Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC slår seg av halvt sekund etter oppstart


Anbefalte innlegg

Så et veldig kritisk problem har oppstått hos meg helt uten videre. Skulle restarte pcen etter jeg å dama hadde sett film, og første som kommer når jeg først starter opp er CPU Over Voltage, press F1 to enter setup. Gjør det, for å sjekke om noe har endret seg, og resetter biosen med det samme, for å være trygg. Problemet er der fortsatt. Tredje gangen, slår pcen seg av etter et halv sekund, og fortsetter sånn til jeg slår av bryteren på psu...

 

HJELP!!

 

Har asus maximus vi gene

Asus 780 gpu

Corsair vengeance pro 4x2 gb ram

Intel i5 4670(?) cpu

Corsair RM 650 psu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må utføre basic feilsøking og eliminere komponent for komponent, til du finner feilen.

Du kan jo starte med en re-seat av samtlige komponenter, og sjekke all kabling.

Hvis dette ikke fungerer så får du plukke ut mest mulig hardware for å se om du kommer til BIOS da (plukk ut alle RAM-brikker utenom 1, koble fra SSD'er/HDD'er/DVD/BR-rom, plukk ut GPU hvis du kan benytte deg av inetgrert grafikk osv). Du trenger i prinsippet bare PSU, HK, CPU /m kjøler og 1 RAM-brikke for å komme til BIOS.

 

Hvis denne basic elimineringsmetoden ikke fører frem til noe, må du nesten få tak i andre komponenter du kan teste med til du finner feilen.

 

En benchrigg er et _must_ for alle HW-geeks ^^

 

Lykke til! Slikt er aldri noe gøy, og kan være tidkrevende.

Lenke til kommentar

Etter å ha googlet dette ser jeg at det er et problem som går igjen.

 

Det kan være psu.

Det kan være bøyde pins på HK under cpu , må demonteres for å sjekke og det kan være kortet i seg selv.

De som får bootet leser ofte av høye verdier på cpu-volt så det kan nok hende den får det.

 

Må man sende inn delen som RMA sitter man uten pc uansett, så jeg ville ha restatt bios ved å ta ut bateriet og kortsluttet +- der bateriet satt eller med jumper om det er, så sjekket cpu-pins, ser fort om mønster er ute av water der.

Er alt fint der og fortsatt samme problem så må du velge hvilken del du vil sende inn av psu og HK.

Er de kjøpt på samme sted kan man jo levere begge.

 

En psu-tester ville kjapt av utelukket psu, men det er det bare psu-mafiaen på forumet som eier.

Lenke til kommentar

Hvor er delene kjøpt?

 

Ville ha sjekket for bøyde pin under cpu , skal ikke mye til før en pin kommer ut av plass på de 1150 punktene under cpu.

 

Ville ha ringt de du skal sende det til og forklart problemet og spurt om du kunne sende hk med cpu montert og psu sammen til dem så slipper du evt 2 sendinger.

Neppe noe man kan fikse selv om du har forsøkt kortet utenfor kassen med minumalt med hardware og bios er resatt.

Lenke til kommentar

Bah var brae 4pin på cpu kontakten på psuen jeg fikk lånt. Må vel bare kontakte dustin home i morgen da

 

Stort sett så går det greit å bruke en 4-pin på 8-pin når det gjelder ekstra power til cpu. Som regel finner man noen ord om dette i manualen,

 

I ditt tilfelle er det nærmest man kommer:

"Do not forget to connect the 4-pin/8-pin ETAX12V power plug. Otherwise, the system will not boot"

Ref: side 1-44 E8458_Maximus_VI_Gene.pdf

 

4-pin kontakten vil kun passe et sted, så det skal være "umulig" å gjøre dette feil. I værstefall, vil ikke maskina boote.

Lenke til kommentar

Har nå tatt ut alle kabler fra psu, bortsett fra 24 pin til hk. Da går det greit kobler til 8 pin til gpu går fortsatt greit. MEN når jeg kobler til 8 pin til HK, kommer problemet... Hva kan det være da?

 

Du sier altså at du fikk boota maskina uten at 4/8 pin til CPU(HK) var koblet til? De gangen jeg har "glemt" å sette i 4/8 pin så har maskina satt i gang å pipe som et uvær, uten at man fikk annet enn en svar skjerm.

 

 

Et par klareringer:

* Du har ikke kommet "inn" i windows siden du restarta maskina etter filmtittingen?

* Maskina er ikke overklokket?

* Alle kabler, med unntak av 24-pin, ble fjernet. Man fikk da opp bios.

Ble skjermkortet tatt ut av maskinen?

Maskina skal egentlig ikke boote uten 8 pin (eller 4 pin) som står på hk, men du skriver at det ble problemer når denne blir koblet til?

 

Fra egen erfaring, får jeg ikke dette til å stemme, helt sikker på at du har skrevet rett her?

 

 

Kunne tenkt meg at du forsøkte å boote med minimalt med hardware, slik flere har foreslått ovenfor:

- kun ha 24 og 8 pin tilkoblet hovedkortet

- fysisk fjerne skjermkortet fra maskina

 

Intel 4670 (og 4670k) har integrert skjermkort av typen 'HD Graphics 4600'. Bilde bør kunne oppnås ved å ta i bruk hdmi utgangen på hovedkortet ditt.

 

 

Er vel mulig å deaktiver overvoltage protection i BIOS også, men dette er veldig dumt om det faktisk er en feil her (blir som om å deaktivere antivirus pga infobokser om virus..)

Lenke til kommentar

I prinsippet vil det være nok effekt på en 4 pins til å dra igang en stock 4670. En tungt overklokked CPU vil nok ikke kunne starte på 4 pin.

 

Problemet er vel at enkelte hovedkort ikke tillater at maskinen starter hvis ikke alle 8 pinnene er plugget i.

 

Anbefalingen vil vel alltid være: Har du et hovedkort med 8 pin, kjøp en PSU med 8 pin (evt. 4+4).

 

Prøv 4 pin kabel på 8 pin connector at own risk.

Lenke til kommentar

 

 

Har nå tatt ut alle kabler fra psu, bortsett fra 24 pin til hk. Da går det greit kobler til 8 pin til gpu går fortsatt greit. MEN når jeg kobler til 8 pin til HK, kommer problemet... Hva kan det være da?

Du sier altså at du fikk boota maskina uten at 4/8 pin til CPU(HK) var koblet til? De gangen jeg har "glemt" å sette i 4/8 pin så har maskina satt i gang å pipe som et uvær, uten at man fikk annet enn en svar skjerm.

Fikk ikke boota, men maskina slo seg ikke av

 

Et par klareringer:

* Du har ikke kommet "inn" i windows siden du restarta maskina etter filmtittingen?

Korrekt

 

* Maskina er ikke overklokket?

Stock maskin ja

* Alle kabler, med unntak av 24-pin, ble fjernet. Man fikk da opp bios.

Første stemmer, men kom ikke inn i bios

 

Ble skjermkortet tatt ut av maskinen?

Ja

 

Maskina skal egentlig ikke boote uten 8 pin (eller 4 pin) som står på hk, men du skriver at det ble problemer når denne blir koblet til?

Stemmer

 

Fra egen erfaring, får jeg ikke dette til å stemme, helt sikker på at du har skrevet rett her?

 

 

Kunne tenkt meg at du forsøkte å boote med minimalt med hardware, slik flere har foreslått ovenfor:

- kun ha 24 og 8 pin tilkoblet hovedkortet

- fysisk fjerne skjermkortet fra maskina

 

Intel 4670 (og 4670k) har integrert skjermkort av typen 'HD Graphics 4600'. Bilde bør kunne oppnås ved å ta i bruk hdmi utgangen på hovedkortet ditt.

 

 

Er vel mulig å deaktiver overvoltage protection i BIOS også, men dette er veldig dumt om det faktisk er en feil her (blir som om å deaktivere antivirus pga infobokser om virus..)

 

Skal svare mer utfyllende når jeg kommer hjem, og teste mer av det som står her

 

På forhånd takker jeg for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...