to stripede 10krpm disker er vesentlig raskere enn en 15krpm disk. (Det er som oftest anbefalt med RAID-10 for databaser).

Lenke til kommentar

For transaksjonsloggene er det raskeste RAID-0 (evt over >2 disker). For ytelse og sikkerhet bruker jeg gjerne to RAID-0 volumer hvor databasen speiler transaksjonsloggene til hvert volum. Dette fordi transaksjonslogger er sekvensielle av natur, både for skriving og lesing.

 

For selve tablespace områdene kan det være RAID-5/6/10... spiller egentlig ikke så stor rolle. Det som er viktig er at det er mange disk-armer som er i bruk. Jo flere jo raskere. Hvis man trenger 500GB til databasen og du har 10 kontrollere i SAN'et, så kan man ta 50GB fra hver kontroller. Må balanseres mot rendundans etc også selvfølgelig. Hvilket RDBMS man bruker vil også innvirke på dette.

 

Finnes ikke egentlig noe fasit, og får små databaser under 50GB elns spiller det nesten ingen rolle hvordan man gjør det... avhengig av bruk. YMMV og "det kommer ann på" :D

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg driver å prøver å sette meg inn i hvordan et san fungerer, da vi begynner å ha stort behov for vesentlig mer lagringsplass enn det vi har i dag. Vi har vurdert dedikerte filservere, men jeg tror ikke det blir skalerbart nok, og/eller stort nok.

 

kunne dere ikke skrevet en artikkel som forklarer litt grundigere hvordan det er oppbygd (logisk oppbygning osv... hvordan assigning av lagringsplass mot hver enkelt servere fungerer, hva med typer raid, partisjoner, you name it. Slikt kunne vært kjekt å vite for oss som ikke har stort peiling, men er veldig interessert!

 

Finnes det evt andre gode artikler om evnet (helst på norsk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...