Gå til innhold

Fremtidens grafikkort på 150W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm, det er greit å tenke fremover, men om jeg husker riktig, leste jeg noe sted at dagens beste pcie skjermkort (både ati og nvidia) ikke utnytter hele båndbredden pcie tilbyr. Om man teiper over selve kontakten på skjermkortet slik at pcie-slotten tror det er et pcie-x8 kort på plassen, er ytelsen ikke merkbart forskjellig. De testet også slik at skjermkortet var i x1, x2 og x4. Også i x4 var det såvidt merkar forskjell. Dette leste jeg på tomshardware.com, men jeg orker ikke finne frem linken...

 

Men jeg antar at jo mer av båndbredden som brukes, jo mer strøm krever skjermkortet. Og det er kanskje litt vel tidlig å utvide strømforbruket da, og kommer bare til å bli en salgsgimmik frem til det virkelig trengs...

Lenke til kommentar
hmm, det er greit å tenke fremover, men om jeg husker riktig, leste jeg noe sted at dagens beste pcie skjermkort (både ati og nvidia) ikke utnytter hele båndbredden pcie tilbyr. Om man teiper over selve kontakten på skjermkortet slik at pcie-slotten tror det er et pcie-x8 kort på plassen, er ytelsen ikke merkbart forskjellig. De testet også slik at skjermkortet var i x1, x2 og x4. Også i x4 var det såvidt merkar forskjell. Dette leste jeg på tomshardware.com, men jeg orker ikke finne frem linken...

 

Men jeg antar at jo mer av båndbredden som brukes, jo mer strøm krever skjermkortet. Og det er kanskje litt vel tidlig å utvide strømforbruket da, og kommer bare til å bli en salgsgimmik frem til det virkelig trengs...

Det er jo ynkelig liten forskjell mellom AGP4x og AGP8x også, så at PCIe 16x ikke er noe voldsomt mye bedre enn PCIe 8x er jo ikke noe bombe.

 

Men mesteparten av effektforbruket kommer ikke fra PCIe interfacet, men fra GPU-kjerna og noe fra minnemodulene. Et GF6800 Ultra L33t Pro XT Goes Like Shit™ Platinum II© ville stort sett utvikle like mye varme på PCIe 8x, PCIe 16x, AGP4x og AGP8x

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...