Gå til innhold

Skal lage nettside - kan ingenting - hvor begynner jeg?


Anbefalte innlegg

Skal lage en nettside, som jeg vil utvikle selv. Jeg kan bortimot ingenting fra før av, har bare vært smått borti dreamweaver for noen år siden.

 

Hvilke muligheter har jeg? Vil ha muligheten til å designe den selv etter eget ønske, og utvikle den etterhvert som jeg får nye ideer eller behov for nettsiden min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell du har et hav og velge fra. PHP er det mest utbredte, men hva som er best og hva du vil foretrekke er en smakssak. Men om du vil lære noe som kan være nyttig i arbeidslivet også ville jeg nok godt for C# (C-sharp) og ASP.NET.

 

Her er en link til en side som vil gi deg masse nyttig informasjon for å starte:

http://www.asp.net/w...-syntax-%28c%29

 

Kan også anbefale denne siden, men her koster det penger, men har et veldig bra opplegg:

http://www.informit....s-9780132827744

 

Jeg har til nå brukt JSF, XHTML og Java, syns det er ganske lett å forholde seg til, men er blitt anbefalt av lærere og folk jeg kjenner som jobber med dette å lære C-sharp og .NET. Om du vil lære litt om JSP/JSF kan jeg komme med en del info og linker, men vil anbefale deg å starte med det som er nevnt over.

Endret av cronbach alpha
Lenke til kommentar

Hvis du vil lage en side selv, har du ihvertfall to muligheter:

 

a) Lær deg HTML, CSS, og deretter et serverscriptespråk og databaser, og tilslutt javascript. I den rekkefølgen. Det finnes et hav av tutorials og bøker for det.

 

b) Lær deg et CMS (publiseringsverktøy). F.eks. Joomla!, WordPress eller Drupal. Fordelen er at du trenger ikke kunne programmering, og du får veldig mye kjappere en webside opp å gå.

 

For folk flest, anbefales alternativ B.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ålreit, ser at jeg har en vei å gå, med tanke på at jeg ikke alltid ved hva forkortningene betyr.

 

Tanken først var at jeg gjerne skulle ha fått opp en side i løpet av ferien, og dette noe jeg skal jobbe med etter jobb. Altså at jeg har grunnstammen til nettsiden oppe i løpet av en 2 måneders tid.

 

Jeg har også kommet frem til at jeg trenger relativt avanserte løsninger, der deler av nettsiden skal vere avgrenset til en gruppe mennesker, og det skal vere en betalingsløsning på nettsiden.

 

Jeg har alt tenkt at dette sannsynligvis er en mye større oppgave jeg har gitt meg selv enn først antatt, og at jeg kanskje må belage meg på å få opp nettsiden først til neste år?

 

Ser enorme fordeler ved å lære meg dette selv, og det er sannsynligvis det jeg ender opp med, men hva vil det koste å få noen til å lage en nettside til meg, akuratt slik jeg vil ha den?

 

Tenker også at wordpress og joomla og det er templates av nettsider som jeg kan fikse på selv i en noe begrenset grad?

 

Jeg skal se igjennom sidene dere har tipset meg om nå. :)

 

EDIT: må vel lære meg photoshop også, for å få til logoer slik jeg vil. Ønsker meg selv lykke til.. :)

Endret av maskot
Lenke til kommentar

Ettersom du vil utvikle selv, er løsninger som WP og Joomla! utelukket.

Nei, absolutt ikke. Utvikling er ikke synonymt med koding, men med utvikling. Det er mye som går under systemutvikling. Det er lett å sette opp en enkel hjemmeside med WP, men det å virkelig mestre et CMS, og det gjelder enda mer for Joomla og Drupal, er noe som krever mye skills og erfaring. Det er noe man aldri blir utlært i, ettersom det kan utvikles og utvides i det uendelige.

 

Tenker også at wordpress og joomla og det er templates av nettsider som jeg kan fikse på selv i en noe begrenset grad?
Nei, absolutt ikke. Du tenker kanskje på blogspot og blogg.no du. Templates brukes av CMS ja, men template er bare et lite aspekt med hele verktøyet. Templates kan fikses på i ubegrenset grad. Til det formålet er basiskunnskap i HTML og CSS nødvendig. Du kan lage svært avanserte nettsteder med Joomla og Drupal. Du kan lage alt uten å kode en eneste linje. Eller du kan bruke HTML og CSS til å tweake templates, og PHP og SQL til å lage nye extensions/modules/plugins.
Lenke til kommentar

Skal du ha et flerbrukersystem og nettbutikk før sommeren er over, så gå absolutt for et CMS. Eller betal noen for å gjøre det. Bakdelen med det siste alternativet, er at om vedkommende ikke bruker en standardisert løsning, så vil du være avhengig av han for alle bug fixes, security fixes og upgrades for resten av livet.

 

Det er ingenting galt å lære seg koding, og HTML/CSS er nesten et must etterhvert uansett. Men det er som nevnt flere veier å gå.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Tanken først var at jeg gjerne skulle ha fått opp en side i løpet av ferien

 

Ikke for å være en gledesdreper, men skal du lære deg "alt" fra bunnen av, fra HTML markup og CSS stilkode til serverbasert scripting og database blir det totalt urealistisk at du skal få en side opp og gå med betalingsløsninger, innlogging, god sikkerhet m.m. i løpet av 4-5 uker. Det ville kanskje tatt grovt regnet dette hvis du var noenlunde kompetent i de teknologiene som har blitt nevnt her.

 

Uansett skal du ha lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med noen av publiseringsverktøyene fra før, så jeg bare kjører på med Joomla. Jeg tenker at dette er greit nok, og at hvis jeg eventuelt ser at jeg virkelig må ha hjelp av en som virkelig kan koding, så får jeg teame up med en slik person senere. Per nå så går jeg for joomla, og learning by doing. Hvis dere har gode nettressurser, så bare si fra.

 

Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal få opp betalingsløsninger, innlogging og tilfredsstillende sikkerhet på siden, men får ta det også som det kommer. Tenker jeg får ta dette ett skritt av gangen, og kanskje se meg om etter personer jeg kan kontakte etterhvert for eventuell hjelp.

 

Formålet er altså ikke å bli en mester i HTML, CSS eller database, men altså å få opp en nettside som jeg vil at skal se ut slik jeg selv ønsker. Forhåpentligvis klarer jeg å få det til noenlunde slik jeg ser for meg.

 

Takker forøvrig for gode svar.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Å starte med et publiseringsverktøy som Joomla er den riktige veien å gå. Personlig ville jeg heller gått for Drupal, da utvalget av gratis moduler er mye større og etter egen erfaring (nå er det lang tid siden jeg brukte Joomla) er Drupal enklere å skreddersy uten å måtte gå "for mye under panseret".

Lenke til kommentar

Anbefaler w3schools (noen mener det er dritt, men det lærer faktisk bort det grunnleggende på en fin måte), Tizag, HW.no og PHP.net for PHP.

Må bare påpeke den her. Joda. Du lærer det. Det fungerer. W3schools prøver å fremstå som de er en del av W3C, noe de ikke er på noen som helst måte. De tilbyr sertifikater som på ingen måte er gyldige for noen ting, og hvis noen hadde kommet til meg med det hadde jeg automatisk avvist dem basert på kilden de kommer fra. Står litt om det, og enda mer om andre ting her, på w3fools.com.

 

Codecademy som nevnt over har jeg ikke prøvd annet enn basic for å se hvordan det funker, og det ser veldig bra ut synes jeg.

 

Og til TS; Learning by doing er kanskje den beste metoden innenfor webutvikling synes jeg.

Lenke til kommentar

Ålreit, hvis du mener Drupal er best, så går jeg for det.

Av de to, ville jeg startet med Joomla.

 

1) Drupal har en veldig mye brattere og lengre læringskurve. Joomla har et mye mer grafisk og intuitivt backend, og er mye lettere å komme i gang med og få opp noen resultater. Når du har fått litt erfaring med Joomla, kan du heller prøve ut Drupal senere, så blir den bratte læringskurven littegrann mindre bratt.

 

2) Drupal kommer med ny versjon (Drupal 8) iløpet av året. Om du starter med Drupal 7 nå, så vil du ikke kunne oppgradere til Drupal 8 - ikke helt uten problemer iallefall. Joomla 3.x kan derimot oppgrades knirkefritt med et tastetrykk. Iallefall for en veldig lang stund fremover.

 

Når det gjelder antall moduler, så har Joomla idag 6671 stk. Tenker det er rikelig til ditt første prosjekt ;)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Når det gjelder antall moduler, så har Joomla idag 6671 stk. Tenker det er rikelig til ditt første prosjekt ;)

 

Hvorpå mesteparten er kommersielle moduler du må betale for.

 

Jeg vet ikke hva du legger i bratt læringskurve, men jeg ville nå heller gått for en litt brattere læringskurve og få en nettside jeg er fornøyd med en et enkelt brukergrensesnitt som etter hvert ikke passer med behovene mine. Det er ikke bare å switche over fra Joomla til Drupal når man har mye innhold som må eksporteres og passe inn i en annen motor.

Lenke til kommentar

3275 av de er gratis. De som koster penger, koster vanligvis veldig lite sammenlignet med hva det ville kostet å outsource den modulen, eller mtp. så mye arbeid og tid som faktisk ligger bak noen av disse extensionene. Extensions til Joomla er ofte omtrent helt program i seg selv, i motsetning til Drupal hvor en modul ofte bare gir deg en liten ekstrafunksjon i backend'en. Akkurat det gjør jo også at Drupal er mer customisable.

 

Jeg har lagd webside med både Joomla og Drupal, og det hevet over enhver rimelig tvil hvilken av de to som er mest komplisert.

Man får fint lagd en side man er fornøyd med med Joomla. Det kunne heller tenkes omvendt, at man ikke får det til med Drupal pga vanskeligshetsnivået. Bratt læringskurve betyr at det er tungt, og tar lang tid å få et godt grep på verktøyet. Men det er selvfølgelig en investering.

 

Med å prøve ut Drupal senere, mente jeg ikke å porte websiden fra Joomla til Drupal, men å prøve ut Drupal for neste prosjekt.

Lenke til kommentar

La meg få hive inn en potensiell brannfakkel.

 

Hvis du ønsker å jobbe med dette etter hvert, så kan du også se på EPIServer. EPIServer virker som å være "up and coming" blant CMS-løsninger som velges av mange store bedrifter akkurat nå.

Det er ikke basert på PHP (som Joomla og Drupal) men på .NET. Nye EPiServer baserer seg svjv på MCV-rammeverket i ASP.NET.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

EPiServer er kommersielt og kan derfor ikke la seg sammenligne direkte med CMS som Drupal og Joomla.

 

Hvordan foreslår du at man "gjør seg kjent" med et produkt man ikke uten videre kan laste ned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...