Gå til innhold

SandForce har fikset blåskjermblemme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke helt greie på hvor omfattende disse bluescreen problemene har vært. Men de problemene jeg har hørt om har for det meste handlet om SSDer som plutselig slutter å fungere.

 

Jeg har ikke kjøpt SSD enda, men jeg kommer ikke til å kjøpe en SSD med sandforce kontroller før ryktet bedrer seg.

Lenke til kommentar

problemet flesteparten har er at SSD'en blir satt i "sleepmode" og blir deretter unmountet av OS'et. Dette er forstålig nok ganske katastrofalt når OS'et kjører fra den samme disken som nettopp ble koblet fra. Resultat: sakte men sikker bsod etter at fler og fler programmer og prosesser feiler.

 

For å få disken tilbake må maskinen skrus helt av og på igjen. Nytter ikke med bare en reset. Må være en full power-syklus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå syns jeg jo at HW kanskje må se litt på hvordan de omtaler produkter. Jeg har ikke sett at dere har omtalt problemet før nå, enda dette har jo vært kjent lenge.

Intels 320 har dere vært flinke til å omtale - men ikke OCZ.

Problemet har man kunnet lese om når kunnskapsrike lesere har omtalt det i fora o.l, men tester har jo ikke nevnt det. Iallfall ikke i så vesentlig grad at jeg har oppfattet det.

 

Så er jeg vaktsom....

Jeg kjøpte en OCZ Apex etter å ha lest en test i HW i 2009.

Et fullstendig ubrukelig produkt som jeg nå har kastet for å slippe å irritere meg over det. Hadde IOPS på 3 (tre) eller noe sånnt.

Lenke til kommentar

Intels 320 har dere vært flinke til å omtale - men ikke OCZ.

Problemet har man kunnet lese om når kunnskapsrike lesere har omtalt det i fora o.l, men tester har jo ikke nevnt det.

Intel 320 problemet var jo en komplett "bricking" av SSD'en. Problemet med Sandforce diskene (forøvrig også Corsair, Kingston og snart intel som også bruker samme kontrolleren) er uhyre sporadisk når det dukker opp. Noen har null problemer, andre har kanskje en kræsj i uka som de ikke forbinder med disken, mens noen få, og meget vokale, har problemer daglig.

 

I mitt tilfelle fanget jeg ikke opp at disken var problemet før over en måned etter maskinen ble bygget. Det skjedde så skjelden, og ofte i sammenheng med sleep/lowpower, at det blippet ikke inn engang at det kunne være disken. Først når jeg fikk koblet sammen feilkoden som ofte dukker opp (0x00..F4) med diskusjoner på forumet til OCZ koblet jeg de sammen.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

problemet flesteparten har er at SSD'en blir satt i "sleepmode" og blir deretter unmountet av OS'et. Dette er forstålig nok ganske katastrofalt når OS'et kjører fra den samme disken som nettopp ble koblet fra. Resultat: sakte men sikker bsod etter at fler og fler programmer og prosesser feiler.

 

For å få disken tilbake må maskinen skrus helt av og på igjen. Nytter ikke med bare en reset. Må være en full power-syklus.

Akkurat dette problemet som jeg hadde på min Vertex 3. Skrudde av alt av strømsparing, men problemene fortsatt. Fikk oppgradert til 2.11 og da forsvant mesteparten av bsod'ene, men jeg får fortsatt en i ny og ne. Satser på at denne firmwaren ordner resten av problemene. :)

Lenke til kommentar

Men hvordan er problemene på andre operativsystemer enn Windows?

Lest om folk som også sliter i Ubuntu, så jeg ville tippe problemene er ganske universale.

Ja de er nok universale, men hva som faktisk blir konsekvensene vil nok variere. En Linux-distro vil typisk fortsette fint selv om root-filsystemet skulle bli avmontert, helt til den trenger noe.
Lenke til kommentar

Ja de er nok universale, men hva som faktisk blir konsekvensene vil nok variere. En Linux-distro vil typisk fortsette fint selv om root-filsystemet skulle bli avmontert, helt til den trenger noe.

Er forsåvidt det samme som skjer i Windows.

Monitorerte det en gang jeg så disken ble dismountet (ide led lyser solid i ca 30 sec). Da tok det nesten 10 min før maskinen tok kvelden. Kommer helt an på hva man gjør med tanke på hvor langt tid det tar før ting går til skogen, men til skogen går det åkke som :p

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

problemet flesteparten har er at SSD'en blir satt i "sleepmode" og blir deretter unmountet av OS'et. Dette er forstålig nok ganske katastrofalt når OS'et kjører fra den samme disken som nettopp ble koblet fra. Resultat: sakte men sikker bsod etter at fler og fler programmer og prosesser feiler.

 

For å få disken tilbake må maskinen skrus helt av og på igjen. Nytter ikke med bare en reset. Må være en full power-syklus.

Akkurat dette problemet som jeg hadde på min Vertex 3. Skrudde av alt av strømsparing, men problemene fortsatt. Fikk oppgradert til 2.11 og da forsvant mesteparten av bsod'ene, men jeg får fortsatt en i ny og ne. Satser på at denne firmwaren ordner resten av problemene. :)

 

Samme her! Skjer veldig sjeldent nå, men en gang i ny og ne er en gang for mye! Forhåpentligvis er denne nye firewaren løsningen :)

 

EDIT: Da var den instalert, så da gjenstår det bare å vente og håpe på at skjermen aldri helt blå igjen;)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZyWaQ24q

Corsair leverte en firmware oppdatering til min Force 3 120GB for noen uker siden (versjon 1.3.2) som har fungert for meg. Var plaget med flere blåskjermer i uka, men etter oppdateringen har maskina vært dønn stabil 24/7. Deilig! =)

Lenke til kommentar

Alt for seint siden de aller fleste har kjøpt Crucial M4 og Intel sine Marvel SSD disker på grund av denne feilen :!:

 

Problemet har vært over 1 år nå, Så det er veldig rart at de ikke har greid å løst problemet raskere :no:

 

Alle de selskapene som har SandForce SSD må ha tapt en god del penger på grund av folk som vet om feilen ikke kjøper disse SSD diskene og de som har kjøpt disse SSD diskene har måtte returnert produktet :ohmy:

 

Jeg kommer ikke å bytte min Crucial M4 128gb som jeg får AS SSD 809 poeng og PCMARK VANTAGE 78648 poeng på HDD Suite med 0009 firmwaren :cool:

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

Ja de er nok universale, men hva som faktisk blir konsekvensene vil nok variere. En Linux-distro vil typisk fortsette fint selv om root-filsystemet skulle bli avmontert, helt til den trenger noe.

Er forsåvidt det samme som skjer i Windows.

Monitorerte det en gang jeg så disken ble dismountet (ide led lyser solid i ca 30 sec). Da tok det nesten 10 min før maskinen tok kvelden. Kommer helt an på hva man gjør med tanke på hvor langt tid det tar før ting går til skogen, men til skogen går det åkke som :p

Hvis jeg ikke tar veldig feil så vil Linux typisk oppføre seg merkverdig i stedet for å få kernel panic, og da kan du få mulighet til å lagre filer til andre enheter. Men panic kan det absolutt bli.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...