Gå til innhold

[Løst] i7700K - Temperatur og overklokk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger litt innputt på temperature og eventuell overklokk av min ny bygde pc.

CPU er altså i7700K som er vannkjølt av NZXT Kraken X61 CPU kjøler. Temperaturen under idle ligger som regel rundt 30-35C og under last/krevende spill havner den fort opp på 60-70C. Får også noen temperatur "spikes" på enkelt kjerner som gjerne går helt opp til ca 85C, men er snakk om få sekunder til den legger seg ned til 60-70C. Er det noe potensial til videre overklokking her?

Har lest litt rundt og fått inntrykk av at Kaby Lake tåler temp helt opp til 100C uten å ta skade, men stemmer dette?

 

Hovedkortet mitt (Gigabyte Aorus Z270 Gaming K5) kjører CPU automatisk opp til 4.5 GHz uten at jeg har sett noen fuksjon i BIOS for stock innstillingen på 4.2 GHz. Har også mulighet til å aktivere en "oppgraderings funksjon" som setter CPU til 4.8 eller 5.0 GHz. Ønsker jo helst å kjøre på 5 Ghz, men er det forsvarlig?

Om jeg ikke husker feil så ligger Volt på ca 1,35 på 4,5 - 4,8 og 5.0 GZ

 

Når det gjelder Kraken X61 kjøler så ligger vanntemp på ca 40C etter en god økt spilling og viftene ligger helt nede på 27%. Kjøleren kom med forhånds pålagt kjølepaste som sikkert er OK nok? Hadde gjerne trodd jeg skulle oppnå bedre temperaturer med denne vannkjøleren, men har lest rundt at kaby lake generelt er en CPU som kjører nokså varmt i forhold til andre CPU serier?

 

Er NZXT sitt CAM program som styrer vannkjølingen, slik det er ment å gjøre (CPU vifte satt til 100% i BIOS, slik at RPM på vannpumpe kan bestemmes utenlukkende av CAM programmet).

 

Setter pris på innspill :-)

Endret av Andreas.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. 

Jeg vil anbefale at du øker vifte RPM på radiatoren din, 40 grader er ikke krise, men vill prøvd å komme meg ned til rundt 35 grader. 

Øk RPM og se hvilken temperaturer du får. 

 

Min erfaring er at 80ish grader er maks av hva man burde kjøre på CPU til daglig bruk, ikke fordi 85grader og varmere kan skade CPU, men fordi man kan oppleve bluescreens i noen programmer/spill. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags kabinett har du?

 

En uoverklokket 7700k skal ikke ha noen problemer med å ligge på ca ~30°C når romtemperaturen er 22°C. Har du sjekket at den sitter godt på, og at du har hatt på riktig mengde termisk pasta?

 

EDIT: Ser jo at du har brukt den termiske pastaen som satt på kjøleren, og det er greit nok. Hvordan er luftflyten i kabinettet?

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. 

 

Jeg vil anbefale at du øker vifte RPM på radiatoren din, 40 grader er ikke krise, men vill prøvd å komme meg ned til rundt 35 grader. 

Øk RPM og se hvilken temperaturer du får. 

 

Min erfaring er at 80ish grader er maks av hva man burde kjøre på CPU til daglig bruk, ikke fordi 85grader og varmere kan skade CPU, men fordi man kan oppleve bluescreens i noen programmer/spill. 

 

Skal prøve å øke vifte RPM på radiator, får se om jeg får noe lavere vanntemp.

Har aldri opplevd noe Bluescreen eller andre feil de få ukene jeg har hatt pcen.

 

Hva slags kabinett har du?

 

En uoverklokket 7700k skal ikke ha noen problemer med å ligge på ca ~30°C når romtemperaturen er 22°C. Har du sjekket at den sitter godt på, og at du har hatt på riktig mengde termisk pasta?

 

EDIT: Ser jo at du har brukt den termiske pastaen som satt på kjøleren, og det er greit nok. Hvordan er luftflyten i kabinettet?

Jeg har NZXT S340 Elite miditower.

Radiator henter inn luft utenfra som presses gjennom radiator og inn i kabinettet. Er 2 stk vifter på kabinettet som kjører ut varmluft, bak og i toppen av kabinett.

Har sjekket at sjekket at pumpen sitter godt festet.

Endret av Andreas.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hei. 

 

Jeg vil anbefale at du øker vifte RPM på radiatoren din, 40 grader er ikke krise, men vill prøvd å komme meg ned til rundt 35 grader. 

Øk RPM og se hvilken temperaturer du får. 

 

Min erfaring er at 80ish grader er maks av hva man burde kjøre på CPU til daglig bruk, ikke fordi 85grader og varmere kan skade CPU, men fordi man kan oppleve bluescreens i noen programmer/spill. 

 

Skal prøve å øke vifte RPM på radiator, får se om jeg får noe lavere vanntemp.

Har aldri opplevd noe Bluescreen eller andre feil de få ukene jeg har hatt pcen.

 

Hva slags kabinett har du?

 

En uoverklokket 7700k skal ikke ha noen problemer med å ligge på ca ~30°C når romtemperaturen er 22°C. Har du sjekket at den sitter godt på, og at du har hatt på riktig mengde termisk pasta?

 

EDIT: Ser jo at du har brukt den termiske pastaen som satt på kjøleren, og det er greit nok. Hvordan er luftflyten i kabinettet?

Jeg har NZXT S340 Elite miditower.

Radiator henter inn luft utenfra som presses gjennom radiator og inn i kabinettet. Er 2 stk vifter på kabinettet som kjører ut varmluft, bak og i toppen av kabinett.

Har sjekket at sjekket at pumpen sitter godt festet.

 

Hei :) Har du kommet frem til noe mer?

 

Oppgraderte nylig igår til en 7700k og MSI Z270 Tomahawk og kan si meg enig at jeg får spikes litt her og der, men ikke noe som plager meg. Vanlig idle ligger på rundt 35-45, mens spill er gjerne opp mot 60-70C. Selv kjører jeg 5Ghz med 1.30V med greie load temps opp mot 80C under Prime95. Jeg har satt den til 4.7Ghz med 1.270V for nå, men har tenkt til å undersøke litt mer når jeg har litt tid. Kjøles med Corsair H60.

Lenke til kommentar

Hei :) Har du kommet frem til noe mer?

 

 

 

Oppgraderte nylig igår til en 7700k og MSI Z270 Tomahawk og kan si meg enig at jeg får spikes litt her og der, men ikke noe som plager meg. Vanlig idle ligger på rundt 35-45, mens spill er gjerne opp mot 60-70C. Selv kjører jeg 5Ghz med 1.30V med greie load temps opp mot 80C under Prime95. Jeg har satt den til 4.7Ghz med 1.270V for nå, men har tenkt til å undersøke litt mer når jeg har litt tid. Kjøles med Corsair H60.

 

 

Hallo :-)

Etter at jeg øket RPM på radiator slik at vanntemp ikke overstiger 35C hjalp det noe. Ligger generelt på 60-65 grader men får spikes opp mot 85 grader forsatt.

Har i det siste lagt merke til at volten ser noe høy ut i forhold til 4,5 Ghz, ligger ofte opp mot 1,404 V. Leste litt rundt om hovedkortet mitt og fant ut at det er generelt problem med auto settingen for Volt til CPU, hovedkort gir unødvendig mye volt i forhold til behovet. Skal jobbe litt med manuell volt fremover å regner da med at jeg får temperatur noe ned.

Endret av Andreas.
Lenke til kommentar

Det er vissnok en kjent problem med temp spikes med 7700k. Er en slags "bug" med en slags sleep to wake modusen i 7700k(heter noe annet, men har ikke tid til å google navnet akkurat navnet i farten. Du kan eventuelt bare google problemet. Du løser sannsynligvis lite med volting opp eller ned.

 

Enklere og mer praktisk løsningen er å sette på delay på viftestyringene da det bare  er små spikes, om du vil ungå at viftene rev`er opp og ned. Ihvertfall fram til intel fixer problemet.

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

Det er vissnok en kjent problem med temp spikes med 7700k. Er en slags "bug" med en slags sleep to wake modusen i 7700k(heter noe annet, men har ikke tid til å google navnet akkurat navnet i farten. Du kan eventuelt bare google problemet. Du løser sannsynligvis lite med volting opp eller ned.

 

Enklere og mer praktisk løsningen er å sette på delay på viftestyringene da det bare  er små spikes, om du vil ungå at viftene rev`er opp og ned. Ihvertfall fram til intel fixer problemet.

 

Takker for info. Opplever selv at temperatur gjerne kan gå fra 40 C til 80++ i løpet av et sekund for og så legge seg like raskt ned igjen. Merkelig oppførsel.

Viftene på radiator driver ikke å rever opp og ned, ligger veldig stabilt og fint. De basere seg vell på vanntemp. og ikke cpu temp. RPM på vannpumpa juster seg litt oftere men det hører jeg ikke noe til, bare leser det av fra CAM programet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten update.

Gikk inn på hjemmesiden til Gigabyte og fant en nyere BIOS versjon hvor Volt problematikken var beskrevet som løst. Updaterte BIOS og vips så gikk Volt ned fra 1,4 til 1,1-1,2 på 4,5 GHz. Resulterte i temperatur på ca 45-55C under load.

Satte så CPU opp til 4.8 GHz og ligger nå på 1,25-1,35 Volt med temperatur på 50-65C under load, med endel lavere temperatur på kjølevæske enn tidligere.

 

Får forsatt temperatur "spikes" på ca 80-85C som kommer og går på et blunk. Er ikke ofte de kommer, kanskje en gang per time på en enkelt kjerne. Ser helt bort fra disse da systemet er helt stabilt og det kan virke som at det er et kaby lake problem som blåbjørn skrev lengre oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...