Gå til innhold

Test: Logitech UE4 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RealTek: Vi begrunner det innledningsvis i testen :)

 

Det er mange som har (svært) dyre samlinger ørepropper som ikke fungerer liggende i en skuff. Vi tester inngangsmodellene av formstøpte ørepropper for å vise at det fins alternativer som er garantert å virke på første forsøk - også for de av oss som ikke får til å bruke standardmodellene.

 

Nå er riktignok prisen her litt høy, selv om det er den billigste modellen i utvalget, men likevel er de ikke vesentlig dyrere enn Bose Quiet Comfort 15 eller Beats By Dre Pro er i butikk. Stadig flere legger litt ekstra penger i den bærbare lyden sin uten å egentlig ha annen grunn enn at de er opptatt av god lyd :)

Lenke til kommentar

- Hva er de laget av..plast?

- Viss de er laget av plast, hva er det som gjør at proseesen av øreproppene koster 3200 kroner å lage? Kanskje mer 1500 - 2500 kroner siden de skal tjene på salget.

 

Viss du skal selge meg disse øreproppene for 3200 og du sier det er fordi du sparer penger på det i det lange løp; den kjøper jeg ikke.

 

Lenke til kommentar

- Hva er de laget av..plast?

- Hvis de er laget av plast, hva er det som gjør at de koster 3200 kroner å lage? Eventuelt 1500 - 2500 kroner siden de skal tjene på salget.

 

Hvis du skal selge meg disse øreproppene for 3200 og du sier det er fordi jeg sparer penger på det i det lange løp, så kjøper jeg den ikke.

 

Sorry, jeg bare måtte..

 

De fleste øreplugger er da innkapsulert i plastikk? Innmaten er jo selvsagt ikke i plastikk.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Untouchab1e: Hehe, jeg ser at det kan se rart ut nå, men det ser ekstra rotete ut fordi kabelen er flettet. Fra den posisjonen der kan de løftes opp av esken i én bevegelse uten noen floker. Det er system i det, i det minste. Selv om "pent" kanskje var å overdrive :)

Lenke til kommentar

Untouchab1e: Hehe, jeg ser at det kan se rart ut nå, men det ser ekstra rotete ut fordi kabelen er flettet. Fra den posisjonen der kan de løftes opp av esken i én bevegelse uten noen floker. Det er system i det, i det minste. Selv om "pent" kanskje var å overdrive :)

 

Da er jeg med. Jeg bare synes det var en artig observasjon :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

- Hva er de laget av..plast?

- Hvis de er laget av plast, hva er det som gjør at de koster 3200 kroner å lage? Eventuelt 1500 - 2500 kroner siden de skal tjene på salget.

 

Hvis du skal selge meg disse øreproppene for 3200 og du sier det er fordi jeg sparer penger på det i det lange løp, så kjøper jeg den ikke.

 

Sorry, jeg bare måtte..

Litt off-topic, men:

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=hvis&begge=+

 

Hvis og viss er begge tillatt å bruke i betydningen "dersom" (viss er vel klammeform på bokmål). Du kan ikke erstatte "hvis" med "viss" når det brukes som relativ pronomen (eks. "Den bilen, hvis eier jeg kjenner, er blå").

 

Over til topic så har jeg lekt litt med tanken å anskaffe meg noen formstøpte ørepropper for jogging og kollektivtransport -- er det tøys å kjøpe så dyre ørepropper for jogging? Bør jeg heller satse på noen av de vannavstøtende øreproppene som finnes der ute på markedet?

Lenke til kommentar

- Hva er de laget av..plast?

- Hvis de er laget av plast, hva er det som gjør at de koster 3200 kroner å lage? Eventuelt 1500 - 2500 kroner siden de skal tjene på salget.

 

Hvis du skal selge meg disse øreproppene for 3200 og du sier det er fordi jeg sparer penger på det i det lange løp, så kjøper jeg den ikke.

 

Sorry, jeg bare måtte..

Litt off-topic, men:

http://www.nob-ordbo...PP=hvis&begge=+

 

Hvis og viss er begge tillatt å bruke i betydningen "dersom" (viss er vel klammeform på bokmål). Du kan ikke erstatte "hvis" med "viss" når det brukes som relativ pronomen (eks. "Den bilen, hvis eier jeg kjenner, er blå").

 

Over til topic så har jeg lekt litt med tanken å anskaffe meg noen formstøpte ørepropper for jogging og kollektivtransport -- er det tøys å kjøpe så dyre ørepropper for jogging? Bør jeg heller satse på noen av de vannavstøtende øreproppene som finnes der ute på markedet?

 

Off Topic: I stand corrected.. Takker!

 

On Topic: Jeg jogger mye med mine Senheiser-plugger som kostet meg rundt 800kr og de fungerer helt smertefritt, dog de er vel strengt tatt ikke vanntette, men ser ikke at det skal være noe problem.

Lenke til kommentar

Over til topic så har jeg lekt litt med tanken å anskaffe meg noen formstøpte ørepropper for jogging og kollektivtransport -- er det tøys å kjøpe så dyre ørepropper for jogging? Bør jeg heller satse på noen av de vannavstøtende øreproppene som finnes der ute på markedet?

 

Det er ingen problemer med å bruke formstøpte øremonitorer til jogging og den slags aktiviteter, tvert om, ettersom de sitter "som støpt" i øret. En ulempe i så måte er at lyder utenfra dempes betydelig, så det er fort gjort å ikke få med seg bilen bak... Enkelte ganger kan man også oppleve et slags vakuum et stykke ut i treningen.

 

Lydmessig befinner denne type monitorer seg også høyt oppe på skalaen når det kommer til lydkvalitet, og har man først begynt på denne typen "morro", så er det ingen vei tilbake til propper og hodetelefoner. Svært ofte oppgraderer man både kilde (for eksempel til RWA iMod) og forsterker (for eksempel til Headstage Arrow 4g, Pico Slim eller TTVJ Slim) for å bedre lydkvaliteten ytterligere. Betydelig bedring for den spesielt interesserte... :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Hva er de laget av..plast?

- Viss de er laget av plast, hva er det som gjør at proseesen av øreproppene koster 3200 kroner å lage? Kanskje mer 1500 - 2500 kroner siden de skal tjene på salget.

 

Viss du skal selge meg disse øreproppene for 3200 og du sier det er fordi du sparer penger på det i det lange løp; den kjøper jeg ikke.

 

Stort sett er monitorer av denne typen laget av en spesiell akryl plast fra Tyskland, men tviler på at det er det som gjør disse såpass kostbare. Lydelementer og arbeid utgjør nok mesteparten av kostnadene. Ikke minst arbeidet ettersom de aller fleste koster på seg diverse "utsmykninger" som gjøres for hånd.

 

Mine første monitorer var UE 18 Pro med 6 lyd elementer, mens siste erhvervelse er Heir Audio sin 8.A modell med 8 lyd elementer. Ser ganske så spektakulære ut og nydelig arbeid...

 

Når det gjelder pris og hva man sparer, så er dette bl.a. avhengig av ens interesse. Selv er jeg opptatt av lyd "on the go" og har i løpet av de siste 3 årene brukt omkring 20 lapper på ørepropper, herunder Grado GR10, Shure 535 og Monster Copper. Ingen av disse når imidlertid mine UE 18 Pro (til US$ 1.350) til knærne, så hadde jeg bare visst hva jeg gjorde med en gang, så hadde jeg spart mye penger og tid...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mine første monitorer var UE 18 Pro med 6 lyd elementer, mens siste erhvervelse er Heir Audio sin 8.A modell med 8 lyd elementer. Ser ganske så spektakulære ut og nydelig arbeid...

 

Når det gjelder pris og hva man sparer, så er dette bl.a. avhengig av ens interesse. Selv er jeg opptatt av lyd "on the go" og har i løpet av de siste 3 årene brukt omkring 20 lapper på ørepropper, herunder Grado GR10, Shure 535 og Monster Copper. Ingen av disse når imidlertid mine UE 18 Pro (til US$ 1.350) til knærne, så hadde jeg bare visst hva jeg gjorde med en gang, så hadde jeg spart mye penger og tid...

Lydmessig befinner denne type monitorer seg også høyt oppe på skalaen når det kommer til lydkvalitet, og har man først begynt på denne typen "morro", så er det ingen vei tilbake til propper og hodetelefoner. Svært ofte oppgraderer man både kilde (for eksempel til RWA iMod) og forsterker (for eksempel til Headstage Arrow 4g, Pico Slim eller TTVJ Slim) for å bedre lydkvaliteten ytterligere. Betydelig bedring for den spesielt interesserte... :-)

 

Hvor finner du UE forhandlere som bruker custom-avtrykk i Norge?

Lenke til kommentar

Lilac1: I Norge kjøpes tilpassede UE-propper i hovedsak direkte fra Logitechs hjemmesider. Det er imidlertid litt knotete foreløpig, siden du må velge USA som land for å få opp kjøpsvalgene. Derfra kan du velge Norge som leveranseadresse.

 

I tillegg forhandler selskapet Frontlite propper fra Ultimate Ears, og tar seg av sending av avstøpninger og alt for deg. Det koster litt ekstra, men det blir enklere ved at de tar seg av forsendelser og passer på at alt kommer frem slik det skal.

 

De fleste leverandører av formstøpte propper kan bruke avstøpninger gjort hos en hvilken som helst audiograf eller leverandør av høreapparater. I de store byene har som regel proppemakerne valgt ut noen audiografer som de samarbeider med. For Logitech er det Phonak i Oslo, der avstøpningene rabatteres litt og koster 150 kroner. Ellers i landet velger du selv - men det fins en guide til hvordan avstøpningen må tas som du får fra Logitech.

 

Det beste resultatet får du hvis du biter over din egen hånd slik at øregangene er på sitt videste når støpemassen "setter seg". I tillegg må audiografen passe på å støpe helt ut i ytterøret, fordi UE-proppene er såpass store at de skal fylle også mesteparten av det rommet.

 

Håper du ble klokere :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor finner du UE forhandlere som bruker custom-avtrykk i Norge?

 

Return of The Jedi :-)

 

Kjøpte selv fra UE's hjemmeside i USA, og fikk Starkey Norway her i Oslo til å ta avstøpningen. Starkey har avdelinger i Bergen, Stavanger og Trondheim. Enhver spesialist innen øre-nese-hals vil trolig også ha en audiograf i sin stab eller et samarbeid med en. Gled deg!

 

http://www.logitech.com/en-us/ue/custom-in-ear-monitors/18-Pro#section=overview

 

Kan også anbefale deg å ta en titt på JH13 og JH16 fra Jerry Harvey Audio, samt Heir A.6 og A.8 litt avhengig av hva slags musikk du lytter til og hva slags lydsignatur du ønsker deg.

Endret av Stool Sample
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lilac1: I Norge kjøpes tilpassede UE-propper i hovedsak direkte fra Logitechs hjemmesider. Det er imidlertid litt knotete foreløpig, siden du må velge USA som land for å få opp kjøpsvalgene. Derfra kan du velge Norge som leveranseadresse.

 

I tillegg forhandler selskapet Frontlite propper fra Ultimate Ears, og tar seg av sending av avstøpninger og alt for deg. Det koster litt ekstra, men det blir enklere ved at de tar seg av forsendelser og passer på at alt kommer frem slik det skal.

 

De fleste leverandører av formstøpte propper kan bruke avstøpninger gjort hos en hvilken som helst audiograf eller leverandør av høreapparater. I de store byene har som regel proppemakerne valgt ut noen audiografer som de samarbeider med. For Logitech er det Phonak i Oslo, der avstøpningene rabatteres litt og koster 150 kroner. Ellers i landet velger du selv - men det fins en guide til hvordan avstøpningen må tas som du får fra Logitech.

 

Det beste resultatet får du hvis du biter over din egen hånd slik at øregangene er på sitt videste når støpemassen "setter seg". I tillegg må audiografen passe på å støpe helt ut i ytterøret, fordi UE-proppene er såpass store at de skal fylle også mesteparten av det rommet.

 

Håper du ble klokere :)

 

Takk for gode svar begge to.

 

Da Oslo er mest aktuelt, vil jeg kunne bestille UE-propper via phonak etter at jeg har tatt avstøpninger hos dem, som jeg forstår er en samarbeidende audiolog med logitech? Eller må jeg ta avstøpningene og så kontakte frontlite, som jeg regner med skal ha sin del av kaka, for å få bestilt pluggene?

Lenke til kommentar

Takk for gode svar begge to.

 

Da Oslo er mest aktuelt, vil jeg kunne bestille UE-propper via phonak etter at jeg har tatt avstøpninger hos dem, som jeg forstår er en samarbeidende audiolog med logitech? Eller må jeg ta avstøpningene og så kontakte frontlite, som jeg regner med skal ha sin del av kaka, for å få bestilt pluggene?

 

Først til Phonak som gir deg avstøpningene i en liten pappeske (eller lignende) og så går turen videre til Frontlite. Phonak er så proffe på avstøpning at du garantert kommer til å få bra "fit".

 

Velkommen i Hi-Fi klubben. Gleder med til å høre din tilbakemelding.

 

P.s. Ved bestilling vil jeg anbefale deg å kjøpe med en ekstra kabel eller to (bare sånn i tilfelle noe skulle skje). Hos UE kan du også kjøpe en liten boks for monitorene (se bilde i artikkelen og hos Untouchab1e litt lenger opp i denne tråden) i tillegg til den litt større "Otterboksen" som følger med kjøpet. Den lille er litt enklere å ta med seg i det daglige og på tur...

 

 

Ellers noe mer info i en tidligere tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1438725&view=findpost&p=19337584

Endret av Stool Sample
Lenke til kommentar

Takk for gode svar begge to.

 

Da Oslo er mest aktuelt, vil jeg kunne bestille UE-propper via phonak etter at jeg har tatt avstøpninger hos dem, som jeg forstår er en samarbeidende audiolog med logitech? Eller må jeg ta avstøpningene og så kontakte frontlite, som jeg regner med skal ha sin del av kaka, for å få bestilt pluggene?

 

Først til Phonak som gir deg avstøpningene i en liten pappeske (eller lignende) og så går turen videre til Frontlite. Phonak er så proffe på avstøpning at du garantert kommer til å få bra "fit".

 

Velkommen i Hi-Fi klubben. Gleder med til å høre din tilbakemelding.

 

Takk takk, har drevet med hjemmehifi en stund, men overgangen fra enebolig til leilighet, samt en jobb der jeg kan høre på musikk på kontoret, gjør at litt fancy IEM'er blir mer aktuelle.

 

Litt mer om logistikken i det hele. Kan jeg ikke ta avtrykkene hos Phonak, og så bare bestille headsettet fra UE selv? Prisene hos Frontlite var _noe_ stive til at de bare er mellommenn mellom produsent og audiolog.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...