Gå til innhold

Sourcecode: Microsoft-lekkasjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frå fillistene ser det jaggu meg ut som du har rett. Det er to filer, den eine ligg under ei mappe med "png" i namnet, noko som tilseier at det er ein del av png-biblioteket som MS har lov til å bruke. Men så ligg har du og "mshtml/src/site/download/zlib", noko som indikerer at MS har brukt det i forbindelse med komprimert nedlasting av filer.

 

Derimot ser eg ingenting på zlib sine heimesider (www.gzip.org/zlib) som tilseier at MS ikkje skal ha nokon rett til å bruke det?

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke stort fra denne saken, så det kan godt være at jeg tar helt feil. Men - Microsoft er vel nødt til å opplyse om at de har brukt zlib, og er det ikke slikt at når man bruker (mesteparten av) åpen kildekode er man nødt til å frigi sin egen kildekode? (Noe de nå har gjort, selv om Microsoft ble Open Source noe ufrivillig :green: )

 

Edit:

Microsoft has never denied that it would use open-source software, just that its programmers are prohibited from using code based on the GNU General Public License, which could force the company to publish its own source code.

 

Lenger nede på siden står det at zlib ikke er GPL, men at de krever at copyright notisen skal inkluderes i kildekoden.

 

"It bothers me that they removed the zlib copyright string from some binary versions," he said. In the future, he added, new versions of the library may include such a requirement.
Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig Microsoft hadde godt av at dette skjedde! og at de har brukt zlib er noe jeg ikke visste! det er ikke bra! men ingen (selv ikke M$) fortjener å få kildekode lekket hvis det ikke er OpenSource under GPL. hvis jeg hadde lagd noe som ikke gikk under GPL, og noen fikk tak i/stjal koden og la den ut på nettet, ville jeg blitt sur! Et eksempel er jo Kevin Mitnick mot Tsutomu Shimomura

 

Mitnick stjal kildekode til et av verdens farligste firewall-bypasser program fra Shimomura, og hadde ikke Mitnick blitt tatt i siste øyeblikk, kunne han forårsaket stor skade!

Lenke til kommentar
Jeg tror mange vil nyte godt av at koden ble frigitt. For eksempel vil kanskje Linux få skikkelig NTFS støtte?

Ja det ville jo være skikkelig fint, gjett hvem som villa dra en SCO da?

 

Men ikke for det, jeg ser også muligheten for at M$ kunne ha lekket gammelt delvis uaktuelt materiale, nettop for å få muligheten til å kunne gjøre et sånt stunt en gang i fremtiden. :angry:

 

Hittil så har OSD*-folkene vært forskånet mot å bli beskyldt for å ha stjålet fra M$ hver gang dem har klart å oppnå kompabilitet med evil-empires systemer (samba og exel-ting f.ex), men i fremtiden tipper jeg at dem kommer til å bli beskyldt for å ha brukt stjålet kode hver eneste gang fremskritt blir gjort.

Og da blir scenarioet et helt annet, de eneste som hadde noe å tjene på denne "lekkasjen" blir da M$, og OSD*-folkene står som den absolutte tapergruppen. :ermm:

 

Vi vet fra før at M$ er villig til å ta i bruk alle tilgjengelige midler i kampen for å bremse/utslette sine konkurenter, alt fra lobbyvirksomhet med beskyldninger om terrorisme til påstander om tyveri og til søskmål om navnerettigheter (Lindows f.x) har vært brukt frem til nå, så da regner jeg det for sansynlig at denne "kodelekkasjen" bare blir en ekstra streng på gitaren, og at dem lærer seg å bruke den temmelig fort.

 

Og jah.. det er bare å skylde på nimbdaormer så mye dem vil, jeg tror et selskap som er i stand til å lage et av de beste operativsystem som finnes på markedet i dag også har den kreativitet som trengs for å få det til å se ut som om at det er akkourat dette som har skjedd.

 

*Open Source Develpers og deres likefeller.

Endret av Dino_
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...