Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag eksamen privatist vår 2014


Anbefalte innlegg

Oppretter en tråd for oss som har meldt oss på naturfagseksamen som privatist!

 

Del gjerne tips i forhold til forberedelsesfasen!

 

Ny ordning for NAT1002 i år:

  • Fra våren 2014 har elever og privatister lik eksamensordning.
  • Type eksamensordning: Muntlig-praktisk
  • Se mer: Udir.no

 

Hva tenker dere om denne nye ordningen?

 

Relevante nettsteder:

 

Vedlagt ligger labliste over ulike forsøk fra læreplanen

Labliste+for+NAT1002+Privatisteksamen.pdf

Endret av eirikkss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har privatisteksamen i naturfag 5. juni såe, får jeg lov til å være med er eller er det kun for de som har eksamen 11. juni? :dremel:

Klart du kan! :) Jeg glemte at den er lokalt gitt!

 

:woot: Jeg skal nilese i denne helgen, i og med at jeg ikke er gjennom pensum enda. Blir nok mer aktiv fra og med mandag eller noe i og med at jeg har lite å bidra med i skrivende stund.

 

Jeg forholder meg forresten til denne lablista: http://www.hordaland.no/PageFiles/25617/NAT1002%20naturfag%20studiespes.versjon%203.pdf fordi det var den det var henvist til på PrivatistWeb for mitt fylke (Rogaland).

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har privatisteksamen i naturfag 5. juni såe, får jeg lov til å være med er eller er det kun for de som har eksamen 11. juni? :dremel:

Klart du kan! :) Jeg glemte at den er lokalt gitt!

 

:woot: Jeg skal nilese i denne helgen, i og med at jeg ikke er gjennom pensum enda. Blir nok mer aktiv fra og med mandag eller noe i og med at jeg har lite å bidra med i skrivende stund.

 

Jeg forholder meg forresten til denne lablista: http://www.hordaland.no/PageFiles/25617/NAT1002%20naturfag%20studiespes.versjon%203.pdf fordi det var den det var henvist til på PrivatistWeb for mitt fylke (Rogaland).

 

Så tror du det garantert blir et forsøk på eksamen? Jeg har lenge vært redd for det, føler jeg har liten kontroll på faget - og hvertfall det praktiske...

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har privatisteksamen i naturfag 5. juni såe, får jeg lov til å være med er eller er det kun for de som har eksamen 11. juni? :dremel:

Klart du kan! :) Jeg glemte at den er lokalt gitt!

 

:woot: Jeg skal nilese i denne helgen, i og med at jeg ikke er gjennom pensum enda. Blir nok mer aktiv fra og med mandag eller noe i og med at jeg har lite å bidra med i skrivende stund.

 

Jeg forholder meg forresten til denne lablista: http://www.hordaland.no/PageFiles/25617/NAT1002%20naturfag%20studiespes.versjon%203.pdf fordi det var den det var henvist til på PrivatistWeb for mitt fylke (Rogaland).

 

Så tror du det garantert blir et forsøk på eksamen? Jeg har lenge vært redd for det, føler jeg har liten kontroll på faget - og hvertfall det praktiske...

 

Veldig sikker på at det kommer. Jeg er oppe i Haugesund og hadde engelsk muntlig på tirsdag. Møtte samtidig læreren som skulle ha biologieksamen. Tilfeldigvis fant jeg han med hjelp av google og fant ut at han underviser i fagene: Kjemi, Biologi, Naturfag og geografi. På biologieksamen var det bare 2 stk som møtte opp av mange = sensor har god tid til hver privatist.

 

Da jeg skulle hjem så hadde han lagt tingene sine ved trappa og der var det masse utstyr som han hadde benyttet ved eksamenen. Nå er ikke Haugesund et veldig stort sted og det er 5 vgs her, hvor 3 tilbyr studiespess og sannsynligheten for at jeg får ham som sensor er overhengende stor. Dermed er jeg rimelig sikker på at han er sensoren min og at han kommer til å forvente forsøk.

 

Heldigvis er min far lærer og har ei kollega som er naturfaglærer, så skal gå gjennom forsøkene med henne dagen før eksamen. Får ikke tid til å gjennomgå dem alle, men de vanskeligste skal vi gå gjennom og så skrive forsøksrapporter. Sånn just in case. Skal se hva jeg får tid til å dele her for je ghar samfunnsfageksamen på tirsdag også så har mye å gjøre disse dagene, men kan dele oppgave osv i ettertid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og btw: jeg føler meg helt nub når jeg leser fordi det er 4 år siden sist jeg hadde naturfag og naturfaglæreren jeg hadde på vgs var helt elendig - med andre ord jeg har liten kontroll jeg også men regner med å bedre forståelsen for faget asap :)

Lenke til kommentar

Men hvordan kan de forvente at vi som tar den som privatist skal øve på disse forsøkene? Jeg har jo ikke akkurat noe forsknings-lab hjemme :rofl:

 

Hadde håpet at vi kun trengte å forklare forsøkene muntlig..

Endret av eirikkss
Lenke til kommentar

Men hvordan kan de forvente at vi som tar den som privatist skal øve på disse forsøkene? Jeg har jo ikke akkurat noe forsknings-lab hjemme :rofl:

 

Hadde håpet at vi kun trengte å forklare forsøkene muntlig..

Jeg vet, det er helt idiotisk spør du meg.. Burde holde å kunne forklare forsøkene. Heia norsk skole :thumbup:

Lenke til kommentar

Noen som har lure måter på å virkelig forstå kjemien som inngår i næringsstoffer og ernæring? Jeg har nemlig en tendens til å blande dem og er så forferdelig avansert ut i fra førsteinntrykk..

Hvis du kunne forklart litt mer konkret hva det er du trenger hjelp med, så hjelper jeg gjerne! :) Er bare så mye å forklare i det kapittelet, men som sagt så bare spør. Nå skal det jo sies at jeg går i førsteklasse, men det spiller vel ikke noen rolle, så lenge jeg kan stoffet? :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noen som har lure måter på å virkelig forstå kjemien som inngår i næringsstoffer og ernæring? Jeg har nemlig en tendens til å blande dem og er så forferdelig avansert ut i fra førsteinntrykk..

Hvis du kunne forklart litt mer konkret hva det er du trenger hjelp med, så hjelper jeg gjerne! :) Er bare så mye å forklare i det kapittelet, men som sagt så bare spør. Nå skal det jo sies at jeg går i førsteklasse, men det spiller vel ikke noen rolle, så lenge jeg kan stoffet? :p

 

Tror jeg har sånn noenlunde kontroll på stoffet nå, måtte bare repetere det noen ganger og få lest ferdig hele kapitlene :)

Lenke til kommentar

Hvilke teknikker bruker dere for å huske stoffet? Gjør dere oppgavene bak i kap. ?

Jeg tenker å komme meg gjennom hele boken først og så tar jeg kanskje å gjør oppgavene. Etter et raskt overblikk synes jeg oppgavene i boken jeg bruker, Naturfag 5, er overraskende dårlige.. Men tenker å gjør "Prøv deg" oppgavene som er "oppsummeringsspm" over det du nettopp har gått igjennom og har en kontroll på dem, tror jeg en kommer langt.

 

Jeg bruker forresten puggeark, kan ta bilde av oppsettet om du vil se.

Lenke til kommentar

 

Hvilke teknikker bruker dere for å huske stoffet? Gjør dere oppgavene bak i kap. ?

Jeg tenker å komme meg gjennom hele boken først og så tar jeg kanskje å gjør oppgavene. Etter et raskt overblikk synes jeg oppgavene i boken jeg bruker, Naturfag 5, er overraskende dårlige.. Men tenker å gjør "Prøv deg" oppgavene som er "oppsummeringsspm" over det du nettopp har gått igjennom og har en kontroll på dem, tror jeg en kommer langt.

 

Jeg bruker forresten puggeark, kan ta bilde av oppsettet om du vil se.

 

Takk! Gjerne det!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvilke teknikker bruker dere for å huske stoffet? Gjør dere oppgavene bak i kap. ?

 

Jeg tenker å komme meg gjennom hele boken først og så tar jeg kanskje å gjør oppgavene. Etter et raskt overblikk synes jeg oppgavene i boken jeg bruker, Naturfag 5, er overraskende dårlige.. Men tenker å gjør "Prøv deg" oppgavene som er "oppsummeringsspm" over det du nettopp har gått igjennom og har en kontroll på dem, tror jeg en kommer langt.

 

Jeg bruker forresten puggeark, kan ta bilde av oppsettet om du vil se.

Takk! Gjerne det!
Jeg er veldig glad i farger, jeg må ha farger for å ha et system i det.

 

Rosa/rød= viktige begreper og definisjoner på dem

Grønn= eksempler til definisjonene

Lilla= kapittel

Blå= overskrifter

Oransje= deloverskrifter

Gul= stiplede linjer, deler opp et tema ol i grupper

o= ekstra informasjon som er greit å kunne

 

Jeg skriver med andre ord minimalt tekst, jeg ramser derimot opp definisjonene og eksempler til disse. Jeg foretrekker denne måten da jeg lærer dårlig av å bare lese tekst og markere. Jeg "må" skrive for å få det inn i hodet.

 

Håper det ga noen mening :p

 

post-308488-0-95886100-1401656700_thumb.jpg

post-308488-0-33350300-1401656725_thumb.jpg

post-308488-0-59079800-1401656759_thumb.jpg

post-308488-0-96967100-1401656815_thumb.jpg

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvilke teknikker bruker dere for å huske stoffet? Gjør dere oppgavene bak i kap. ?

Jeg tenker å komme meg gjennom hele boken først og så tar jeg kanskje å gjør oppgavene. Etter et raskt overblikk synes jeg oppgavene i boken jeg bruker, Naturfag 5, er overraskende dårlige.. Men tenker å gjør "Prøv deg" oppgavene som er "oppsummeringsspm" over det du nettopp har gått igjennom og har en kontroll på dem, tror jeg en kommer langt.

 

Jeg bruker forresten puggeark, kan ta bilde av oppsettet om du vil se.

Takk! Gjerne det!
Jeg er veldig glad i farger, jeg må ha farger for å ha et system i det.

 

Rosa/rød= viktige begreper og definisjoner på dem

Grønn= eksempler til definisjonene

Lilla= kapittel

Blå= overskrifter

Oransje= deloverskrifter

Gul= stiplede linjer, deler opp et tema ol i grupper

o= ekstra informasjon som er greit å kunne

 

Jeg skriver med andre ord minimalt tekst, jeg ramser derimot opp definisjonene og eksempler til disse. Jeg foretrekker denne måten da jeg lærer dårlig av å bare lese tekst og markere. Jeg "må" skrive for å få det inn i hodet.

 

Håper det ga noen mening :p

Det så utrolig bra ut! Jeg begynte å lese ganske tidlig, så har skrevet notater + et sammendrag av hvert kapittel etter jeg har lest kapittelet. Kom meg igjennom boka for et par uker siden - tok en pause frem til nå. Føler jeg har helt OK kontroll på det letteste, men kjemien på henholdsvis kap. om Elektroner på vandring, Fra gen til egenskap, og egentlig celler generelt.. Så er det jeg vil fokusere på frem til eksamen. :)

 

Edit: Bruker forresten boka Kosmos SF

Endret av eirikkss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...