Gå til innhold

Her skal de teste supertoget som kan gå i 1200 km/t


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"..som skytes i stålrør ved hjelp av magneter og vakuum."

 

Det som gjør Hyperloop såpass interessant, er at den hverken krever vakum eller magnetisk levitasjon, begge teknologier med enorme byggekostnader som krever enormt høy teknisk presisjon og krever mye energi i bruk.

 

Istedet benyttes luft under lavt trykk som luftpute og dels til fremdrift. Riktignok brukes en lineær elektromotor (LIM) også som fremdriftsmekanisme. Den som jo benytter jo forsåvidt magneter, men ordet "magnet" slik det brukes i artikkelen vil av de fleste tolkes som magnetisk levitasjon, noe som ikke er tilfellet.

 

Hele ESSENSEN og genistreken med Hyperloop er bruken av lavtrykk luft, kombinert med rørkonstruksjon som i tillegg til å være helt væruavhengig, vil dekket av solceller kunne være mer eller mindre selvforsynt med strøm.

 

Ikke èn eneste norske publikasjon eller journalist har klart å formidle dette korrekt til dags dato.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperloop

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Topphastigheten skal i teorien være på opptil 1223 kilometer i timen."

 

Så de har bare tatt lydens hastighet som en maxgrense... Greit nok at det vil være ganske vanskelig og destruktivt å bryte lydmuren med de sjokkbølgene det fører til i et rør som er delevis fyllt med luft, men hva er det som får dem til å tru at de i det hele tatt kommer til å komme i nærheten av denne hastigheten?

Lenke til kommentar

hva er det som får dem til å tru at de i det hele tatt kommer til å komme i nærheten av denne hastigheten?

 

Det har de forklart i detalj her;

 

http://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha.pdf

 

Kort fortalt vil en slik elektromotor kunne aksellere stort sett hva som helst (fortrinnsvis ikke levende mennesker) til mange ganger lydens hastighet. Railguns, som benytter samme prinsippet, aksellerer f eks et prosjektil til 7 Mach, ca 8600 km/t. 1 Mach er som du korrekt påpeker, en naturlig grense for å unngå hypersoniske smell, samt at selv små svinger på banen ville være ubehagelige.

 

Så hva er argumentasjonen er det som får deg til å tro at det ikke er mulig?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...