Gå til innhold

Erfaringer med Razer BlackWidow Ultimate Stealth Edt.


Anbefalte innlegg

Razer BlackWidow Ultimate Stealth

 

blackwidow_stealth_banner.jpg

 

Intro

En snau måned siden kjøpte jeg et praktisk talt nytt Razer BlackWidow Stealth Ultimate av en person på bruktmarkedet.

 

Tastaturet selges ikke i Norge. For å få tak i et må man gå til RazerStore på internetten, og bestille fra f.eks England. Det koster 140$ pluss frakt og toll, og kan på ingen måte sies å være billig. Det gjenspeiler såklart også Razer sin opphyping av tastaturet, og kategoriseringen "Elite".

 

Problemer

Vel hjemme, fikk jeg den ikke fullt så hyggelige overraskelsen at tastaturet har US-layout. Det sto ikke noe i annonsen om det, og jeg tenkte ikke langt nok før kjøp. Når tastaturet ikke selges i Norge, så har det logisk nok ikke norsk layout.

 

Vesentlig forskjell på spesialtegn.

post-108681-0-73492500-1322933344_thumb.png

post-108681-0-90316900-1322933356_thumb.jpg

 

Jeg skriver dog på tastaturet nå, og at det ikke har printet ÆØÅ på seg har ikke noe å si. Jeg vet hvor alle bokstavene ligger, og skriver uten å se på tastaturet. Vanlig skriving går altså helt glatt på tastaturet for en som bruker datamaskin mye. Problemet blir derimot når jeg skal programmere. Jeg husker !"|@#/()+?=,;.:-'. Jeg gidder ikke å memorere hvor |§¤%&`\£$€[]{}~´+¨^ ligger. Enda verre er det med <>, som ligger på knappen ved siden av venstre Shift - knappen som ikke eksisterer på dette tastaturet. Derfor må en stille inn slik at Shift+Alt endrer fra norsk til amerikansk layout, og bruke Shift+Alt <> Shift+Alt når en trenger de tegnene. ' og * blir også over Enter(Return), i stedet for til venstre for, men det venner en seg fort til. IOM at Return er halvparten så høy som vanlig, blir det ofte ' istedet for "Return" i starten.

 

Kvalitet

Kvaliteten er grei nok. Tastaturet har justerbar høyde og veier mye, så ergonomisk er det godt. Det bruker Cherry MX Brown-brytere i tastene sine. Det skal egentlig være noen av de mest stillegående bryterne. Mer om det senere.

 

Razer skryter av baklyste taster og EXTREME anti ghosting. Ghosting er når du trykker mange knapper samtidig, og tastaturet ikke reagerer. F.eks når du vil sprinte på skrå til venste, mens du hopper, lader om, og skifter fra full-auto til halvautomatisk ild. Jeg har gjort akkurat den operasjonen på tre tastaturer. På et Dell Multimedia PRO Keyboard(USB), hvor det ikke fungerte. Det funket heller ikke på et mekanisk PS/2-basert tastatur fra Keytronic. BlackWidow Ultimate Stealth, derimot, gjorde jobben sin. Baklyset har ikke stort for seg. Jeg vet hvor de mest brukte tastene ligger uten å se på tastaturet, og spesialtegn blir opplyst på feil sted. I tillegg lyser det blått, mens, skjermen og høyttalerne mine lyser grønt. Det er ikke jul i ghettoen heller. Her holder det med de lysene en ikke får slått av.

 

Tastene er litt "lealause". Er vant med at en tast kun beveger seg i én retning, men her er det 1mm bevegelse sidelengs. Forhåpentligvis er det noe som gjør at det holder lenger. Det er ikke dødgang på tastene(slik at en kan trykke dem litt ned før fjæren tar imot). Tasten blir ikke "ledet" av plastikk på noen måte. Bryterene stikker opp av underlaget under tastene, og ser ut som en +. Knappene sitter kun fast i selve bryteren. Det er muligens derfor de er litt lealause.

 

Min venstre Ctrl-tast tok i rammen på venstre side, og låste seg i blant i nedtrykket posisjon. Dette er et vanlig problem med disse tastaturene. Jeg løste det enkelt ved å poppe av tasten og file av 1mm på venstre side. Nå funker det ypperlig. Nevner dette kun fordi det er litt kjedelig å kjøpe et tastatur til over 1000 kroner som har produksjonsfeil.

 

Lyden og følelsen av å skrive på tastaturet er helt fantastisk. Jeg er oppvokst med rubberdome-tastatur, og elsket mine Microsoft- og Dell-tastaturer over alt på jorden. Etter å ha prøvd mekanisk tastatur, derimot, går jeg ikke tilbake. Once you go black you never go back - eller noe sånt. Jeg skriver faktisk raskere på dette tastaturet enn Dell-tastaturet jeg har brukt i et år før jeg begynte med mekanisk. De herlige klikkelydene, og måten tastene definert treffer bunnen, er priceless. Det er aldri et spørsmål om en trykker en tast skikkelig eller ei. For meg, som har snekkerhender, og ikke den samme fintfølelsen som 13 år gamle Call Of Duty-nerd-hender, så er den definerte, no-bullshit klikkelyden veldig viktig. Samboeren, derimot, som sover i sengen ved siden av meg, er ikke særlig glad i definerte klikk. Det tar oss videre til neste tema:

 

Lydnivå

"Where the first Razer BlackWidow can be likened to a barbarian ploughing through enemies with ease, the Stealth Edition of this mechanical keyboard is the ninja who sneaks up on opponents unexpectedly to take them down in a quick blur" - Robert "RazerGuy" Krakoff.

 

PISSPREIK. Tastaturet er på ingen måte stille, og jeg tør påstå at det er det mest bråkete tastaturet jeg noengang har opplevd. Jeg har brukt datamaskin siden jeg var seks år. For min del er det fint med litt bråk, men du må ikke bestille dette tastaturet og forvente at noen får sove i samme rom som et Stealth er i bruk.

 

Oppsummering

Dette er altså et veldig godt mekanisk tastatur, som er verdt pengene. Hvis du er på jakt etter et slikt tastatur, så bør du tenke hardt og lenge på om extreme anti ghosting er verdt nesten dobling av pris for deg. Jeg anbefaler å gå for vanlig BlackWidow eller BlackWidow Stealth fremfor Ultimate. De 60$ du får til overs kan du bruke på øl eller en god kebab eller noe. Det er ikke verdt det.

 

Karakter:

Tastaturteknisk: 5/6 (pga lealause taster og US layout)

Ekstrautstyr: 2/6 (ikke verdt 60$ ekstra for lys og AG)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...