Gå til innhold

[Løst] - Ny fotobag, slitt ut den gamle


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nesten slitt ut min trofaste Lowpro Nova Mini AW og den fortjener en verdig arvtager.

 

En mulighet er selvfølgelig å kjøpe en ny Nova Mini, men det er iallefall to grunner til at jeg ønsker å kjøpe ny bag:

- den er litt tung til størrelsen (nesten 600 gram)

- jeg vil gjerne ha en litt større bag (evt. mindre, se under)

 

Jeg bruker denne bagen mye på fjelltur: jeg tar av skulderstroppen og fester den til sekkens skulderstropper med karabinkroker, slik at den henger over brystet. Det fungerer veldig bra for meg. Det betyr at det er en viss størrelsesbegrensning til bagen.

Utstyret den skal ha plass til er:

- Olympus OM-D E-M1

- Normalzoom (12-40mm)

- Zelezoom (ikke kjøpt enda, men ser for meg 35-100mm, evt litt større)

- Fastoptikk: 60mm, 17mm

 

Krav til ny bag:

- "toploader", altså topplokk

- regntrekk (evt. vanntett, men da går som regel vekten høyt opp)

- gjerne litt større en den gamle Nova Mini

Funksjon er viktigere enn vekt.

 

Alternativ 1:

En ny bag, litt større enn den gamle.

 

Alternativ 2:

Kjøpe en mindre bag (enn Nova Mini) til å bære over brystet og heller ha en liten bag ekstra med plass til optikken som jeg kan feste på siden av sekken, på hoftebeltet eller lignende. Den bør fortsatt ha mulighet til regntrekk, men kom gjerne med forslag selv om den ikke har det (kan evt. prøve å lage et selv).

 

Jeg ser for meg at alternativ 2 nok er det beste, men vil gjerne ha forslag til gode kandidater til alternativ 1. Har lett endel, men har liten peiling på andre merker enn Lowepro.

 

 

Setter stor pris på alle innspill og all hjelp! :)

 

 

- L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Think Tank Reterospective 5 til mitt m43 system og eg meget fornøyd. Mange fine finesser på disse baggene.

http://www.fotovideo.no/foto/B%C3%A6reutstyr/Fotobag/Think-Tank/Think-Tank-Retrospective-5-Liten-skulderveske-for-fotoutstyr-132497-p0000163281

 

Ellers for turbruk så har jeg selv vurdert en Lowepro Photo Sport 200 AW.

Dette blir jo mer som en vanlig tursekk, men tilpasset et mindre photo system.

http://www.fotovideo.no/foto/B%C3%A6reutstyr/Fotobag/LowePro/Lowepro-Photo-Sport-200-AW-Oransje-Oransje-sekk-126100-p0000144466

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Ellers for turbruk så har jeg selv vurdert en Lowepro Photo Sport 200 AW.

Dette blir jo mer som en vanlig tursekk, men tilpasset et mindre photo system.

http://www.fotovideo.no/foto/B%C3%A6reutstyr/Fotobag/LowePro/Lowepro-Photo-Sport-200-AW-Oransje-Oransje-sekk-126100-p0000144466

 

Den sekken er uaktuell for meg. Grunnen er at jeg ikke skal bruke den til fototurer, jeg skal bruke bagen på fjellturer. Det betyr at den sekken er alt for liten. For de som er ute etter en sekk til fjellturer vil jeg anbefale å kjøpe gode ryggsekker fra anerkjente merker (Haglöfs, Norrøna, Bergans, Gregory, Arc'teryx, osv) og heller bære kameraet lett tilgjengelig. Selv har jeg flere typer tilpasset ulike turer (dagstursekker, klatresekk, storsekk, m.fl.), med den fordelen at jeg kan henge kameraet foran på sekken, uavhengig av type tur.

 

Men det er fint du nevner den sekken, ettersom den godt kan passe for noen som leser tråden. :)

 

 

- L

Endret av lma
Lenke til kommentar

Jeg har en Ortlieb Aqua-Cam Large, ypperlig til skogsturer, våte miljøer, kajakk, etc. og kan festes på fremsiden, man får også kjøpt bæresystemer.

 

Jeg handlet av Fresk aktivitet, men ser at de legger ned virksomheten, det positive med det er at de har utsalg av lageret med dertil meget billige priser på bla. annet vanntette bager og løpesko. Er Aqua-Cam bag interessant for deg anbefaler jeg at du sender de en mail og sjekker om de har noen bager igjen.

 

Der er flere i Norge som selger disse, du får sjekke prisene, synes de ligger litt høyere en det jeg ga for et par år siden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har en Ortlieb Aqua-Cam Large, ypperlig til skogsturer, våte miljøer, kajakk, etc. og kan festes på fremsiden, man får også kjøpt bæresystemer.

 

Takk for tips!

Ortlieb Aqua-Cam Large kan forsåvidt være en aktuell bag, men har en mistanke om at den blir litt for bred til å kunne henge på en god måte mellom skulderreimene på sekken.

Den veier overraskende lite! Prøvde å google etter bilder for å få et inntrykk av hva man kan få plass til, men sleit med å finne noen gode bilder. Du har ikke tilfeldigvis et bilde av din med utstyr oppi? :)

 

 

Tror jeg ender opp med alternativ 2 med en mindre kamerabag på brystet og en ekstra med objektiver festet et annet sted. Noen gode forslag til god bager for optikk? Helst med vanntrekk ;)

 

 

- L

Lenke til kommentar

camerabags.com finner du reviews av mange sekker, egentelig en genial side. Dessverre ikke ortlieb.

 

Bredden er ca. 25cm. og høyden er ca.20cm. Det er muligheter til og feste en reim direkt bak på bagen siden den har slissede spor for det på baksiden

 

Jeg kan ta et par bilde i morgen med 7D og objektiv.

 

Edit: her er en eldre tråd som omhandler Ortlieb.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har ikke tilfeldigvis et bilde av din med utstyr oppi? :)

 

 

Nå har jeg tatt noen bilder, legger de i en spoiler så tråden ikke blir så lang.

 

Har tatt bilder av både 100D m/ kidobjetivet 18-55 STM og 7D m/ 15-85IS og 70-200 f/2.8 IS.

 

Som du ser på bildene er det 4 øyefester samt mulighet til og dra igjennom en stropp på baksiden, legger ved originalstroppen som brukes over nakken/ryggen og festes i de 4 øyefestene.

 

7D m/15-85 IS går fint nedi, man har også plass til et objektiv til samt noe småtteri, tar man bort noe av polsteringen er det plass til 7D m/ 70-200 nedi, men da blir det dårlig med plass til flere objektiver, kanskje et lite fastobjektiv. Glidelåsen er av samme type som dykkedrakter og kan åpnes med hansker på "klypes med fingerene på begge sider av selve låsen for og åpne/stenge", litt hard og åpne men smører man på litt silikon så går glidelåsen lettere.

 

 

 

100D og 18-55 STM

post-151946-0-13643500-1384811945_thumb.jpg

 

7D og 15-85 IS

post-151946-0-48756500-1384812019_thumb.jpg

 

7D og 15-85 IS plassert i bagen

post-151946-0-61047000-1384812149_thumb.jpg

 

7D og 70-200 IS

post-151946-0-95398500-1384812056_thumb.jpg

 

7D og 70-200 IS plassert i bagen

post-151946-0-44925800-1384812108_thumb.jpg

 

baksiden

post-151946-0-22274000-1384812188_thumb.jpg

 

Innvendig m/polstringen

post-151946-0-54877500-1384812221_thumb.jpg

 

Bagen m/skulderstropp og nakke/ryggstropp

post-151946-0-59637100-1384812261_thumb.jpg

 

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg tatt noen bilder, legger de i en spoiler så tråden ikke blir så lang.

Har tatt bilder av både 100D m/ kidobjetivet 18-55 STM og 7D m/ 15-85IS og 70-200 f/2.8 IS.

Som du ser på bildene er det 4 øyefester samt mulighet til og dra igjennom en stropp på baksiden, legger ved originalstroppen som brukes over nakken/ryggen og festes i de 4 øyefestene.

 

Tusen takk, Nautica! Setter stor pris på at du la opp bilder! (Beklager seint svar.)

 

 

Har nå (mer eller mindre) bestemt meg for å kjøpe følgende:

  • Lowepro S&F Utility Bag 100 AW - til objektiver, den er lett å feste utenpå sekk, ha i bag, etc. Vil tro den skal gi plass til 3 objektiver (så på den i dag).
  • Lowepro Apex DSLR 120 AW. Så på Apex 110 i butikk i dag (399 kr), og synes den var i minste laget. Kom over storebroren på salg hos Fotovideo (99 kr, fri frakt) og da var valget enkelt. Mindre enn min Lowepro Nova Mini, men fortsatt plass til kamera med 12-40 og en 17 mm.

Totalt får jeg en allsidig pakke med en (noe mindre) kamerabag jeg kan ha på brystet og en egen objektivbag jeg kan feste lett tilgjengelig, begge med værbeskyttelse. Vekten blir totalt 140 g mer enn den jeg har i dag (660 g mot 522 g), men med en god del bedre plass og fleksibilitet er det noe jeg kan leve med.

 

Har allerede bestilt Apex 120 AW og bestiller nok Utility bag 100 AW i kveld, men om det finnes et bedre alternativ setter jeg pris på tips!

 

 

- L

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for hjelpen jeg fikk her før jul!

 

Endte opp med å kjøpe meg det jeg nevnte over:

  • Lowepro Apex DSLR 120 AW - Perfekt størrelse. Har plass til Olympus OM-D E-M1 med 12-40mm f/2.8 og ett objektiv i tillegg (feks. 75mm f/1.8, god plass til 17mm f/1.8). Bra med regntrekk.
  • Lowepro S&F Utility Bag 100 AW - God plass til iallefall 3 objektiver. Den er lett å plassere i skulderbag/feste på sekk/etc, så veldig høy bruksverdi for meg. Bra med regntrekk. Altfor dyr (450 nok).

Det hele er et lett og værbeskyttet system med svært god fleksibilitet. Lett å få plass til begge i en hvilkensomhelst skulderbag/sekk/osv, veldig greit på fjellturer/o.l. Har brukt de endel og er veldig fornøyd så langt.

Kvaliteten ser ut til å være best for S&F Utility Bag 100 AW, men skal nok ha Apex 120 AW i en god stund fremover også.

 

 

- L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...