Gå til innhold

[Løst] Problem med ny router


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en ny router da den jeg fikk av Loqal ikke var helt optimal (trodde jeg). Ganske dårlig rekkevidde, ikke mulighet for media streaming osv. Gikk først til innkjøp av en Jensen somethingsomething, som Elkjøp sa hadde best rekkevidde, men merket ingen forskjell, ble litt værre til og med. Jeg leverte den tilbake og kjøpte en D-link DIR-857. Rekkevidden ble litt bedre, men nå har jeg et annet problem. Man faller ut av det trådløse nettet en gang hver 15. min og da må man bytte over til 5GHz nettverket, og 15 min senere må man tilbake på 2.4GHz. Routeren er koblet til med en TP-kabel fra den gamle vi fikk av Loqal, og skrur av wifi på den gamle routeren.

 

Noen som har noen tips? Har forresten 20/20 fiber hvis det har noe å si.

 

Bilde av hvordan de er koblet sammen

post-174056-0-99721400-1355058464_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag ( om router har dårlig rekkevidde)

 

Modem/router og disable wifi på den første / dårligte om du må ha på denne pga TV ol.

Deretter setter du en kabel i en av switchportene i routeren og setter i router nr 2 som du mener har bedre rekkevidde ol. Da setter du kabelen inn i port 1-4 på den (switchportene) Ikke i DSL osv.

 

Men da må du sette den routeren nr 2 i AP-modus eller disable DHCP på den så du ikke har router på router, men bruker den siste routeren som wifi/switch.

Da skal alt fungere utmerket.

Da kan du også plassere router nr 2 litt bedre en første routeren da du kan sette i 5-10meter kabel og få den opp i høyden et egnet sted.

Lenke til kommentar

Forslag ( om router har dårlig rekkevidde)

 

Modem/router og disable wifi på den første / dårligte om du må ha på denne pga TV ol.

Deretter setter du en kabel i en av switchportene i routeren og setter i router nr 2 som du mener har bedre rekkevidde ol. Da setter du kabelen inn i port 1-4 på den (switchportene) Ikke i DSL osv.

 

Men da må du sette den routeren nr 2 i AP-modus eller disable DHCP på den så du ikke har router på router, men bruker den siste routeren som wifi/switch.

Da skal alt fungere utmerket.

Da kan du også plassere router nr 2 litt bedre en første routeren da du kan sette i 5-10meter kabel og få den opp i høyden et egnet sted.

Ok, men hvordan skrur jeg av DHCP?

Ser at jeg har flere valg her, hvilken skal jeg ta?

post-174056-0-74264400-1355067492_thumb.png

Lenke til kommentar

Ikke der, men under nettverk skal du kunne hake vekk DHCP

Og kabelen må stå i en blå port, ikke gul.

 

Takker, gjorde som du sa og nå funker det!

Men når jeg nå prøver å logge inn på den nye routeren så kommer jeg jo rett til den gamle, dvs. at jeg ikke kan koble til harddsik til den da eller?

 

Edit: nvm, funka ikke

Endret av b3ndik
Lenke til kommentar

Du må ha kabel fra pc rett inn i den routeren du skal logge inn på.

Hadde kabelen rett inn i D-link routeren, rart.

I tillegg må aksesspunktet (D-link) ha IP i samme subnett som hovedrouteren. For å sette opp ny IP, så er det enklest å resette D-link og sette ip + slå av DHCP på nytt.

 

Har du 10.0.0.1 på hovedrouter så gi D-link f.eks 10.0.0.2.

Takk for svar, hadde du giddet å skrive en liten liste av ting som må gjøres, og mulig hvordan man gjør det? Hadde vært kjempegreit :)

Lenke til kommentar

Koble deg først til hovedrouteren. Gå i det sorte CMD-vindu i Windows (du finner den under tilbehør, ledetekst) og skriv ipconfig <enter>

Noter ned gatewayadressen. F.eks 10.0.0.1 eller 192.168.1.1.

 

Resett D-link ved å stikke en pennespiss inn i resethullet i 10 sek (lampenen foran slukker et øyeblikk).

Koble så PC til en av lanportene i D-link. Ikke koble til noe annet til routeren.

 

Logg så inn på 192.168.0.1 og finn menyen der du setter opp ipadresse for routeren.

Endre IP fra 192.168.0.1 til den gatewayadressen du hadde på den andre routeren pluss 1.

Feks 10.0.0.2 eller 192.168.1.2. Lagre innstillinger.

 

Logg inn på D-link sin nye ipadresse. Mulig du må fornye ip på PC eller restarte D-link.

Sjekk så innstillinger for LAN, finn DHCP og fjern haken. Lagre.

 

Koble kabel fra hovedrouter i en av lanportene til D-link.

 

Du har nå et aksesspunkt + switch som får IP fra hovedrouteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...