Gå til innhold

Hvordan laste ned anonymt


Anbefalte innlegg

I den senere tid har det vært mye snakk om hvordan vi nå kan bli overvåket og straffet hardt for å laste ned f.eks. My Little Pony 2: Friendship is Magic, og annet med opphavsrett. Jeg med flere abonnerer på Netflix o.l, men det hender jo at jeg vil se ting som ikke er hverken der eller på tradisjonelle norske fjernsynskanaler. Inntil nylig har det vært ufarlig å ta turen til en kjent, kjær og beryktet havn for å få tak i det man savner uten å måtte frykte for store søksmål og midlertidige opphold på Ila kretsfengsel.

 

Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan beskytte min nettaktivitet uten å bli spionert på. Jeg har sett mange som nevner VPN, men ettersom jeg forstår så vil det by på problemer når det kommer til eksklusivt norsk innhold som f.eks. NRK og TV 2 Sumo. Derfor har tanken om å sette opp en proxy passert hodet mitt. Det beste hadde vært om jeg kunne satte opp en proxy i routeren (Linksys E2000) som routet all torrent-aktivitet gjennom en proxy, men jeg vet ikke om det er mulig. Er også åpen for å skifte ut router om en dyrere modell har denne funksjonen. Det neste alternativet blir å sette opp en proxy i uTorrent i hver enkelt maskin på nettverket, noe som er litt mere styr å sett opp og vedlikeholde. Proxy-tjeneren jeg har i tankene leveres av BTGuard. Alternativt kan jeg kanskje sette opp VPN, og heller route norskt innhold utenom det igjen?

 

Så er jeg litt ute å kjører her? Finnes det noen smartere løsninger? Innspill taes med stor takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat fra en annen tråd:

Sorry hvis litt off topic, men hører mye om VPN om dagene. Hvis jeg setter opp VPN, vil jeg ikke da miste tilgangen til eksklusive norsk tjenester som NRK, TV2 Sumo o.l.? Hva med å kun sette opp proxy eller lignende i uTorrent så det blir isolert kun der. Kan ikke så mye om dette, men leste nettopp litt på BTGuard...

Invester i en boks med 2 nettverkskort.

nextron i norge har mini-itx kort som har 2 intel nettverskort og atom prosessor til en veldig grei penge.

installer pfsense. bruk en vpn tjeneste som tilbyr openvpn.

sett opp pfsense til å bruke openvpn.

deretter så setter man bare inn firewall regler på de sidene du vil skal gå utenom vpn. alla nrk og andre spilltjenester for laver ping etc. da vil all default trafikk gå gjennom vpn forutenom de du har ekskludert

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mange VPN-tjenester har servere verden over og lar brukeren selv bestemme hvilket land en ønsker å koble til. Det er derfor en smal sak og aktivere en server i Norge med dertil norsk ip-adresse for å se nett-tv, for å senere aktivere et annet land for eventuelle andre aktiviteter. Dette er selvsagt forutsatt at tjenesten har servere tilgjenglig i Norge og Europa. Du kan også eventuelt bruke din egen ip-adresse for nett-tv og kun koble deg til et virtuelt nettverk når du ikke ser tv eller bruker tjenester som krever norsk ip-adresse.

 

Det er selvsagt også muligheter for rutere med innebygget VPN og/eller Proxy løsninger, men dette er mer ressurskrevende å konfigurere og antagelig ikke nødvendig.

 

En annen ting en også bør vurdere er å holde seg unna åpne torrentnettverk som Piratebay etc. da disse er de mest overvåkede.

 

Forslaget til dagtveit er også noe å vurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...