Gå til innhold

Hvordan avslutte apps i Android helt. Ikke bare "legge den ned"


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg har en HTC One X, og er ute etter å få lukke appene etter at jeg har brukt dem 100%. Ikke bare at de "legger seg ned".

 

Må jeg bruke en app til dette, eller er det en funskjon i telefonen? Hvet at det finnes en funksjon som lukker ALLE apper når jeg legger dem ned, men det er ikke jeg ute etter.

 

Jeg er mer ute etter àla slik som er på Iphone. At jeg kan lukke de jeg vil, f.eks internett leseren når jeg er ferdig med den.

 

Noen som har forslag? Om jeg må bruke en app, så må det være enkelt og brukervennlig helst.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-peolQalf

Du kan prøve å holde inne "hjem" knappen på telefonen. Da vil en liste over alle åpne apper komme fram, og du kan enten drage appene ut, eller lang-klikke på en app for å lukke den.

Det fins også en mer avansert måte å gjøre det på, ved å gå inn på Innstillinger -> Apper klikke på den appen du vil lukke, og trykke Tving avslutning.

 

Jeg har ikke denne telefonen, så vet ikke nøyaktig hvordan det gjøres..

Endret av Slettet-peolQalf
Lenke til kommentar

Merk at dette ikke er en særlig god idè på Android.

 

Android håndterer minneforbruk automatisk basert på et prioriteringssystem. Hver prosess har en oom-adj-verdi som indikerer hvor viktig applikasjonen er. Applikasjoner som aktivt er i bruk har en verdi på rundt 0, systemprosesser er et sted mellom -5 og -15, mens applikasjoner som ligger i minnet men ikke aktivt blir brukt ligger gjerne på rundt 15. Når det oppstår behov for mer RAM, vil Android drepe prosesser og starter med de med høyest oom-adj-verdi. (Du kan sjekke oom-adj-verdiene selv forøvrig).

 

Ved å selv gå inn å "avslutte" applikasjoner helt risikerer du å gjøre mer skade enn nytte. Applikasjoner som ligger i minnet tar ikke CPU-tid og koster ikke systemet noe i form av batterilevetid eller ytelse. RAM er til for å brukes, og med HTC One X har du 1 eller 2GB av det. Hvis du selv avslutter applikasjoner gjør du bare slik at systemet må bruke mer kraft på å starte opp applikasjonen fra disk når du starter den igjen eller applikasjonen vekkes til live av Broadcast intents også liknende.

 

Android sin minnehåndtering er ikke som på Windows eller andre OS. Du skal ikke trenge å tenke på den da den fungerer automatisk.

 

Eneste tilfellet hvor du skulle trenge å tvinge en applikasjon til å avslutte er hvis applikasjonen henger seg eller sliter med noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...