Gå til innhold

Mini-test: Magma 20 Pro (Clevo P370SM)


Anbefalte innlegg

Dette er en liten test av Magma 20 Pro, egentlig er det vel en Clevo P370SM. Jeg har ikke hatt så mange laptoper som f. eks. OC-Freak, men det har blitt noen laptoper de siste årene.


Specs:

Intel Core i7 4810MQ Haswell

2 x Nvidia GTX 880M 8 GB GDDR5

16 GB DDR1600 RAM

2 x Toshiba mSATA 256 GB SSD i RADI0

2 x Crucial MX100 SSD 512 GB

Blu-ray brenner

FullHD (1920 x 1080) Matt TN skjerm


Førsteinntrykk:

Meget bra innpakning, laptopen er godt beskyttet. Maskinen er i plast slik som alle Clevo sine maskiner. Duger for min del da den ikke skal på utstilling eller noe slik. Lokket eller skjermen er tynn og gir etter for trykk så tunge ting kan ikke legges på toppen da det kan skade skjermen i verste fall. Lokket vrir seg også lett hvis man prøver på det, så dette kunne ha vært bedre. Basen er hard, der skal det trykkes ganske hardt før man merker noe svikt. Kanskje litt lett at fingeravtrykk vil vises, men virker som det er lett å fjerne.


Tastatur:

Okay oppsett, og god kontrast mellom taster og bokstaver. Gir litt etter hvis man trykker hardt på tastene på midten av tastaturen, men da skal det trykkes hardt. Det er normalt blå bakbelysning, dette kan forandres via software, tastaturet kan deles opp i tre soner med forskjellig farge. Tastene A, W, S og D er merket med piler da dette er en gaming laptop.


Touchpad:

Ikke glatt overflate, den virker gummiert, ellers okay å bruke. De integrerte knappene lager litt klikkelyd, ikke alle som vil like det. Men touchpaden bruker jeg ikke da laptopen er for spilling og ekstern mus blir brukt.


Skjerm:

Magma 20 Pro har en Chi Mei N173HGE skjerm, matt FullHD. Så langt synes jeg den er bra. Ikke noe problem med utendørsbruk så langt, har ikke prøvd den i direkte sollys enda. Synsvinkler er meget bra, man har ikke noe problem med å se hva som er på skjermen selv om man ser på den nesten rett fra siden. Farge gjengivelse er også bra, duger helt fint for min bruk.


Lyd:

Lyd system, tja, det er ikke det aller beste jeg har hørt. Det er Onkyo høytalere pluss en subwoofer under laptopen. Det kan velges forskjellige lyd effekter via Soundblaster X-Fi programvare, funker greitt nok det. Samme lydkvalitet som Tosbhia Qosmio er det ikke, men igjen, godt nok for mitt bruk selv om jeg kunne ha ønsket litt høyere volum på maks.


Støy:

Viftene går stort sett hele tiden, det er forresten 3 stykker av dem. Det skal ikke mye belastning til før de spinner opp litt. Under spilling er den "middels støyende", men ingen hyle lyder som noen maskiner har. Ved tung belastning støyer den nok til å sjenere de som ikke liker støy. Dette ser jeg ikke som noe problem, selv om andre kan nok synes det er vel mye støy. Er lite støy viktig for deg, så sjekk Asus sine gaming maskiner, de støyer mindre. Dog synes jeg at Magma 20 Pro støyer mindre enn Alienware M17x som jeg hadde.


Varme:

Jeg synes ikke at Magma 20 Pro blir varm, har spilt Crysis i FullHD med setting «High» og GPU’ene ble ikke varmere enn 75 grader. Alle 3 viftene gikk, men jeg synes ikke de var sjenerende selv om kanskje andre vil mene noe annet. Jeg kunne ikke føle noen sone som var for varm, den eneste plassen den ble «litt varm» var på venstre side der håndleddet vil ligge under spilling. Men det var ikke sjenerende varmt.


Ytelse:

Maskinen er vel kort sagt et spill monster. Oppstart tar ca 5 sekunder fra POST er ferdig til innlogging i Windows 8.1 Pro med RAID0. Men jeg tror kanskje at den kunne ha vært enda raskere med andre SSD’er enn Toshiba mSATA 256 GB SSD. Fikk ca 5550 poeng i Anvil Pro mens Crucial MX100 512 GB fikk 5177 poeng.

Med 2 x GTX 880M i SLI drar den spill så det uler etter. Fikk over 110 fps i Crysis på «High» settings, og Wolfenstein TNO lå på det samme. Har nettopp testet BF4 på Ultra, min fps var 84 fps, så jeg kan ikke klage på ytelsen her.


Batteri:

Batteritiden ligger vel ved normalen for gaming laptoper som vel er pluss - minus 3 timer. Ikke viktig for meg da den ikke vil bli brukt mye på batteri.


Trådløst nett:

Okay rekkevidde og stabilitet, har Intel trådløst nettverkskort som virker bra.


Konklusjon:

En dyr laptop, men man får mye ytelse for pengene. Den kunne nok ha hatt bedre kvalitet, ligger godt under f. eks Alienware 17 som er solid bygget, men den er nok tyngre enn Magma 20 Pro som veier 4,5 kg.


Positivt:

- Ganske bra høyttalersystem

- Grei batteritid for en ren gaming bærbar (rundt 3 timer med lett bruk og strømsparing og wifi påskrudd).

- Bra tastatur

- Lett å åpne for bytte av disker/minne, holdes sammen av få skruer. Uten optisk enhet er det plass til 5 disker i den.

- Veldig god ytelse.

- Nvidia GTX 880M SLI grafikk gjør at man kan spille stort sett alle spill med High/Ultra grafikk

- Bra trådløst nett.


Negativt:

- Touchpad overflaten er ikke glatt, kanskje knappene har litt høy klikkelyd.

- Viftene går stort sett hele tiden, selv ved lett bruk.

- Skjermen/lokket er lett å vri og tåler ikke mye trykk før det gir etter.

- Ikke den kvaliteten som burde være forventet av en laptop i den prisklassen, over 20 000 kr.

- Kanskje litt tung hvis man skal dra den med seg mye, veier ca 4,5 kg.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...