Gå til innhold

Kodibuntu 14.04, installasjon/oppsett notater


Anbefalte innlegg

Edit: Dette ble skrevet mens det fremdeles het XBMC, har nå skiftet navn til Kodi f.o.m. versjon 14/Helix.

For Helix erstatt alle .xbmc med .kodi, ellers er path det samme

/edit

 

En samling av de problemstillingene jeg kom over når jeg har installert og satt opp XBMCbuntu min på htpc'er. Liten liten backup av egne notater, og vil forhåpentligvis spare noen andre for litt tid etter å søke etter svar på tilsvarende problemstillinger.

Dette er ikke en komplett guide, jeg forutsetter at man kan, eller finner ut av, hvordan man lager ett installasjons medium (dvd eller usb) fra iso fila, setter opp delte mapper (samba eller nfs) osv.

 

Skal man kjøre lyden fra hdmi på skjermkortet så er ikke det integrerte lydkortet på hovedkortet nødvendig, og bør deaktiveres i bios. Det gir bare flere unødvendig lyd utganger.

 

Ved installasjons alternativet fixed dpi 120x120. Fikk problemer med at noen av vinduene havnet utenfor skjermen slik at jeg ikke så alle knappene jeg trengte å trykke på. Med fixed dpi så var alle vinduene innenfor, og tekst størrelse og slikt en fornuftig størrelse.

 

Felles (video) database

Edit: Se oj88 sitt innlegg lengre ned for hvordan ta i bruk Mysql, en mer fornuftig måte å gjøre det på.

Måten beskrevet her blir da ett alternativ uten Mysql /edit

 

F.eks. Youtube addon'en lagrer hvilke videoer du har sett og evt. hvor langt du har kommet hvis du stoppet underveis i MyVideos78.db fila. Ved å ha denne ett sentralt sted, kan du stoppe en video på en maskin, og så fortsette på en annen der du stoppet. Hvordan det er med samtidig tilgang fra flere maskiner vet jeg ikke, jeg bruker kun en av htpc'ene min om gangen. Bør nok gå ut av XBMC mens man setter opp dette, mulig det ikke er nødvendig, men jeg har alltid gått ut.

 

Legg ~/.xbmc/userdata/Database/MyVideos78.db ett sted som alltid er tilgjengelig fra alle maskiner.

// kopier til server
cp ~/.xbmc/userdata/Database/MyVideos78.db 

// gi original fila nytt navn
mv ~/.xbmc/userdata/Database/MyVideos78.db ~/.xbmc/userdata/Database/MyVideos78.db.old

// alternativt bare flytt den
mv ~/.xbmc/userdata/Database/MyVideos78.db 
Jeg har den på serveren min, og gjort mappen den ligger i tilgjengelig via ett nfs share. Denne mappen er så mountet i ~/xbmc.

I /etc/fstab

192.168.2.102:/xbmc   	/home/crowly/xbmc	nfs4    _netdev,proto=tcp,user,users,defaults 0 0
Oppett en symlink fra ~/xbmc til ~/.xbmc/userdata/Database/

ln -s ~/xbmc/MyVideos78.db ~/.xbmc/userdata/Database/MyVideos78.db
Dette vil fungere for eldre XBMC versjon også som f.eks. Frodo, men da har MyVideos fila ett annet siffer, mener å huske det er 75 i Frodo, MyVideos75.db.

 

Blu-ray

Eneste mulighet for å spille av krypterte disker er med MakeMKV. Installasjons filer og instruksjoner her

Kan brukes gratis i 30-60 dager (står litt forskjellige her og der), skal være mulig å resette dette ved å installere en ny versjon så lenge programmet er i beta. Eller man kan kjøpe det for 50 euro.

Det er ikke nødvendig å installere noen add-on i XBMC, som man gjorde tidligere.

 

Etter at MakeMKV er installert, opprett to symlinker i /usr/lib, som beskrevet i Direct Blu-ray playback with VLC

cd /usr/lib
sudo ln -s libmmbd.so.0 libaacs.so.0
sudo ln -s libmmbd.so.0 libbdplus.so.0
Ikke avinstaller libaacs slik innlegget på makemkv forumet sier, XBMC er avhengig av denne pakka. Så slett libaacs* fra /usr/lib/x86_64-linux-gnu/, da de skaper noe krøll med Blu-ray avspilling i XBMC, er det ikke nok å gi dem nytt navn, i alle fall ikke nok med å legge til .old

cd /usr/lib/x86_64-linux-gnu/
sudo rm libaacs*
For å spille av en Blu-ray, gå til Videos -> files -> finn disken i lista og velg play fra menyen.

 

I Helix (versjon 14) har Blu-ray funksjonaliteten blitt forbedret. Man får nå opp en forenkelt meny slik at man kan velge hvilken tittel som skal spilles av, helt nødvendig for serier med flere episoder pr disk. Man får ikke noen beskrivelse av hver tittel er, kun informasjon om hvilket "spor" tittelen har, antall kapittler og lengde. Så ikke i mål, men en forbedring fra versjon 13 hvor man kun fikk spilt av første tittel og så måtte man rippe resten.

 

Ingen lyd i desktop (applikasjoner)

Sjekk om ~/.asoundrc eksisterer, opprett om nødvendig.

Kjør aplay -l for å liste ut de forskjellige alternativene. Mitt nvidia gt 210 kort gir følgende output

card 0: NVidia [HDA NVidia], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]

Subdevices: 0/1

Subdevice #0: subdevice #0

(på den maskinen jeg deaktiverte det integrerte lydkortet før installasjon. På den andre maskinen glemte jeg det, og får opp fire alternativer med forskjellig device nr)

 

I ~/.asoundrc lim inn følgende

pcm.!default {

type plug;

slave.pcm "hw:0,3";

}

hvor hw:<card nr>,<device> (se farge koder over )

 

På den ene maskinen ble ~/.asoundrc endret til dette etter en omstart, der må man kun endre nummeret i DEV=? til en av de verdiene som blir listet ut med aplay -l

# --auto-generated-- by /etc/xbmc/live.d/01-make-asoundrc.sh

# AUTOUPDATE=True # change this to disable updating of this file

pcm.!default {

type plug;

slave.pcm "hdmi:CARD=NVidia,DEV=1";

}

For å teste om du har lyd

speaker-test -c 2

// alternativt
speaker-test -c 6
Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For stor skrift i desktop

Legg til

Option         "DPI" "150x150"
under Monitor seksjonen i /etc/X11/xorg.conf. Endre dpi verdi til hva man syntes er sort/lite nok. Da kan være nok med å logg ut og inn igjen for at endringene skal tre i effekt, hvis ikke ta en omstart. Den ene maskinen min trengte en omstart, den andre ikke.

 

Det er ikke sikkert at /etc/X11/xorg.conf eksisterer, opprett om nødvendig. Nvidia X Server Settings (ligger under System Tools på start menyen) og så under "X Server Display Configurations" er det en knapp "Save to X Configuration File". Jeg fikk problemer med å lagre denne fila, selv til hjemme mappa, men det er ett preview alternativ i lagre vinduet hvor man kan kopiere teksten og så lime inn manuelt.

 

Min ser slik ut

 

# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings:  version 331.20  (buildd@roseapple)  Mon Feb  3 15:07:22 UTC 2014

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0" 0 0
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
    Option         "Xinerama" "0"
EndSection

Section "ServerFlags" 
	 Option "BlankTime" "0" 
	 Option "StandbyTime" "0" 
	 Option "SuspendTime" "0" 
	 Option "OffTime" "0" 
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
		Option		"XkbModel"	"pc105"
		Option		"XkbLayout"	"no"
EndSection

Section "Monitor"
    # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "SAMSUNG"
    HorizSync       26.0 - 81.0
    VertRefresh     24.0 - 75.0
    Option         "DPMS"
	Option         "DPI" "150x150"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 210"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    Option         "Stereo" "0"
    Option         "metamodes" "nvidia-auto-select +0+0"
    Option         "SLI" "Off"
    Option         "MultiGPU" "Off"
    Option         "BaseMosaic" "off"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Section "Extensions"
    Option         "Composite" "Disable"
EndSection

 

 

Deaktiver at skjermen slår seg av o.l.

Legg til i /etc/X11/xorg.conf

Section "ServerFlags" 
	 Option "BlankTime" "0" 
	 Option "StandbyTime" "0" 
	 Option "SuspendTime" "0" 
	 Option "OffTime" "0" 
EndSection
Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Pipelight: TV2 Sumo, HBO Nordic, Eurosport player, Netflix osv

Her man må til med Pipelight for å få disse til å fungere, det betyr en custom wine, Windows biblioteker og proprietære ting.

Installasjons instruksene er veldig enkle: http://www.webupd8.org/2013/08/pipelight-use-silverlight-in-your-linux.html

 

Jeg har ikke trengt å installere User Agent Switcher e.l. i Opera eller Firefox. I nyere versjoner av Chromium så fungerer ikke dette:

 

Pipelight uses NPAPI, which is being removed in upstream Chrome and Chromium.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/chromium-browser/+bug/1307989 (se kommentar #3).

 

I Opera skriv inn Opera:plugins, i Firefox about:plugins i adresse feltet og oppdater plugins om nødvendig. Deaktiver linux versjonen av Flash hvis den er installert.

 

For HBO Nordic trenger du Widevine og Flash. Sumo og Eurosport player bruker Silverlight. Har ikke Netflix (i skrivende stund i alle fall så der vet jeg ikke). Denne windows versjonen av Flash fungerer bedre enn linux versjonen. F.eks. på Youtube får jeg helt feil farger, mest blått og grønt, mens windows versjonen viser ting riktig. Har opplevd at Flash og Silverlight har krasjet litt i det siste, men er bare å laste siden på nytt noen ganger så har det alltid løst seg for meg.

 

Edit 18.04.2015:

HBO Nordic har gjort endringer, har ikke fått pipelight til å fungere.

Måtte installere en ny pakke og legge inn linux versjonen av flash (v 11.2) igjen

sudo add-apt-repository ppa:mjblenner/hal-flash
sudo apt-get update
sudo apt-get install libhal1-flash
sudo apt-get install flashplugin-installer
Da fungerte avspilling og lyd i Firefox. I Opera fikk jeg bilde, med feil farger, og ikke noe lyd.

/edit

 

Skjule muse pekeren

Irriterte meg at jeg aldri fikk muse pekeren helt vekk fra skjermen nå jeg så på en serie på f.eks. HBO Nordic. Var alltid en pixel eller to som var synlig. Unclutter gjør at muse pekeren blir skjult etter enn gitt tid :)

 

sudo apt-get install unclutter
Lag fila ~/Desktop/hide-cursor.desktop og lim inn

[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Type=Application
Name=Hide Cursor
Comment=Hide Cursor after 1 second
Exec=unclutter -idle 1 -root
StartupNotify=false
Terminal=false
Hidden=false
Icon=fusion-icon
Da skal du ha ett skrivebords ikon. Det holder med å starte det en gang (fortsatt aktivert etter en reboot).

 

Opera

Man kan laste ned en .deb fil fra opera.com, men da kan det være man må installere nødvendig pakker manuelt. Bedre å bare legge til pakkebrønnen og la systemet ta seg av resten :)

http://deb.opera.com/

 

Legg til i bunn av /etc/apt/sources.list

deb http://deb.opera.com/opera/ stable non-free
og kjør

wget -O - [url=http://deb.opera.com/archive.key]http://deb.opera.com/archive.key[/url] | sudo apt-key add -
etterfulgt av

sudo apt-get update && sudo apt-get install opera
Firefox

sudo apt-get install firefox
Wimp

Eneste muligheten foreløpig er å bruke Adobe Air utgaven. Så at det skal komme en web versjon til sommeren, så det bør gjøre det vesentlig bedre for de som foretrekker linux. Frem til da, vent på web versjonen eller

Web klienten er å tilgjengelig: http://play.wimpmusic.com/ (i beta i skrivende øyeblikk, har kun spilt av ett album foreløpig og det fungerte fint, ser at scrobbling til last.fm ikke er tilgjengelig (enda?))

 

Hvis man fremdeles ønsker desktop klienten må man installere Adobe air:

http://askubuntu.com/questions/87447/how-can-i-install-adobe-air

 

 

Install i386 libraries, that are required for successful installation and running of Adobe Air and air applications.

 

sudo apt-get install libxt6:i386 libnspr4-0d:i386 libgtk2.0-0:i386 libstdc++6:i386 libnss3-1d:i386 lib32nss-mdns libxml2:i386 libxslt1.1:i386 libcanberra-gtk-module:i386 gtk2-engines-murrine:i386

 

sudo apt-get install libgnome-keyring0:i386

 

Create symlinks to gnome-keyring so Adobe Air could see it.

 

sudo ln -s /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libgnome-keyring.so.0 /usr/lib/libgnome-keyring.so.0

sudo ln -s /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libgnome-keyring.so.0.2.0 /usr/lib/libgnome-keyring.so.0.2.0

Start Adobe air install (må være i GUI)

sudo ./AdobeAIRInstaller.bin
Trenger root rettigheter for å installere Wimp, i alle fall så lenge den går til /opt som er standard, start Air app installeren med sudo

sudo /usr/bin/Adobe\ AIR\ Application\ Installer
Velg Wimp*.air og følg instruksjoner (Wimp 2.6.1.air) Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Numlock

https://help.ubuntu.com/community/NumLock

sudo apt-get install numlockx

In Ubuntu 14.04 the above methods of running numlockx don't work. It can be run by changing configuration of LightDM display manager. Edit /usr/share/lightdm/lightdm.conf.d/50-unity-greeter.conf file and add the following line at the end:

50-unity-greeter-conf eksistrerte ikke, så jeg bruke /usr/share/lightdm/lightdm.conf.d/50-greeter-wrapper.conf i stedet for, og la til i bunn av fila

greeter-setup-script=/usr/bin/numlockx on
Diverse

 

Jeg liker ikke de to terminal alternativene som er standard installert, jeg foretrekker LXTerminal

sudo apt-get install lxterminal
Skal man legge til windows/samba shares så er cifs-utils nødvendig, i alle fall hvis det mounts i /etc/fstab

sudo apt-get install cifs-utils
Webmin er ett kjekt web basert administrerings verktøy, trenger følgende pakker

 

sudo apt-get install perl libnet-ssleay-perl openssl libauthen-pam-perl libpam-runtime libio-pty-perl apt-show-versions python
Installer

 

sudo dpkg --install webmin_1.690_all.deb
Det er ikke noen gui tekst editorer installert som standard. Ett enkelt alternativ er Leafpad

sudo apt-get install leafpad
Endret av Crowly
Lenke til kommentar

XBMC Youtube add-on

Helix (versjon 14):

YT addon har blitt standard YT add-on, denne er vesentlig bedre (raskere).

Innlogging

1. click on "sign in" in the root menu

2. after that you should see a dialog with a code

3. visit youtube.com/activate and enter the code

4. select your account and grand the app access

Denne er i skrivende stund aktivt oppdatert av utvikler.

 

Frodo (versjon 12) og Gotham (versjon 13):

Kan være greit å ta en kopi/backup av ~/.xbmc/userdata/addon_data/plugin.video.youtube mappa etter at man har logget inn. Skal man ha denne add-on'en på flere maskiner så kan man bare kopiere denne mappa (med innhold) til den nye maskinen (dette gjelder for de fleste add-ons), så er man allerede logget inn. I alle fall frem til neste gang Google gjør noen endringer.

Det fungerte fint å bruke kopien fra Frodo (versjon 12) til Gotham (versjon 13, gjeldende). Var bra siden det har vært noen problemer med innloggingen med denne add-on'en en stund, men det har kommet en ny versjon nå (4.4.8) som muligens har fikset dette.

Ser ikke ut til å være fikset enda. Greit å følge med på denne tråden for ymse problemer relatert til add-on'en: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=79487

Denne ser ut til å være "forlatt" av de som utviklet den.

 

 

 

Prosentvis eller fast intervall

XBMC er standard konfigurert til å hoppe/søke frem eller tilbake en prosentvis verdi av videoens lengde. Hvis man ønsker å endre dette til en fast verdi, så legg til følgende i ~/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml

 

<video> 
    <usetimeseeking>true</usetimeseeking>   <!-- Whether to use time based or percentage based seeking. -->
    <timeseekforward>10</timeseekforward>  <!-- Time to seek forward in seconds when doing a short seek.  Defaults to 30. -->
    <timeseekbackward>-10</timeseekbackward>  <!-- Time to seek backward in seconds when doing a short seek.  Defaults to -30. -->
    <timeseekforwardbig>120</timeseekforwardbig>  <!-- Time to seek forward in seconds when doing a long seek.  Defaults to 600 (10 minutes). -->
    <timeseekbackwardbig>-120</timeseekbackwardbig>  <!-- Time to seek forward in seconds when doing a long seek.  Defaults to -600 (10 minutes). -->
</video>
I tidligere utgaver så eksisterte ikke denne som standard, noe den nå gjør.

 

For mange andre parameter man kan endre på i denne fila, sjekk wiki'en: http://wiki.xbmc.org/?title=advancedsettings.xml

 

Min advancedsettings.xml (i skrivende stund)

 

 

<advancedsettings>
    <songinfoduration>600</songinfoduration>
    <cputempcommand>cputemp</cputempcommand>
    <gputempcommand>gputemp</gputempcommand>
    <samba>
        <clienttimeout>10</clienttimeout>
    </samba>
    <network>
        <disableipv6>true</disableipv6>
        <cachemembuffersize>134217728</cachemembuffersize>  <!-- 128 MB, xbmc bruker 3x dette -->
    </network>
    <video> 
        <usetimeseeking>true</usetimeseeking>   <!-- Whether to use time based or percentage based seeking. -->
        <timeseekforward>10</timeseekforward>  <!-- Time to seek forward in seconds when doing a short seek.  Defaults to 30. -->
        <timeseekbackward>-10</timeseekbackward>  <!-- Time to seek backward in seconds when doing a short seek.  Defaults to -30. -->
        <timeseekforwardbig>120</timeseekforwardbig>  <!-- Time to seek forward in seconds when doing a long seek.  Defaults to 600 (10 minutes). -->
        <timeseekbackwardbig>-120</timeseekbackwardbig>  <!-- Time to seek forward in seconds when doing a long seek.  Defaults to -600 (10 minutes). -->
    </video>
    <videodatabase>
        <type>mysql</type>
        <host>192.168.2.102</host>
        <port>3306</port>
        <user>brukernavn</user>
        <pass>passord</pass>
    </videodatabase> 
    <musicdatabase>
        <type>mysql</type>
        <host>192.168.2.102</host>
        <port>3306</port>
        <user>brukernavn</user>
        <pass>passord</pass>
    </musicdatabase>
</advancedsettings>

 

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Skal man dele database mellom flere XBMC-installasjoner bør du bruke den innebygde mekanismen med MySQL-støtte. Da trenger du ikke tenke på databaseversjon osv., den oppdateres automatisk første gang en ny versjon av XBMC kjøres. Jeg bruker dette med XBMC på HTPC, MacBook Air og Nexus 5 (Android) og det fungerer sømløst.

 

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=MySQL

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Har testet det tidligere, tror det var med enten Frodo eller versjonen før, men ting begynte å krasje (tror jeg det var). Gadd ikke å bruke mye tid på å feilsøke da wiki'en sa bl.a. at det er en "experimental feature". Mulig det også var noe med at Youtube add-on'en ikke lagret status i mysql basen, som er min hoved grunn for å ha felles base.

Tabellene ser ut til å ha versjons nummer, ligger igjen noen "rester" i min database, MyMusic18 og MyVideos58. Hvis tabell navnene endrer seg med nye xbmc versjoner så er man jo like langt.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

MySQL er blitt mye mer stabilt fra og med Frodo. Det blir opprettet to databaser ved bruk av MySQL, MyMusicXX og MyVideosXX. Begge oppdateres sømløst fra versjon til versjon, der databasen blir klonet og så oppgradert, så den forrige er intakt om du skulle trenge å rulle tilbake til forrige XBMC-versjon. Automatisk oppgradering av databaser skjer første gang du starter ny versjon av XBMC. Du trenger ikke røre MySQL-serveren.

Lenke til kommentar

XBMC autostart (desktop)

I standard oppsettet så startet XBMCbuntu rett i XBMC, skal man ut til desktop må man gå ut av XBMC og så logg inn i desktop. Ikke ett stort problem, men noen skritt ekstra for å bytte. Har man startet XBMC fra desktopen så er det bare å avslutte XBMC også er man tilbake i desktop. XBMC starter med den "modusen" du avsluttet fra, avslutt fra desktop og systemet booter inn i desktop neste gang.

 

En måte å få XBMC til å starte etter innlogging er å opprette en fil i ~/.config/autostart. Denne mappen finnes ikke fra før av og må opprettes

(hvis man allerede står i hjemme mappen kan ~/ droppes)

mkdir ~/.config/autostart
Lag så en .desktop fil


nano ~/.config/autostart/xbmc.desktop

// alternativt, med en gui editor, leafpad er ikke installert som standard
leafpad ~/.config/autostart/xbmc.desktop
Lim inn

[Desktop Entry]
Exec=xbmc
Type=Application

Mysql

Syntes mysql dokumentasjonen på wiki siden er litt tynn, det blandet med litt mangelfull kompetanse var nok årsaken til at jeg ikke fikk dette til å fungere forrige gang jeg testet.

 

Følg punkt 1-5 i wiki'en for installasjon og oppsett av databasen.

 

Opprett en ny bruker for XBMC:

(bytt ut xbmc og 192.168.1. hvis du vil ha ett annet brukernavn, eller benytter en annen ip serie i ditt nettverk)

CREATE USER 'xbmc'@'192.168.1.%' IDENTIFIED BY 'password';
Gi alle rettigheter på XBMC databasene

GRANT ALL PRIVILEGES ON `MyMusic%`.* TO 'xbmc'@'192.168.1.%';
GRANT ALL PRIVILEGES ON `MyVideos%`.* TO 'xbmc'@'192.168.1.%';
Usikker på om endringer blir lagret automatisk, for å være på den sikre siden gjør en commit før du avslutter.

COMMIT;
EXIT
Hvis du har en brannmur aktivert må du åpne for tilgang på porten mysql kjører på, standard 3306.

 

I ~/.xbmc/userdata/advancedsettings.xml legg til følgende:

(user og pass må ha samme verdi som ble oppgitt med CREATE USER kommandoen)

<videodatabase>
    <type>mysql</type>
    <host>192.168.1.100</host> 
    <port>3306</port>
    <user>xbmc</user>          
    <pass>password</pass>      
</videodatabase> 
<musicdatabase>
    <type>mysql</type>
    <host>192.168.1.100</host>
    <port>3306</port>
    <user>xbmc</user>
    <pass>password</pass>
</musicdatabase>
XBMC vil bruke litt ekstra tid neste gang du starter, da databasen og alle tabeller må opprettes. Endret av Crowly
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

HBO Nordic har gjort endringer, har ikke fått pipelight til å fungere.

Måtte installere en ny pakke og legge inn linux versjonen av flash (v 11.2) igjen.

Fra http://askubuntu.com/questions/609073/new-hbo-nordic-wont-play

 

sudo add-apt-repository ppa:mjblenner/hal-flash
sudo apt-get update
sudo apt-get install libhal1-flash
sudo apt-get install flashplugin-installer

Da fungerte avspilling og lyd i Firefox. I Opera 12 fikk jeg bilde, med feil farger, ikke noe lyd. Mulig dette er fordi jeg kun la inn flash og ikke hele ubuntu-restricted-extras.

 

Chrome kommer med både widevine og flash v17, men avspillingen starter aldri. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...