Gå til innhold

- Lumia-telefonene er en fiasko


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv Nokia Lumia 800 og må si at jeg er glad i tlf min. Sett fra det sosiale ståstedet så er den veldig smart og limer ting sammen på en litt annen måte enn iOS og Android. Hva angår byggekvalitet så er den superb og den tåler en trøkk. Skjermen er noe av det bedre jeg har brukt, på bekostning av batteri såklart.

 

MEN, det er store MEN her. Windows Phone 7.5 er ikke like solid som konkurrentene og med det så mener jeg live tiles ikke blir brukt i noen nevneverdig grad. IE er bra, men håndtere faner på en dårlig måte. Jeg vil kunne åpne de i bakgrunnen om jeg vil det.

 

Det måtte 2 oppdateringer til før batteriet og wifi fungerte slik det skulle. Jeg mangler fortsatt tethering. (her er det mange som skylder på hverandre, men HTC Titan har dette. Samme med Lumia 900. Hvorfor ikke 800???)

 

Kamera er bra. Tar ålreite bilder i mobilsammenheng.

 

Men jeg kommer fortsatt ikke ifra at jeg ser etter en ny tlf. Friheten på android er kjempefin men jeg likte ikke android noe særlig før versjon 4.0. iOS ble gørr kjedelig etterhvert.

 

Både google og apple har app stores som er milevis foran Microsoft. Hvorfor microsoft skal soneinnedele dette er for meg en gåte. #idioter

 

Alt i alt så er jeg litt skuffet og ble noget sjalu på min bedre halvdels S2 som ble "ny" med android 4.0. Savner feelingen av iPhone. Savner et bedre utvalg av apps. Liker særdeles dårlig, men skjønner det godt, at Windows Phone er totalt oversett når man skal lage løsninger for mobiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt tullete artikkel. Slike artikler er med på å ødelegge for merkenavnene som artiklene omhandler, i dette tilfellet Nokia. Ved å skrive slike artikler om nedgående salg og ved å spå fremtiden til et merkevare er man direkte med på å manipulere markedet. Det kan være dette ikke er hensikten, men det er det som skjer. Folk hører på hva dere skriver å velger å ikke kjøpe dette produktet. Mange bruker Internett som en måte å søke opp informasjon om produkter som de ønsker å kjøpe. Når jeg leser slike artikler kan jeg ikke si det gir meg mye tillit til merkevaren og derfor velger ett annet produkt som da gjør at merkevaren mister et salg, og da en person mindre som ikke kan videre fortelle om deres produkt (Intern PR/ Ryktebøresen.).

 

Det har seg også slik at opplæring til de som selger produktet er meget viktig. Det viser seg, etter en samtale med en ansatt i en elektrokjede, at det er produsentene som selv driver med opplæring til salgskanalene. Noen produsenter tar dette så på alvor at de har seminarer/kurs for alle ansatte i forskjellige butikker og kjeder. Desto mer kunnskap og kjennskap du får om et produkt desto større er motivasjonen til å selge produktet i og med at du ønsker å gi kunden ett produkt du kjenner til og vet fungerer. I en butikk er det selgerne som velger å selge deg et produkt. Salget i nettbutikker er det ryktebørsen som har mye å si.

 

Når det er snakk om forskjellige OS i telefoner er dette noe som ikke har kommet så veldig langt. På en pc har vi som sluttbruker rett til å velge hvilket OS vi selv vil ha på våre maskiner, til en grad, om det skulle være Linux eller Windows. Når en mobiltelefon produsent velger å låse seg til et OS vil vi som kunder i svært stor grad velge et produkt p.g.a. et annet produkt. I dette tilfellet er Nokia avhengig av at Microsoft klarer å levere et særegent, vakker, funksjonelt produkt.

 

Det har også vært en stor vekst i smarte telefoner og ikke minst produsenter av smarte telefoner. Vi snakker mye om tapt prosentandel av markedet, men er det ikke slikt at vi har kun 100% i et marked? Vil ikke da ved å tilføye en, to eller tre nye produsenter minke prosentandelen hos produsentene som opprinnelig var med i målingen?!

 

Tror kanskje dette ble litt lang kommentar! Håper noen leser den selv om den ble litt i det lengste laget.

Vennlig hilsen Abnormalbean.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Litt tullete artikkel. Slike artikler er med på å ødelegge for merkenavnene som artiklene omhandler, i dette tilfellet Nokia. Ved å skrive slike artikler om nedgående salg og ved å spå fremtiden til et merkevare er man direkte med på å manipulere markedet. Det kan være dette ikke er hensikten, men det er det som skjer. Folk hører på hva dere skriver å velger å ikke kjøpe dette produktet. Mange bruker Internett som en måte å søke opp informasjon om produkter som de ønsker å kjøpe. Når jeg leser slike artikler kan jeg ikke si det gir meg mye tillit til merkevaren og derfor velger ett annet produkt som da gjør at merkevaren mister et salg, og da en person mindre som ikke kan videre fortelle om deres produkt (Intern PR/ Ryktebøresen.).

 

Det har seg også slik at opplæring til de som selger produktet er meget viktig. Det viser seg, etter en samtale med en ansatt i en elektrokjede, at det er produsentene som selv driver med opplæring til salgskanalene. Noen produsenter tar dette så på alvor at de har seminarer/kurs for alle ansatte i forskjellige butikker og kjeder. Desto mer kunnskap og kjennskap du får om et produkt desto større er motivasjonen til å selge produktet i og med at du ønsker å gi kunden ett produkt du kjenner til og vet fungerer. I en butikk er det selgerne som velger å selge deg et produkt. Salget i nettbutikker er det ryktebørsen som har mye å si.

 

Når det er snakk om forskjellige OS i telefoner er dette noe som ikke har kommet så veldig langt. På en pc har vi som sluttbruker rett til å velge hvilket OS vi selv vil ha på våre maskiner, til en grad, om det skulle være Linux eller Windows. Når en mobiltelefon produsent velger å låse seg til et OS vil vi som kunder i svært stor grad velge et produkt p.g.a. et annet produkt. I dette tilfellet er Nokia avhengig av at Microsoft klarer å levere et særegent, vakker, funksjonelt produkt.

 

Det har også vært en stor vekst i smarte telefoner og ikke minst produsenter av smarte telefoner. Vi snakker mye om tapt prosentandel av markedet, men er det ikke slikt at vi har kun 100% i et marked? Vil ikke da ved å tilføye en, to eller tre nye produsenter minke prosentandelen hos produsentene som opprinnelig var med i målingen?!

 

Tror kanskje dette ble litt lang kommentar! Håper noen leser den selv om den ble litt i det lengste laget.

Vennlig hilsen Abnormalbean.

Litt misstenkelig når TS poster samme tråden i 3 forskjellige forumer... Har han en agenda?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Jeg sletta en masse jeg skrev, blir så mye kjadring.

 

Jeg tror Nokia rett og slett er for seint ute. Å ta over mer av markedet vil kreve at de lager bunnsolide produkter (som ser ut til å være det motsatte av hva de gjør), de må ha tid og de må ha penger.

 

Jeg har 800en som har fått fiksa batteriet i siste patch men nå sliter med lydbuggen. Jeg skjønner egentlig ikke at det er mulig, har de ikke testfase på produktene sine? Virker ikke sånn i alle fall.

 

Er igrunn veldig glad i min Lumia 800. Fiks lyden nå nokia, å så lar dere være å klabbe på den :D

 

Hardware speccen er ganske så streng fra Microsoft sin side, kunne jeg ikke ha lastet HTC sin versjon inn på telefonen? :p haha.

Eller noe mer direkte fra Microsoft. Jeg trenger virkelig ikke "Nokia Kjør" osv osv... så igjen: da slipper Nokia å klabbe på den :p :p

Lenke til kommentar

Ser nå at denne analytikeren anbefaler Nokia å gå for Meego som jo I seg selv er en nok til å undergrave alt han sier. Nokia kan ikke overleve ved å satse på ett OS som de er alene om å satse på.

Fortell meg hvordan Apple fikk dette til med iOS da?

Markedet er helt annerledes i dag enn det var når Apple lanserte IOS, markedet i dag er en reaksjon av IOS som i realiteten skapte/overførte uttrykket "plattformer" for mobiltelefoner. Nokia trenger en solid software-partner for sin hardware, og sammen med Microsoft har de både penger og utviklere i ryggen for å pushe frem en ny plattform. Om Nokia hadde satset for fult på Meego så hadde de gått samme vegen som WebOS har gjort først med Palm og så med HP..
Lenke til kommentar

Det jeg finner veldig merkelig fra MS er hvor sjukt lang tid de fortsatt bruker. Som om de tror at de bare kan vente seg ut. Godt mulig det blir et troneskifte og at apple er "over the hill" (jamfør gårsdagens børsanbefaling om å shorte apple akjsene) eller at Google taper terreng. Men det virker ikke helt slik.

 

Aktører som Samsung har virkelig festet grepet og har den mest populære mobilen og plattformen av dem alle. Apple har det fint de også, savner enkelte ting og andre ting ikke.

 

Men jeg finner det veldig synd at Microsoft har brukt så lang tid og når de endelig har noe på markedet, så er det ikke prioritert i særlig andre land enn f.eks USA. Kan godt være at Lumia serien selger svært godt, den er 4. mest solgt i det landet her, men det kan jo snu rimelig raskt.

 

Jeg for min del er fortsatt skuffet og det er utrolig synd. Selve apparatet er veldig deilig. Bare så altfor mange mangler...

Lenke til kommentar

ZIggyStardust:

"Slike artikler skrives om alle merker. Det er helt naturlig å belyse trender i markedet uansett om de har stigende eller synkende kurve. Det er mye som tyder på at Nokia mister grepet om smarttelefon markedet. Det er ikke pressens fortjeneste, men heller hva slags valg ledelsen i Nokia har gjort."

 

Sant nok, men det er pressen som har en tendens til å skrive om store kjente og etablerte merkevarer når det går dårlig. Det er særdeles sjelden jeg har lest slike artikler om stigning i salgskurven. Jeg sier ikke at de ikke finnes, men at jeg legger merke til artikler med mer negative overskrifter, spesielt når det omhandler et merke som jeg har erfaring med.

Det at Nokia Lumia 800 er en telefon med store salgstall er noe jeg fikk med meg kun p.g.a. en fotnote i en annen artikkel om hvor dårlig Nokia gjør det for tiden.

Hadde det også ikke vært interessant å se for seg en verden der markedsanalyser, spesielt analyser av et marked som er i en ekstrem utvikling på produkter som ikke skal vare en mannsalder, ikke har for mye å si? Vil du si markedsplasseringen til en produsent har en stor betydning for deg når du skal kjøpe et nytt produkt? Man skulle ikke tro det, men har møtt på flere mennesker som anbefaler meg å gå ut å kjøpe en ny telefon med en gang for Nokia har jo problemer med markedsplasseringnen. Burde ikke tester, hvor man ser på negative og positive, være den avgjørende faktoren når man skal oppsøke informasjon om et produkt?

Tenk også for deg hvor kjedelig verden var når vi kun hadde Symbian og Windows Mobil på de smarte telefonene. Hvor kjedelig er det ikke da hvis vi da kun får Android og iOS som får masse positiv presse?

Endret av Abnormalbean
Lenke til kommentar

Ahonen har igrunnen rett i at Lumia telefonene er en fiasko. Lumia 800 ligger bare på en fjerde plass av de meste solgte mobiltelefonene hos Netcom. Dersom Lumia telefonene skulle ha reddet smartfon salget så burde Lumia ligget på 1. plass der f.eks. iPhone 4S lå etter lansering.

 

Nokia + Elop + Microsoft = Fiasko

 

Har en Nokia N8 og min neste telefon blir i alle fall ikke en Lumia. Heller N9 og N808 fremfor WP.

Lenke til kommentar

Ahonen har igrunnen rett i at Lumia telefonene er en fiasko. Lumia 800 ligger bare på en fjerde plass av de meste solgte mobiltelefonene hos Netcom. Dersom Lumia telefonene skulle ha reddet smartfon salget så burde Lumia ligget på 1. plass der f.eks. iPhone 4S lå etter lansering.

 

Nokia + Elop + Microsoft = Fiasko

 

Har en Nokia N8 og min neste telefon blir i alle fall ikke en Lumia. Heller N9 og N808 fremfor WP.

Ja, for det å ligge på 4. plass på norges 2. største teleopperatør sier mye om salgstallene verdensbasis?

 

Og hva er det du hater med Windows Phone? Utdyb gjerne hvilke funksjonaliteter du virkelig missliker.

Endret av doffen45
Lenke til kommentar

Ahonen har igrunnen rett i at Lumia telefonene er en fiasko. Lumia 800 ligger bare på en fjerde plass av de meste solgte mobiltelefonene hos Netcom. Dersom Lumia telefonene skulle ha reddet smartfon salget så burde Lumia ligget på 1. plass der f.eks. iPhone 4S lå etter lansering.

 

Nokia + Elop + Microsoft = Fiasko

 

Har en Nokia N8 og min neste telefon blir i alle fall ikke en Lumia. Heller N9 og N808 fremfor WP.

Og hvor lang tid tok det før Samsung klarte å havne på 1. plass med sine Android-telefoner?
Lenke til kommentar

1. Det jeg ikke liker er mangel på custommuligheter i Windows. Mulighetene er større i både Symbian og MeeGo til å skreddersy telefonen slik jeg vil ha den.

2. Migrasjonsmuligheten fra Symbian til Windows er elendig. Alt av apper jeg har på Symbian kan ikke brukes på WP.

3. Hva skal jeg med MS sin Skycloud når jeg har Dropbox som fungerer utmerket på Symbian? Kjører hjemme på W7u, Linux Mint, Vista, IOS og Symbian. Dropbox fungerer på alle platformene.

4. Kameraene på Lumia-modellene er mye dårligere enn på Symbian og Meego platformen. Kameraet var den viktigste grunnen til at jeg valgte N8 og er den viktigste grunnen til at jeg ønsker meg en N808.

5. Office kjører jeg allerede på N8. Trenger ikke WP/Lumia telefon til det.

6. Mangel på apper - også i forhold til Symbian platformen.

 

Hvis jeg skulle velge Lumia, så måtte det være for at de telefonene er bedre enn E7/N8, N808 eller N9, men det er de desverre ikke.

 

Savner dog at OVI-suite fungerer på Linux og at Symbian støtter FLAC lydformatet.

 

Nokia kan skru sammen telefoner. Det er få eller omtrent ingen som er bedre på hardware og features enn Nokia. Har sett med spenning om det var riktig for Nokia å satse på Microsoft og ikke f.eks. MeeGo.

 

Det er liten tvil om at Nokias Lumia telefoner skuffer. De er typisk midt-på-treet modeller og ingen toppmodeller på noen slags måte.

Endret av frans
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...