Gå til innhold

Test: Navionics Marine: Europe HD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er utdannet navigatør, og bruker både GPS og AIS i mitt daglige virke.

Jeg er også innehaver av en iPad 1, med WiFi.

Denne kan da vise med stedsangivelser på et kart, men da KUN basert på wifi, og ikke gps.

Jeg lurer på hva dere bruker som referansesystemer da dere seilt norover Trondheimsleia ?

For dere hadde jo ikke tilgang på nett da dere seilte. Ei heller er ikke iPad 1 utstyrt som en gps mottager.

Brukte dere 3G modellen kansje ?

 

Og til slutt. Dere skriver om forskjellige ting å koble til iPaden. Nå er det jo ikke flust med tilkoblingsmuligheter på denne da, så jeg lurer på hva slags kabler/tilkoblinger dere brukte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er utdannet navigatør, og bruker både GPS og AIS i mitt daglige virke.

Jeg er også innehaver av en iPad 1, med WiFi.

Denne kan da vise med stedsangivelser på et kart, men da KUN basert på wifi, og ikke gps.

Jeg lurer på hva dere bruker som referansesystemer da dere seilt norover Trondheimsleia ?

For dere hadde jo ikke tilgang på nett da dere seilte. Ei heller er ikke iPad 1 utstyrt som en gps mottager.

Brukte dere 3G modellen kansje ?

 

Og til slutt. Dere skriver om forskjellige ting å koble til iPaden. Nå er det jo ikke flust med tilkoblingsmuligheter på denne da, så jeg lurer på hva slags kabler/tilkoblinger dere brukte.

Hei,

 

Vi brukte 3G-versjonen som har innebygget GPS-mottaker.

 

Mange tilkoblingsmuligheter får du ved å bruke en slik:

http://www.seatronic.no/ais-c-15/digital-yacths-iais-p-2665

Det er en AIS-mottaker med mulighet for tilkobling av annet utstyr, som dybdemåler. Informasjonen sendes over Wi-Fi til iPad-en.

Lenke til kommentar

Vi har seilt mange nautiske mil for å finne ut av det.

 

<a href="http://www.amobil.no/artikler/hvordan_er_ipad_som_kartplotter/98199" title="Test: Navionics Marine: Europe HD">Test: Navionics Marine: Europe HD</a>

Takk for test.

 

Jeg har selv iPad og Navionic, og har brukt dette i noen uker nå.

 

Idag var det full sommer i Oslo/ Akershus, og iPad'en var med som plotter på en liten tur rundt øyene i Bærum. Etter ca 5 min fikk jeg opp temperaturvarsel på skjermen, og iPad'en slo seg av.

 

Temperaturen var godt over 20 grader, og iPad'en var pakket inn i en vanntett svart pose (Deal Extreme).

 

For mange er båtliv en "finværsøvelse" på nettopp slike dager som idag, hvilket kan bety at iPad'en som plotter kan være en feilinvestering.

 

Jeg synes dere fikk fint fram at iPad er en skjør maskin med tanke på fukt og kulde, men anbefaler at dere tester iPad i sommersola, og oppdaterer artikkelen med resultatet, slik at ikke folk blir skuffet når de investerer i en iPad som plotter.

 

Det som kunne ha vært interessant er å teste iPad i norsk sommersol med og uten den vanntette boksen fra Seatronic. Vil den hvite boksen redusere varmen fra sola?

 

Boksen er priset i en høy prisklasse (2995,-), og da kan man begynne å forlange egenskaper utover det billigløsninger (DX) har.

 

Ex

Endret av Exposure
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Vi har seilt mange nautiske mil for å finne ut av det.

 

<a href="http://www.amobil.no/artikler/hvordan_er_ipad_som_kartplotter/98199" title="Test: Navionics Marine: Europe HD">Test: Navionics Marine: Europe HD</a>

Takk for test.

 

Jeg har selv iPad og Navionic, og har brukt dette i noen uker nå.

 

Idag var det full sommer i Oslo/ Akershus, og iPad'en var med som plotter på en liten tur rundt øyene i Bærum. Etter ca 5 min fikk jeg opp temperaturvarsel på skjermen, og iPad'en slo seg av.

 

Temperaturen var godt over 20 grader, og iPad'en var pakket inn i en vanntett svart pose (Deal Extreme).

 

For mange er båtliv en "finværsøvelse" på nettopp slike dager som idag, hvilket kan bety at iPad'en som plotter kan være en feilinvestering.

 

Jeg synes dere fikk fint fram at iPad er en skjør maskin med tanke på fukt og kulde, men anbefaler at dere tester iPad i sommersola, og oppdaterer artikkelen med resultatet, slik at ikke folk blir skuffet når de investerer i en iPad som plotter.

 

Det som kunne ha vært interessant er å teste iPad i norsk sommersol med og uten den vanntette boksen fra Seatronic. Vil den hvite boksen redusere varmen fra sola?

 

Boksen er priset i en høy prisklasse (2995,-), og da kan man begynne å forlange egenskaper utover det billigløsninger (DX) har.

 

Ex

Kan ikke si vi hadde plagsomt høye temperaturer på turen, som foregikk i påskeferien. Kartplotterapplikasjon er et nisjeprodukt litt i grenseland for amobil.no og mobilen.no, og vi kommer nok ikke til å fokusere på den type nisjeutstyr. Imidlertid kan det hende at andre på forumet har erfaringer med den vanntette boksen Seatronic fører, eller eventuelt andre løsninger?

 

Interessant å ha i bakhodet at Ipad muligens har lav tålegrense når det gjelder varme sommerdager :)

Lenke til kommentar

Jeg for min del synes det er litt 'morsomt' at det i en bitteliten bisetning nevnes at dette programmet også fås til android-telefoner (og andre), men det er ikke nevnt et ord om at det finnes mange flere typer android-tableter på det norske markedet enn det finnes ipad-modeller, og at alle sammen vil kunne kjøre dette programmet..

 

Hvorfor fokus på ett enkelt merke?

 

Kritisk........

Endret av Licker
Lenke til kommentar

Jeg for min del synes det er litt 'morsomt' at det i en bitteliten bisetning nevnes at dette programmet også fås til android-telefoner (og andre), men det er ikke nevnt et ord om at det finnes mange flere typer android-tableter på det norske markedet enn det finnes ipad-modeller, og at alle sammen vil kunne kjøre dette programmet..

 

Hvorfor fokus på ett enkelt merke?

 

Kritisk........

 

Navionics til iPad er i en egen HD-versjon. Ellers fins programmet til telefoner med iOS og Android, men foreløpig er det til iPad at programmet er best tilpasset stor og høyoppløst skjerm.

Lenke til kommentar

Hei

Har benyttet meg av Navionics appen en stund nå. bruker den ombord i min Skibsplast 555HT. den henger fint med i hastigheter over 30knop. bruker et bilfeste som jeg fester i sideruta. Selve Padden ligger nedpå kartbordet foran pulpit, for å avlaste vertikal belastning ved slag fra bølger. Ipadden min er beskyttet med OtterBox Defender case, med antireflex sjerm beskyttelse. overrasket hvor bra det funker i sollys. Ser at det kan være et issue med oppvarming i direkte sollys, har selv ikke opplevd dette enda, (står litt i skyggen under HT)

 

Kan opplyse om at Transas nå endelig har fått Norge Dekning med sin ISAILOR, denne har muligheten for Kurs Opp, i tillegg til et par andre funksjoner Navionics ikke har. Kunne vært intererssant at dere hadde testet denne også. Oslo til Ålesund koster 139.-!!!!

 

For mitt vedkommende er det helt uaktuelt å kjøpe Garmin e.l. Med 5" skjerm (har ikke budsjett til kartplotter i 15k+ klassen) 10" skjerm er overlegent. har også testet med Samsung Galaxy tab, 7" Jeg syns den blir for liten igjen(i direkte sammenligning såg jeg at galaxy har litt bedre skjerm i sollys) Har backup app på HTC Desire, samt Papirkart (selvsagt) så burde finne veien hjem da.... ;-)

 

Bilde av "installasjonen"

post-248656-0-86373000-1307341443_thumb.jpg

 

p.s Isailor har egen nattfunksjon, som dere savnet hos Navionics

Endret av Turbojalla
Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt inn dette kartprogrammet til bruk i båten.

 

Men hvordan får jeg endret til at det viser knop og nautiske mil? Finner ikke det noen plass i instillinger, får bare til å vise km/t og meter... Og det blir litt feil i skjærgården :)

 

Du må endre distance units til Nm - nautiske mil

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...