Gå til innhold

Fjerning av "FMG" fra Altibox med TV-løsning (Q22)


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Jeg sitter å funderer på å oppgradere nettverket mitt litt. I dag så har jeg Altibox fra Viken med Zyxel 2812ac (som ikke er veldig stabil) sammen med en to stk Arris VAP3402E til Q22-dekoder for TV-signal. TV-signalet er veldig bra, UHD er null problem. Men det er det trådløse jeg vil ha bedre, og jeg ønsker ikke å kjøpe den Google WiFi-pakka fra Altibox. Kan heller ikke si at jeg er videre imponert over stabiliteten til denne Zyxel-boksen i boden, må stadig restarte den

Har et par gode kompiser som har satt sammen en liten smørbrødliste til meg over ting jeg må kjøpe for å få dette til, og det er som følger:

 

- Edgerouter 4

- Edgeswitch 8
- Ubiquiti nanoHD (2stk - én for hver etasje)

 

Legger ved nettverks-topologien jeg har rablet for hånd her:
post-156855-0-99783000-1566628009_thumb.jpg

 

Planen er da å kjøre de NanoHD-APene som mesh via ethernet backhaul, slik at jeg har stabilt trådløst nett i hele huset. Vi tror dette skal funke, men vil gjerne ha litt erfaringer fra folk som har gjort dette samme/lignende? Greit å få litt erfaringer før man kjøper inn nettverksutstyr tusenvis av kroner. Har i dag 500/500-linja, men det gjør ingenting om jeg kjøper utstyr som takler opptil 1000/1000.

På forhånd, tusen hjertelig takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valgte selv å kjøre TV på egen kabel ut fra Edgerouter da jeg hadde hørt så mye om at TV ikke fungerte etter restart (igmp proxy), og at en var nødt til å restarte igmp proxy på nytt. Selv har jeg aldri hatt problemer med at TV ikke fungerer, men nå var det jo lagt opp slik også at jeg hadde 2 uttak bak der TV står. Er det stort hus det er snakk om? Har du tenkt å bruke samme kanalene på både Arris og begge nanoHD'ene? Du går jo tom for kanaler å bruke så her vil du måtte bruke de samme. Når jeg brukte høyere kanal enn 106 så skiftet den kanal pga radar. Jeg har 4 AP'er som kjører 80 MHz kanaler, og som du ser på bildet så blir jeg da nødt å bruke samme kanaler på 2 av AP'ene. Disse er i hver sin ende av huset så det går fint. Kanskje du vil få en bedre opplevelse hvis du velger færre kanaler pr AP så de ikke benytter samme kanalene? Da kan du slippe rimeligere unna med tanke på AP'er. En kan jo se det på en annen side, hvis en får 1000/1000 linje er det da en fordel at ett AP tar hele linjen? Eller er det bedre at den ikke klarer mer enn 5-700 mbps slik at det er en buffer igjen? Og det som trekker 1 gbps fortjener vel en kabel  :) 

 

I en liten leilighet hvor en vil ha høy hastighet i ett rom (mest sannsynlig stue) ser jeg klart fordelen med å kjøre 160 MHz med tanke på hastigheten i det ene rommet (hvis en har klienter som støtter det). I ett stort hus vil jeg ikke se på dette som en fordel da en har større området å dekke trådløst.

 

Er det noen grunn for at du ikke kan/vil kjøpe unifi switch til ca halve prisen? 

 

Du skal med fiber inn i Edgerouter? Du har vel mediaconverter på veggen før 2812ac? I så tilfelle, har du bestilt eller tenkt å bestille en liten lengde fiber + skjøtestykke + modul til Edgerouter?

Lenke til kommentar

Prioriteringen innad i huset er selvsagt "Kontor PCen" som er gaming-maskinen min, men Xboxen som går på det trådløse fortjener også et skikkelig signal - noe den ikke går i dag via Zyxel 2812ac (bridge) til Nighthawk R7000. Grunnen til at jeg vil ha én stk AP til hver etasje er rett og slett for den R7000 jeg har i dag, ikke greier begge etasjene tilstrekkelig. Altså, jeg har dekning - men det er litt mer drop off enn jeg har lyst til å ha, særlig Xboxen får lite igjen for 500-linjen og når jeg tester så får jeg ca 50-60Mbps og høy ping. Huset er ikke stort, ca 150m2 fordel på to like etasjer (funkis)

Huset er ikke stort, men router og slikt kjafs er liksom gjemt bort i boden i gangen. Så det står bak en dør (selvsagt). Det er snakk om Fiber Converter ja, til Zyxel 2812AC. Så da må jeg vel bestille skjøtestykke som du sier.  Pokkern, jeg husker jo ikke hva slags terminering den fibern har inn til convertern, og jeg er i utlandet på jobb 
:hmm: 
Det går to kablet opp til et dobbelt uttak Ethernet i stua. Planlegger da at én skal gå til TV (Arris-Q22) og én til AP #2 som da er en del av mesh-delen av nettverket 

Hvorfor ikke Unifi? Nei, du kan så si. Når jeg kikker på specs så ser det jo ut som jeg får skikkelig bra med overhead med Edgerouter (3.6M packets@64bytes), men jeg trenger kanskje ikke EdgeSwitch kontra Unifi? Ser ut som forskjellen kunn ligger i antal PoE-porter, og jeg trenger bare to akkurat nå.

Ang. kanaler så er jeg usikker enda, ikke tenkt på det i det heletatt. Må innrømme at jeg er en nettverksnoob (så ikke bruk for store ord), men såvidt jeg kan se så får jeg ikke konfigurert Arris til en bestemt frekvens, om ikke det må gjøres fra Switchen? 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Dette var det jeg kjøpte. Får sikkert tak i det andre steder også. Frakten var litt kostbar.

 

https://www.fs.com/products/40459.html

 

https://www.fs.com/products/39135.html

 

https://www.fs.com/products/48488.html

 

 

 

Når det kommer til router ville jeg beholdt ER 4, og kjøpt unifi switch. Men alt etter hva en trenger og hva en vil ha  :)

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det jeg tenker å gjøre jeg også, fikk en oppdatering fra en kompis i dag som sier akkurat det samme :)

 

Her er et bilde av nåværende oppsett. Det er et gammelt bilde fra mobilen min, så man ser ikke termineringen av fiberen dessverre:

 

(klikk på bildet)

post-156855-0-97627800-1566656448_thumb.png

 

 

Hvis det er slik jeg tror det er, så er vel dette terminert slik:

 

4nEj3ET.png

 

Skal handle inn fiber-opplegget ditt. Tusen takk så langt, Franze! :D

 

EDIT: dumt spørsmål sikkert, men da trenger jeg to slike kabler, ikke sant? Én til Tx og en til Rx?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Det er det jeg tenker å gjøre jeg også, fikk en oppdatering fra en kompis i dag som sier akkurat det samme :)

 

Her er et bilde av nåværende oppsett. Det er et gammelt bilde fra mobilen min, så man ser ikke termineringen av fiberen dessverre:

 

(klikk på bildet)

attachicon.gifIMG_2320.PNG

 

 

Hvis det er slik jeg tror det er, så er vel dette terminert slik:

 

4nEj3ET.png

 

Skal handle inn fiber-opplegget ditt. Tusen takk så langt, Franze! :D

 

EDIT: dumt spørsmål sikkert, men da trenger jeg to slike kabler, ikke sant? Én til Tx og en til Rx?

 

Ja, det er slik det er inni den boksen. Hos meg var det en kveil med kun selve fiberen og ikke noe mer beskyttelse enn det. Nå må en passe litt på når en åpner boksen i og med at en ikke vil ha skade på fiberen som er på innsiden. Derfor det er kjekt med det skjøte stykket slik at en ikke får skade på den eksisterende fiberen som er der. Du fjerner innmaten som er der og lar boksen være igjen tom. Bruker det bare som en koblingsboks kan du si. Som du ser går fiberen (den blå pluggen) inn i mediaconverteren. Denne tar du bare ut og setter i skjøtestykket. Skjøtestykket setter du slik at det ikke blir skade på eksisterende fiber, noe som for meg ble der hvor den blå cat6 er plugget inn ved siden av strømpluggen på bildet ditt. I skjøtestykket plugger du da inn fiberen og andre enden av fiberen går inn i modulen som skal inn i ER 4.

 

Så nei, du trenger ikke 2 kabler, men jeg kjøpte 2 når jeg bestilte så har jeg en i reserve. Kjøpte en på 1m og en på 2m.

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan bekrefte hvilken SFP-modul som passer til Edgerouter 4? 

Jeg har en slik media-converter (sakset fra en annen tråd): 

4nEj3ET.png

Så da blir det vel fra LC til SC simplex SMP, men usikker på tranceiveren som passer. FranZe har hjulpet meg masse (tusen takk) og foreslo denne: https://www.fs.com/de-en/products/39135.html men den er på backorder akkurat nå
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...