Gå til innhold

Rensing ved Kondensfjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du burde kunne finne et datablad på det (I Norge er det lovpålagt med produktdatablad på alle kjemikaler). Dette skal Shell-stasjonen strengt tatt kunne legge frem, men desverre er kompetansen på ansatte på bensinstasjoner varierende, og ofte lav (mtp. deres salgsvarer, spesielt av teknisk art). Flasken er vel merket også.

 

Kondensfjerner skal bestå av 2-propanol (isopropanol) eller en blanding av etanol og isopropanol.

 

Shell sin kondensfjerner skal bestå av 100% isopropanol jfr dette databladet iallfall http://carcareapp.no/Admin/Public/Download.aspx?file=Files%2FFiler%2FDocuments%2FCCA-MSDS%2FNO%2FI-kondensfjerner.pdf

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Databladet vil bare gjelde for den spesifikke varianten. Så må ha mer informasjon hvis du vil vite nøyaktig.

Kan du kanskje finne den her? http://m.carcareapp.no/mcca-no/produkter.aspx

 

PS: Uansett hva du bruker av kondensfjerner er det mer enn godt nok for å vaske vekk termisk pasta fra en CPU altså. Så du trenger ikke stresse mye med sammensetningen. Er det godt nok til å bli kjørt inn i en bilmotor sammen med diesel/bensin så er det godt nok til å vaske med. Det blir litt som å si... "Kan jeg vaske gulvet med dette vannet? Jeg kan drikke det uten problemer" :p

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Isopropanol er genialt som vaskemiddel til flere ting. Jeg bruker det til å vaske f.eks frontene til komfyr o.l som har fasade i børstet metall (fingeravtrykk ja). Jeg bruker det også til å vaske tastatur, mus osv med. Knekker bakterier :) Klinisk/farmasøytisk er isopropanol mer egnet enn vann til rengjøring nettopp pga bakterievekst.

 

Bruk gjerne hansker, og skal du benytte mye isopropanol anbefaler jeg også øyebeskyttelse og åndedrettsvern. Men for en fuktig klut så holder det med hansker (hendene tørker så sykt inn hvis ikke). Du kan droppe hanskene, men ved mye bruk blir det litt irritabelt.

Lenke til kommentar

Du snakket om klinisk/farmasøytisk isopropanol. Hvor for man tak i det? F.eks. link til en av apoteken hadde vært fint :)

Tror det er vanskelig for privatpersoner å få tak i, iallfall i store kvanta. Et apotek har kanskje noe, men koster sikkert en formue. Du må eventuelt registrere et foretag, da kan man kjøpe kjemikalier i norge.

Hvis du kjenner noen i prosessindustrien kan du sikkert få noe av dem, så hør litt rundt. Eventuelt på en skole med et Lab/kjemi fag (videregående eller oppover). For enkel rengjøring er kondensfjerner varianten som inneholder isopropanol (ikke den etanolbaserte altså) mer en god nok.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

:eek:

 

Det blir jo som å etterisolere dørkarmen, fordi du synes det er kaldt i huset. Når døra står åpen... :green:

 

Bare det å gå fra rent dasspapir/vann, til mikrofiber m/ isopropanol gir knapt en målbar forskjell med vanlig måleutstyr, da feilkildene er større. Og det å gå fra isopropanol til klinisk rent isopropanol, vel jeg kan knapt tenke meg en situasjon hvor ordet unødvendig er mer dekkende.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...