Gå til innhold

Planlegger trådløs, autonom elbillading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen er forsåvidt bra, men hva er «autonominivå» for noe rart da?

Det refereres til slutt til SAE, da sannsynligvis J3016 som definerer nivåer av *automasjon* av kjøretøy. Finnes ikke ett ord om «autonomi» i den standarden av veldig gode grunner.

Den norske pressen er helt innsauset i bilindustries feilinformasjon. De prøver å gi inntrykk av at selvkjørende biler kan være «autonome», dvs uavhengige av kommunikasjon med omgivelsene. De selvkjørende bilene skal altså være helt selvstendige og bare titte ut på omgivelsene med å bruke innebygde sensorer.

Alle fagfolk vet at dette er sprøyt. Effektiv og sikker selvkjøring forutsetter kommunikasjon med andre biler og med infrastruktur. Dette kalles Connected Cooperative Automated Mobility (CCAM), og bilene kalles Connected Automated Vehicles (CAV). Bare å Google og bli vis ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bosch lagde trådløs lading for elbiler for rundt ti år siden, det nye her er automatiseringa mhp selvkjøring til og fra lader. 

 

For stasjonær lading er trådløs lading befengt med et overføringstap på 5-10 %. Dette er energi som går tapt. Unødig sløsing.

Da er automatisk tilkobling av ladekabel bedre med omtrent null tap i overføringa. Når bilen likevel står stille kan man like godt ha kabel eller en eller annen fysisk kontakt, som absolutt bør kunne ha en form for automatisk tilkopling.

 

Det trådløs kraftoverføring bør benyttes til er å drive/lade bilene mens de kjører. 

Det er laget systemer som trådløst overfører 100kW induktivt til kjøretøyer i fart.

Det er mange fordeler med dette:

 

1. Man slipper ladestopp. Så fort man kommer seg ut på en elektrifisert hovedvei starter ladinga/kraftoverføring og man har i prinsippet uendelig rekkevidde. -> Hjemme/på arbeid har man induktiv lader som benytter samme systemet.

 

2. Bilene kan ha mindre batteri, slik at de blir lettere og dermed mer energieffektive-> Man kan klare seg med et batteri som kan drive bilen fra hovedvei og hjem. 10 mil rekkevidde vil være mer enn nok.

 

3. Systemet er induktivt og er ikke følsomt for vann, is eller snø om ikke disse faktorene gir betydelig større avstand mellom spolene. -> bedre driftsikkerhet og mindre vedlikehold enn kjøreledninger / slepekontakter

 

4. Ladesystemet i veien kan kanskje brukes til å varme veibanen slik at is og snø tiner lettere -> bedre sikkerhet

 

Utfordringene er: 

1. Å få de som eier infrastrukturen til å gå for noe slikt samt en enhetlig standard for systemet som er lik for hver bilprodusent og på tvers av landegrenser.

2. Det er også en utfordring at systemet har et tap på 10-15%, men det kan kanskje forsvares når man ser på fordelene.

 

I Sør-Korea hadde man for fem år siden busser som benyttet seg av et slikt system med induktiv kraftoverføring. Tallet på 100kW er hentet derfra. Legg merke til at de kun hadde behov for at 5-15 % av ruta de kjørte på hadde induktiv lading, resten gikk på batteri.

Sør Korea er ganske flatt så for oss i bakkelandet Norge så vil nok behovet være litt annerledes enkelte steder.

 

https://www.wired.com/2013/08/induction-charged-buses/

 

 

Dessverre kjøpte Ford opp selskapet som lagde disse bussene for et par år siden. Antagelig nok et eksempel på undertrykket teknologi man ikke vil at skal tas i bruk før de har fått tjent seg ferdig på sine utdaterte teknologiske investeringer.

Endret av Goodrun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...