Gå til innhold

Deltidsstudent med stipendspørsmål..


Anbefalte innlegg

Hei!

I går søkte jeg stipend for høyere utdanning. jeg har gått 3 år (sammenhengende), men mangler 40 studiepoeng for å fullføre utdanningen. Ettersom at disse emnene selvfølgelig ikke går samme semester fordeles de med 20 studiepoeng per semester.  

Saken er slik;
Planen min er etterhvert å ta masterutdanning, og jeg skal derfor ta opp to emner som jeg allerede har bestått for å høyne snittet (i tillegg til de 4 emnene i studieplanen min). Disse er som sagt fullført, og da får jeg vel ikke stipend for disse?
Da jeg søkte stipend trykket jeg at jeg var fulltidsstudent, nå i ettertid har jeg skjønt at jeg per definisjon regnes som deltidsstudent med 67 % belastning for kommende studieår.

Søknaden gikk igjennom og er signert, og jeg har forstått det slik at jeg har fått tildelt et stipend som jeg ikke har rett på. Er dette straffbart, og hvilke konsekvenser medfører vil det eventuelt medføre? 
Setter enormt stor pris på svar da jeg er litt nervøs, og elendig på å lese forskrifter og lover..

Endret av krysstreff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/utdanninger-du-kan-fa-stotte-til/Deltid/

 

 

Dersom du får fritak fra fag, eller bestemmer deg for å ikke ta alle fagene dine, betyr det vanligvis at du tar utdanning på deltid. Du har plikt til å melde fra om slike endringer til Lånekassen.

 

Melder du at du har endret studiebelastning til 20 stp. forstår jeg det slik at du får 67% støtte. Melder du ikke fra vil det utløse erstatningsansvar, og trolig straffansvar om du lar det gå lenge nok slik at du udiskutabelt forsøker bedrag. Lånekassen oppgir at fristen for å varlse om slike endringer er ved utgangen av stønadsperioden, men venter du så lenge vil du nok måtte tilbakebetale det du har fått utbetalt for mye. Det beste for alle parter er at du melder fra så snart som mulig, så får du riktig beløp utbetalt fra scratch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...