Gå til innhold

Bygge og overclocke Black Refinery


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Black Refinery, med noen små endringer, som nå skal skrus sammen.

Ett ord: S k u m m e l t :blush:

 

Jeg kommer ikke til å dokumenter step-by-step hvordan jeg bygger da jeg er amatør på området, men det dukker opp noen spørsmål underveis som kan skje flere har interesse av å få svar på da B.R har blitt et ganske vanlig bygg.

 

6526731713_332582e8ee_z.jpg

Agentspoons Black Refinery oppsett pr 17. desember.

Kabinett: Fractal Design Define R3

Prosessor: Intel Core i5 2500K

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 560 Ti

Hovedkort: Gigabyte GA-Z68AP-D3

Minne: Kingston HyperX 1600MHz 8GB

Harddisk: Flom i Thailand har gjort at det har blitt dårlig tilgjengelighet. Anbefaler Samsung, Western Digital og Seagate.

SSD: Crucial m4 64GB

Kjøler: Arctic Cooling Freezer 13 Pro

Optisk drev: Samsung SH-S222AB

Strømforsyning: OCZ ModXStream 500W

 

 

Mine endringe fra dette:

Skjermkort: Gigabyte Geforce GTX 460 OC 1GB. Jeg sparte ca 600 kr. Tror dette holder til meg da jeg ikke spiller online FPS. Oppdaterer heller igjen om 6-7 mnd om behov.

Hovedkort: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 DDR3. Jeg ønsket å koble til USB 3.0 porten foran på kabinettet mot intern kontakt.

SSD: Crucial m4 128GB. 128GB er raskere enn 64GB, men viktigse er min erfaring med at 64GB er litt lite ettersom vi er flere brukere av PC, og ikke alle er like kritiske til hvor program og dokumenter legges inn...

Strømforsyning: OCZ ModXStream 600W

+kjølepasta, antistatisk armbånd og ny mus.

 

Dette skrives på en '06 Dell Dimension 9150 med Pentium D 3.0 GHz, 4 GB minne, Nvidia Geforce 7800 GTX og Win 7 64bit Professional og 64 GB SSD Kingston.

Med Dell 24" skjerm var dette en rigg til 18.000 den gang. Med oppgradering med 2 GB ekstra RAM og SSD disk og Win 7 har den holdt godt ut, og kjører f.eks. StarCraft II på Medium.

Men det blir deilig å bytte den ut, bl.a. støtter ikke grafikkortet HD video, så redigering og visning av HD materiell lagger voldsomt.

Jeg har startet å bygge, men det dukker opp noen spørsmål under veis så jeg tenkte å spørre her.

 

Det ligger noe gode byggeguider på forumet, men på YouTube fant jeg video som var genialt for meg:

 

Etter hva jeg har skjønt er det ikke mulig for andre enn meg å legge inn spørsmål/svar/kommentarer i denne tråden. Jeg har derfor lagd en egen kommentartråd - Bygge og overclocke Black Refinery - kommentarer

Endret av G4RM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra byggingen i går kveld:

IMAG0086.jpg

 

Ja da, viftene går :thumbup:

 

Et av tipsene i videoen jeg la ut link til i posten over var å sette sammen de viktigste komponentene og starte opp før montasje i kassen, for å sjekke at all HW fungerte.

Alt virket, og det var enklere å planlegge montering i kassen senere.

Lenke til kommentar

Snart ferdig med å montere, og har en del spørsmål:

 

 

1: Hvilke SATA kontakter på hovedkortet skal benyttes:

Der er en grå, en sort og en hvit dobeltkontakt, merket hhv. SATA2_2/3, SATA3_0/1 OG GSATA3_5/6 (se bilde 1) som skal kobles mot en SSD 6GB/s, og en DVD R/W jeg antar er 3GB/s (det blir vel teoretisk pga treghet i disken).

2 stk HDD kommer senere.

 

Bilde 1:

 

IMAG0095%20%28239x400%29.jpg

 

 

2: SATA kabler - er de like for både SATA 3GB/S og SATA 6GB/s?

 

 

3: Hvor putter jeg kontaktene merket hhv. HD Audio og AC'97, eller er det ikke plasser til disse på mitt hovedkort (manualer er ikke så enkel å forstå). Se bilde 2

 

4: Kabinettet har manuell vifte-kontroller med 3 utganger.

Jeg har totalt 5 vifter - i kabinettet foran og bak, GPU, strømforsyning og CPU viften.

Jeg har koblet CPU viften på hovedkortet. GPU og stømforsyning har, så vidt jeg kan se ikke kontakter inn/ut for vifte. Det som står igjen er de to kabinett-viftene: Bør jeg koble de til manuelle kontrollen i kabinettet eller til viftekontaktene på hovedkortet?

 

Bilde 2:

IMAG0092%20%28400x225%29.jpg

Lenke til kommentar

Uhu :(

 

Har skrudd sammen alt, lagt in win 7 og oppdaterte drivere til chipset, grafikkort mm, og kjørte så 3Dmark11. Hadde jo håpet på et hyggelig resultat selv om jeg ikke har gjort noe forsøk på å overclocke ol (har ikke en gang vært i BIOS), men resultatet var nedslående...

 

P3475 og lagt under gj.snitt for "tilsvarende system" som ligger på P5400

 

Jeg får utrolig dårlig FPS, så noe er galt et sted, men er litt usikker på hvor jeg skal begynne å lete.

Jeg ser at 3Dmark finner grafikkortet mitt, ellers hadde jeg trodd det kun var on-board som var testet.

 

Skjermdump av testen her for de som vil se:

Link (jeg håper den fungerer uten å være logget inn?

Endret av G4RM
Lenke til kommentar

Nå er jeg i ferd med å bli gal!

Jeg klarer ikke å kjøre 3Dmark med grafikkortet, og da er det vanskelig å vite om grafikkortet vil virke ved spill ol eller om det kun er grafikkprosessor i CPU som kjører.

 

Noen tips?

Starter installasjon av Skyrim nå, så får jeg forske videre i morgen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Min nye PC står mer eller mindre ubrukt da jeg enda ikke har somlet meg til å kjøpe HDD og få over all data.

Tenkte å kjøpe en kurrant 2TB disk. Etter hva jeg forstår er 5400RPM kanskje det beste valget mht ytelse/lyd ettersom jeg har en 128GB SSD som systemdisk?

 

Erfaring fra min gamle PC som hadde 64GB SSD + 1TB HDD er at systemdisken/C: går full.

128GB vil hjelpe litt, men jeg ønsker ikke å bruke tid på å overvåke dette.

 

Jeg tar gjerne i mot tips om hvordan systemet kan settes opp slik at av dokument og program automatisk legges på "datadisken"/D: om jeg ikke selv aktivt installerer de på Systemdisken/C:?

 

"Stigma" skrev noen gode ord om dette i tråden "HDD og SSD harddisk" og jeg skulle gjerne hatt mer utfyllende informasjon rundt dette:

 

1 stk noenlunde rask SSD til OSet[/b], litt diverse programmer (og evt. 2-3 spill som du spiller mest for tiden). 64GB vil jeg se på som minimum som er brukbart her, men da må du være litt sparsom, og gjerne være litt lur med å sette documents folderene dine, downloads, pictures ect. til lagringsdisken din.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...