Gå til innhold

Erfaring med Danfoss RS-Z tempsensor?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen har noen erfaring med disse?

https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/829-temperatur-sensor-rs.html

 

Såvidt jeg forstår er dette ikke å regne som en termostat, men heller som en temperatur-sensor, med noen knapper som kan benyttes til å styre et setpoint.

 

Hvordan fungerer denne i HS3? Jeg vil anta at temperatur burde fungere, setpoint spørs vel om jeg kan forvente å få opp som device, men at knappene kanskje kan scriptes mot en virtuell termostat i HS3, eller håndtere med events på et vis?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får svare meg selv.

Kan bekrefte at denne virker fint.

Får opp følgende i HS3:

  • Device som viser temperatur
  • Device som viser setpoint (heating), HS3 kan også oppdatere setpoint
  • Device som viser setpoint (cooling), HS3 kan også oppdatere setpoint
  • Batterinivå
  • Auto Changeover setpoint - tror dette er temperatur hvor man ønsker å bytte fra heating til kjøling
  • Node root

Merk at enheten ikke fungerer som termostat, den gir bare nok verdier til å implementere egen logikk / virtuell termostat.

 

Enheten har også en knapp på toppen som skrur på bakgrunnsbelysning, og også er ment å brukes til å oppgi at nytt setpoint er midlertidig i X timer. Denne knappen blir ikke håndtert av HS3.

 

Jeg kommer til å prøve å bruke eventer til å styre en RFXCom virtuell termostat.

Lenke til kommentar

Når en trykker på +/- på front viser enheten blinkende setpoint-verdi (istedenfor målt temperatur). Når temperatur er valgt slutter display å blinke setpoint og returnerer til å vise målt temperatur, samtidig oppdateres verdien på device "Heating 1 setpoint" til ny setpoint-verdi i HS3.

 

Man skal også etter å valgt ny setpoint, mens setpoint enda blinker, trykke på knappen på topp, og dermed få velge hvor lenge ny setpoint skal være gjeldende før den automatisk returnerer til gammel verdi. Dette ser ikke ut til å fungere i HS3, men så har jeg heller ikke prøvd så mye.

 

Jeg har forøvrig litt problem med at dersom jeg oppdaterer setpoint i HS3 (feks en event for nattsenking av temperatur), så oppdateres setpoint på selve Danfossen (legges i kø for neste gang enheten våkner), men verdien oppdateres ikke i HS3 før man trykker på en knapp / vekker danfossen manuelt. Jeg har løst det ved å etter å sette setpoint, også trigger event tilhørende den nye temperaturen manuelt (har event som håndterer hver temperatur og sender til varmepumpe/ovner).

Endret av henningml
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig litt problem med at dersom jeg oppdaterer setpoint i HS3 (feks en event for nattsenking av temperatur), så oppdateres setpoint på selve Danfossen (legges i kø for neste gang enheten våkner), men verdien oppdateres ikke i HS3 før man trykker på en knapp / vekker danfossen manuelt.

Her datt jeg ut.  Hvordan setter du setpoint? Jeg trodde ikke det var en Event action for å sette setpoint, eller bommer jeg nå?

 

Hvis det er et script som brukes kan du jo "hacke" det ved å sette device value til setpoint device'n i HomeSeer. ;)

Lenke til kommentar

Ja så det ikke var verdens beste forklaring akkurat.

 

  • Jeg har en event som trigger på tidspunkt for å sette nattsenking.
  • Denne eventen oppdaterer device value på "Heating 1 setpoint". (Then Set Device Hoved Stue Heating 1 Setpoint to 18 C)
  • Jeg ser i HS3-loggen at ny verdi "legges i kø" til neste gang Danfoss våkner (batteri-enhet)
  • Etter en stund viser display på danfoss den nye setpoint når jeg trykker en knapp (må trykke knapp for å se setpoint istedenfor temp).
  • HS3 viser ikke den nye verdien på "Heating 1 setpoint", intill jeg har trykket på en knapp på Danfossen.

Varmepumpen's fjernkontroll sender all informasjon (temp, mode, fan, ++) for hvert trykk på fjernkontrollen. Jeg har derfor laget "knapper" i Harmony Hub for hver temperatur (18,20,21,22,23,24). Jeg har så laget en event for hver temperatur i HS3, som feks trigger når device "Heating 1 setpoint" endrer verdi til "20", sender jeg et trykk på knapp "20" til Harmony Hub.

 

Dette fungerer fint når noen endrer setpoint på Danfossen (trykker de fysiske knappene); "Heating 1 setpoint" i HS3 oppdateres med ny verdi, eventen trigger, og Harmony Hub sender ny kommando til varmepumpen.

Derimot om jeg lar en event oppdatere "Heating 1 setpoint" i HS3, trigges ikke eventen som skal trigge på endring i setpoint. Dette trolig fordi endring på setpoint legges i kø til enheten våkner, og når den våkner "glemmer" HS3 å oppdatere sin egen device.

Lenke til kommentar

Derimot om jeg lar en event oppdatere "Heating 1 setpoint" i HS3, trigges ikke eventen som skal trigge på endring i setpoint. Dette trolig fordi endring på setpoint legges i kø til enheten våkner, og når den våkner "glemmer" HS3 å oppdatere sin egen device.

Det burde vel ikke være tilfellet, mener jeg.

"Then Set Device Hoved Stue Heating 1 Setpoint to 18 C" burde oppdatere HomeSeer sin device med en gang, skulle jeg mene.

 

Regner med det, men likevel:

Har du optimalisert root device'n?

Lenke til kommentar

Har tatt optimaliserings-dansen.. 4x optimize + 1x full optimize. Virker ikke å være noen problem med kommunikasjon eller nettverk. Noden har 5 naboer.

 

Når jeg oppdaterer setpoint manuelt i HS3 ("Device management", skriver ny verdi i tekstfelt og trykker "Submit". Oppdateres ikke verdien som vises i Device Management, derimot kommer følgende i loggen: "Z-Wave Interface: Thermostat Setpoint Heating 1 value 24 has been added to the wake-up queue for Hoved Stue Heating 1 Setpoint".

 

Om jeg vekker enheten, eller venter på at den våkner selv, er verdien oppdatert på displayen, mens verdi som står i HS3 er fortsatt den gamle. Trykker jeg knapp på enheten sender den setpointet tilbake til HS3 og da blir alt riktig. (første trykk opp/ned viser bare setpoint, neste trykk endrer setpoint)

 

Det er ikke så vanskelig å omgå problemet ved å sende ny kommando til varmepumpe samtidig som jeg oppdaterer setpoint, slik at display på veggen og varmepumpens instilling samsvarer, men den verdien som vises i HS3 vil være uoppdatert frem til noen gjør en manuell justering på veggbryteren.

Lenke til kommentar

Takk, skal ta en kikk på å scripte det.. Må være en første gang for alt :)

 

Forøvrig har jeg funnet ut at om jeg setter poll på setpoint-devicen så oppdaterer den seg i HS3 neste gang enheten våkner. Slik at i praksis dersom jeg setter setpoint fra en event, må denne vente på at enheten våkner for å sendes til enheten, og deretter vente til neste våkning igjen for å bli "pollet" tilbake til HS3-devicen.. Ikke akkurat ideelt.

Lenke til kommentar

Denne enheten støtter z-wave, men tror den også har noen leverandørspesifikke kommandoer på z-wave, så tipper den er kontruert for å operere sammen med Danfoss sine termostater for gulvvarme ja.

 

Uansett har jeg klart å benytte den helt fint til å styre min "virtuelle" termostat i HS3-eventer, og jeg tipper den hadde fungert enda bedre mot rftrxcom's virtuelle termostater, men jeg ønsket ikke å benytte en slik siden den ser ut til å bare støtte rfxcom sensorer, feks Oregon sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...