Gå til innhold

Opteron 146 vs 246


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
najs, men prøv å skaffe dere 2 146'er og test med det da :D

kanskje dual opteron oppsettet mitt ble betydelig billigere nå :woot:

 

btw: noen som vet av noen som har testet 2x146??

 

Med tanke på reaksjonen fra AMD tror jeg ikke det er vært noen tidligere artikler om dette. Jeg har i alle fall ikke hørt om noe slik. Personlig tror jeg at det å kjøre ut 246-prosessorer som 146 har vært en kalkulert risiko fra AMDs side slik at man skulle kunne få ut prosessorene så fort som mulig.

 

Får se om vi får tak i en 146-prosessor til fra et annet sted enn AMD for å teste. Jeg har ikke sett noen nettbutikker som fører høyere enn 144 enda, så dette kan nok bli vanskelig.

Lenke til kommentar

Det ville vært mer interessant å undersøke ytelsesforskjellene mellom Dual Opteron-hovedkort som f.eks. MSI K8T Master2 vs Tyan Thunder K8W.

 

Såvidt jeg vet så har MSI K8T Master2 bare støtte for minnekontrolleren i den ene Opteron prosessoren, mens Tyan Thunder K8W har støtte for begge minnekontrollerene (som gir dobbel minnebåndbredde). MSI K8T Master2 har bare minnebanker tilknyttet den første prosessoren, så den andre prosessorens minnekontroller må gå igjennom den første for å få tilgang til minnet noe som betyr høyere latency og halvert minnebåndbredde. Tyan Thunder K8W har minnebanker tilknyttet begge prosessorene, noe som skulle resultere i lavere latency og dobbel minnebåndbredde sammenlignet med MSI K8T Master2.

 

Men det kunne vært artig å lese en test av dette for å se hvor mye dette egentlig hadde å si i praksis mhp. ytelse.

 

Edit: Eventuelt Tyan Tiger K8W vs Tyan Thunder K8W, som begge bruker samme brikkesett (AMD-8000), der Tiger bare har støtte for den ene minnekontrolleren slik som på MSI K8T Master2.

Lenke til kommentar

Denne båndbredden det her vises til er egentlig av fint liten interesse. Har gjennomført noen tester der jeg har sammenlignet enkle mot doble minnekanaler (Athlon 64 vs Opteron 146 @ DDR333), og forskjellen er praktisk talt lik 0. Dette kommer av at latencyen i de fleste tilfeller er langt viktigere enn den teoretiske båndbredden.

 

Er helt enig i at vi bør får gjennomført noen slike målinger, særlig med tanke på den noe økte latencyen den ene prosessoren vil oppleve (det er uansett snakk om marginale forskjeller), men det vil nok ta noe tid. Så vidt jeg husker er ikke de nevnte Tyan-kortene ATX-kompatible. Så vidt jeg vet er det ingen andre enn MSI som har ATX-versjoner ute av dual-opteron-kortene, og langt mindre med AGP og separate minnekanaler for hver CPU.

Lenke til kommentar
Denne båndbredden det her vises til er egentlig av fint liten interesse. Har gjennomført noen tester der jeg har sammenlignet enkle mot doble minnekanaler (Athlon 64 vs Opteron 146 @ DDR333), og forskjellen er praktisk talt lik 0. Dette kommer av at latencyen i de fleste tilfeller er langt viktigere enn den teoretiske båndbredden.

 

Er helt enig i at vi bør får gjennomført noen slike målinger, særlig med tanke på den noe økte latencyen den ene prosessoren vil oppleve (det er uansett snakk om marginale forskjeller), men det vil nok ta noe tid.

 

Faktisk så har GamePC idag testet MSI K8T Master2 vs Tyan Thunder K8W:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...dualduel&page=1

 

Meget interessant lesing :yes:

 

Så vidt jeg husker er ikke de nevnte Tyan-kortene ATX-kompatible. Så vidt jeg vet er det ingen andre enn MSI som har ATX-versjoner ute av dual-opteron-kortene, og langt mindre med AGP og separate minnekanaler for hver CPU.

 

Tyan Tiger K8W er standard ATX, mens Tyan Thunder K8W er Extended ATX (i hht. SSI EEB v3.0 spesifikasjonen).

 

Av andre dual Opteron-hovedkort jeg vet om er Iwill DK8X (E-ATX med AGP og separate minnekanaler for hver CPU) og Rioworks HDAMB (standard ATX med AGP).

 

Ingen av disse har vært lett å få tak i, bare MSI og Rioworks sine har vært i sirkulasjon så langt såvidt jeg vet.

 

Edit: Dere finner en fin oversikt over alle tilgjengelige og kommende Opteron-hovedkort her.

Lenke til kommentar

Det er vell ikke helt utelukket at man kan få en 246 Opteron og en 146 opteron til å jobbe sammen selv om sistnevnte bare har en _HT-kanal.

 

Jeg mener, 146`eren trenger jo bare en kanal, og det er den kanalen som den kanskje kan bruke til å kommunisere med 246`eren på. Men kanskje er sokkelen til Opteron laget slik at den HT-kanalen som opteron 146 i teorien kunne bruke til å kommunisere med en 246 på peker mot brikkesetet, slik at dette ikke går. Noen som vet noe mer om dette ?

 

Eller hva ?

 

Men å få to 146`ere til å fungere i dual blir jo umulig dersom begge bare har en HT-kanal, fordi den ene må bruke sin eneste HT-kanal til å kommunisere med brikkesettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...