Gå til innhold

Hvilken kabel skal jeg montere OWL Micro+ på?


Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Hei,

Har mottatt en OWL Micro+.

Instruksene er egentlig ganske klare, fest klamme på kabel, koble sammen "ting", sjekk i software.

 

Men hvilken kabel i sikringsskapet skal jeg gjøre det i?

Såvidt jeg kan se så har jeg tre kabler inn i skapet, og jeg ser det er inngang til tre kabler på "senderen" - betyr det at jeg må få tak i to klammer til? Isåfall, hva er en god kilde for de?

 

Og ett annet spørsmål, er dette trygt å gjøre? Kan jeg gjøre dette selv som privatperson, eller krever det egentlig fagfolk?

Er livredd for sikringsskap, og føler egentlig at det er en sunn tilnærming til hele greia!

Legger ved noen bilder for å vise sikringsskapet, som dere ser er det ikke av ny standard! (inntil videre)

post-326674-0-68290700-1434895007_thumb.jpg

post-326674-0-79027700-1434895020_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er i utgangspunktet trygt å gjøre selv, ja. Du gjør jo egentlig ingenting med selve ledningene. :)

Jeg er ganske nøye på å få fagfolk til det som krever det, men Owl har jeg montert selv.

 

 

Skal kikke i mitt eget skap og se litt nærmere på det. Jeg har valgt en av dem til/fra telleren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Okay, da kan jeg sikkert gjøre det - er igrunn det jeg antok at jeg måtte gjøre uansett.

 

Regner med at jeg kan koble opp en av følerne på en av disse ledningene først for å teste? (se vedlegg.)

 

Er det ett dugelig sted å plassere de på?

post-326674-0-98645400-1435179289_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Vekker til live min egen gammel tråd, siden det er akkurat det her jeg lurer på!

Jeg fikk tak i kabler, og monterte de opp.

Men.

 

Akkurat nå rapporterer den at jeg bruker 2495 KW, og jeg har stort sett ligget på smått utrolige 110 000 kWh per døgn i strømbruk.
Jeg har igrunn konkludert med at noe er gæli, men ikke hatt tid til å se på det.

Fant ut at jeg brukte 47 kWh igår, etter å ha lest av meteret med 24 timers mellomrom.

 

Bruker Domoticz, rett fra source (2.3532), RFXtrx433 fw88.

Strøm er ikke helt min greie, så utelukker ikke at jeg har satt helt på trynet innstillinger ett sted, akkurat nå står det på 230 Watt under OWL CM113/CM180i i settings, med "1000" på divider på energy.

Jeg sletta hele enheten nå også, for å utelukke at det bare er ødelagte data pga min eksperimentering eller andres kode.

 

Noen som kan peke på noe jeg åpenbart har gjort feil?

Lenke til kommentar

Siterer meg selv fra den gangen jeg koblet opp dette:

 

 

Aha. :-)

Ser ut til at grunnen til mine problemer er fordi den CM119 jeg har ikke er tilrettelagt for 3-fas slik vi har i Norge, med 130 volt mellom fase-jord og 230 volt mellom fasene. Dermed blir innstillingen 230 volt feil. Har p.t. satt den på 120 volt, noe som gir meg betydelig riktigere målinger, men er fremdeles ikke helt i mål siden jeg burde egentlig ha den stilt inn på 130 volt. Er i dialog med Owl support, så får vi se om vi kommer frem til noe lurt. :-)

 
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Det var tydeligvis noe galt med dataene jeg hadde, nå er dataene litt mer "fornuftige".

Igår brukte jeg visstnok 84.41 kWh, fortsatt mer enn jeg brukte (basert på at jeg ikke brukte noe særlig mer strøm enn sist) - men hvertfall ikke latterlig for mye.

 

 

Hvordan har du montert den?

 

Som på innlegg #4, en clamp per kabel.

 

 

Siterer meg selv fra den gangen jeg koblet opp dette:

 

 

Aha. :-)

Ser ut til at grunnen til mine problemer er fordi den CM119 jeg har ikke er tilrettelagt for 3-fas slik vi har i Norge, med 130 volt mellom fase-jord og 230 volt mellom fasene. Dermed blir innstillingen 230 volt feil. Har p.t. satt den på 120 volt, noe som gir meg betydelig riktigere målinger, men er fremdeles ikke helt i mål siden jeg burde egentlig ha den stilt inn på 130 volt. Er i dialog med Owl support, så får vi se om vi kommer frem til noe lurt. :-)

 

 

 

Dette høres ut som problemet jeg har nå, hva kom de frem til hos OWL Support?

I teorien skal jeg bare kunne sette det til 130 volt, så skal det være greit? Gjør den utregningene på nytt, eller må jeg slette dataene jeg har fått til nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Jeg fikk nå satt den til 130 i Domoticz hvertfall, ser ut som om forbruket gikk ned til mer sane nivåer, men lar den stå en dag før jeg stoler mer på det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Det ser bedre ut, uten at det var spesielt vanskelig.

Jeg har ikke hatt muligheten til å sjekke opp vs faktisk forbruk, ikke så ofte jeg er oppe rundt midnatt to dager på rad.

 

Domoticz viser 99kWh på mandag, 105 på tirsdag, osv...
Jeg er ganske sikker på at det er for mye.

 

Innbiller meg at volt er noe jeg kan stille på, så må nesten bare ta det på ett senere tidspunkt når jeg har ferie eller tilsvarende, prøve å ta frem kalkulatoren og regne ut litt hvordan dette henger sammen!

Poster tilbake, men ikke hold pusten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Det var denne tidsklemma da!

Jeg gjorde noen beregninger nå, så ser vi om de holder vann neste gang jeg har tid til å måle av.

En forutsetning for at man måler er at man ikke er på jobb nesten hele døgnet. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...