Gå til innhold

Utsetter sentral Itanium-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prosessoren kommer til å kjøre 1,6 GHz i stedet for 1,7 GHz, slik man originalt hadde planlagt.

Dette sier kanskje noe om grunnen til utsettelsen, ettersom det visstnok er mye vanskeligere å øke klokkefrekvensen til Itanium 2 sammenlignet med andre Intel-prosessorer. Prosessorer produsert på Intels 90nm produksjonsprosess har også vist seg å avgi mye mer varme, så dette kan også hatt en innvirkning her.

 

Uansett, disse stadige utsettelsene av Itanium-prosessorer vitner ikke akkurat om at dette er et prioritert område for Intel snarere tvert imot. Sett i denne sammenheng så er det lett å forstå hvorfor HP nå også satser på Opteron.

Lenke til kommentar
Prosessoren kommer til å kjøre 1,6 GHz i stedet for 1,7 GHz, slik man originalt hadde planlagt.

Dette sier kanskje noe om grunnen til utsettelsen, ettersom det visstnok er mye vanskeligere å øke klokkefrekvensen til Itanium 2 sammenlignet med andre Intel-prosessorer. Prosessorer produsert på Intels 90nm produksjonsprosess har også vist seg å avgi mye mer varme, så dette kan også hatt en innvirkning her.

Det er vel ikke riktig å si at alle Intel sine prosessorer på 90nm avgir mer varme, bare se på Banias -> Dothan!

 

Tror nok heller det er den sterke konkurransen fra AMD, som gjør at Intel satser mer på desktop-markedet for tiden :hmm: , kan jo såklart også være varmeproblemer eller lignende da ;), kanskje en kombinasjon av begge deler?

Lenke til kommentar

Kan aldri tenke meg at Madison9M hadde særlig høy prioritet siden den ikke er noe mer enn en finpuss av den tidligere Madison (6M) med noe ekstra L3 cache. Det var ikke annonsert noen ny funksjonalitet i denne prosessoren så de største endringene ville begrenset seg til L3 cachen samt muligheten til å forbedre noen timinger på cache'en.

 

Ser forøvrig ikke helt hvorfor Madison9M skulle påvirke Montecito på noe som helst vis. Code-drop til Montecito ble gjort for flere år siden om det ble gjort i det hele tatt. Antagelig bygger de den nesten fra bunnen av og bruker erfaring fra tidligere Itanium prosessorer for å optimalisere den. Det er tross alt veldig mye nytt i IA64 som ikke har vært gjort før, eller kombinert før, så det er nok veldig mye å hente på optimaliseringer.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Det er vel ikke riktig å si at alle Intel sine prosessorer på 90nm avgir mer varme, bare se på Banias -> Dothan!

Å joda, Dothan har en temperatur over 70 grader celcius under full last. Det er ca. 20 grader celcius høyere enn Banias, så varmeproblemene med 90nm gjelder alle nye prosessorer fra Intel.

70C på Dothan? uten vifta da eller? sier jo nix om effektforbruk! finn gjerne noe dokumentasjon på den der.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke riktig å si at alle Intel sine prosessorer på 90nm avgir mer varme, bare se på Banias -> Dothan!

Å joda, Dothan har en temperatur over 70 grader celcius under full last. Det er ca. 20 grader celcius høyere enn Banias, så varmeproblemene med 90nm gjelder alle nye prosessorer fra Intel.

70C på Dothan? uten vifta da eller? sier jo nix om effektforbruk! finn gjerne noe dokumentasjon på den der.

Nei, temperaturen er målt til over 70 grader Celcius under full last med vifta på full guffe på en rekke bærbare med Dothan. Se f.eks. denne tråden:

http://notebookforums.com/showthread.php?t=38764

I've seen my CPU go up to 75C running the Hot CPU Tester program, and it definitely gets up to 70C on a regular basis when I'm running a CPU intensive job.
Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det er vel ikke riktig å si at alle Intel sine prosessorer på 90nm avgir mer varme, bare se på Banias -> Dothan!

Å joda, Dothan har en temperatur over 70 grader celcius under full last. Det er ca. 20 grader celcius høyere enn Banias, så varmeproblemene med 90nm gjelder alle nye prosessorer fra Intel.

70C på Dothan? uten vifta da eller? sier jo nix om effektforbruk! finn gjerne noe dokumentasjon på den der.

Nei, temperaturen er målt til over 70 grader Celcius under full last med vifta på full guffe på en rekke bærbare med Dothan. Google er din venn :)

Jøss hvorfor er jeg ikke over rasket over en så grundig dokumentasjon? Dessverre er nok ikke google SÅ god venn med meg.

 

EDIT: Ser du har klart å grave frem en tilfeldig forum fyr som hevder at han får 70C målt i BIOS (etter hva jeg ser, evt med prog hvilket er samme sensor) Og dette gjerne under "gaming". I et trangt bærbart kabinett så vil jeg tro det skyldes GPU ikke CPU.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
EDIT: Ser du har klart å grave frem en tilfeldig forum fyr som hevder at han får 70C målt i BIOS (etter hva jeg ser, evt med prog hvilket er samme sensor) Og dette gjerne under "gaming". I et trangt bærbart kabinett så vil jeg tro det skyldes GPU ikke CPU.

Det er målt med MobileMeter som måler temperatur på CPU, RAM og HDD. Det skyldes ikke GPU, siden samme modell bærbar med Banias ikke blir mye mer enn 50 grader celcius under full last. Dothan er faktisk en av de varmeste prosessorene for bærbare hittil, bare slått av Prescott såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
EDIT: Ser du har klart å grave frem en tilfeldig forum fyr som hevder at han får 70C målt i BIOS (etter hva jeg ser, evt med prog hvilket er samme sensor) Og dette gjerne under "gaming". I et trangt bærbart kabinett så vil jeg tro det skyldes GPU ikke CPU.

Det er målt med MobileMeter som måler temperatur på CPU, RAM og HDD. Det skyldes ikke GPU, siden samme modell bærbar med Banias ikke blir mye mer enn 50 grader celcius under full last. Dothan er faktisk en av de varmeste prosessorene for bærbare hittil, bare slått av Prescott såvidt jeg vet.

Dette sier fortsatt ingenting om effektforbruk... For alt vi vet har de valgt å la Dothan kjerner kjøre på høyere temperatur fordi det medfører at en får kvittet seg med mer energi i forhold til hvor mye støy en genererer.

 

Har du et legeme som blir tilført usle 1W så vil det bli steike hett om du ikke har noe luftsirkulasjon. Som jeg forstår så slår ikke vifta inn en gang før temperaturen når 48C så da er det vel rimelig umulig å konkurere med Banias på 50C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...