Gå til innhold

Zalman ZM-2HC1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg mener jeg så at det var WD disk du brukte i test oppsettet ditt. senere skrev du at den i utgangs punktet ikke støyet mye. Nå er det jo et faktum at det er WD diskene som støyer mye. Noe jeg som eier av tre WD disker kan bekrefte. Har hatt 6 (har solgt 3) WD disker oppgjennom tidene, har ikke hatt noen problemer med dem, men de støyer litt mer enn nødvendig IMO.

Lenke til kommentar

Var det sånn at man kunne sette hardisken med kjølesystemet tilbake i 3.5" plassen? Og den støyet ikke når man brukte de støydempende skruene for å skru den fast i en 5,25" plass? Jeg bare lurte fordi jeg har mangel på 5,25" plasser og trenger mindre støy!

Lenke til kommentar

de sier at HD kjøleren er basert på heatpipe teknologi...

 

 

Men hvis det lille jeg vet om heatpipe er riktig så er denne kjøleren ikke det.. de har bare metallrør mellom to heatsinks.. Hele heatpipe teknologien går jo ut på å fordampe vann fra den varme siden, og overføre den til den kalde siden med metallrør..(veldig forenklet) men her har de to varme sider som skal fordampe.. ingen kald side...

 

Men den ser jo fin ut da.....

Lenke til kommentar

Hmm.. lurer på noen små ting.

De 7.1 gradene som disken ble kaldere... hvor ble de av ? Brukte "heatpipen" opp energien ?

Er jeg helt på jordet eller ?

Setter pris på en forklaring siden jeg ikke har peiling på hvordan det opplegget fungerer.

 

:oops:

Lenke til kommentar
Behovet for å kjøle harddisken kan også diskuteres, da de fleste nyere harddisker normalt ikke krever kjøling.

Er det sånn? Trodde det var omvendt.. Hva vil "nyere harddisker" si? Jeg har en WDC 200 GB (7200 rpm) som jeg MÅ ha kjøling på, ellers så fryser den i hytt og gæver.

 

EDIT: Etter å lest artikkelen så fikk jeg heller ikke et bilde av hvor bra den er til å dempe støynivået på harddisken da dere sier at WD harddisken var i utgangspunktet ganske stillegående fra før av. Burde ha vert testa på værstingene innen støy. Men som ThUnD3rM0rPh sa så er jo WD ganske kjent for støygående og raske harddisker så det var litt pussig at du sa at WD disken var stillegående. :roll:

Lenke til kommentar
de sier at HD kjøleren er basert på heatpipe teknologi...

 

 

Men hvis det lille jeg vet om heatpipe er riktig så er denne kjøleren ikke det.. de har bare metallrør mellom to heatsinks.. Hele heatpipe teknologien går jo ut på å fordampe vann fra den varme siden, og overføre den til den kalde siden med metallrør..(veldig forenklet) men her har de to varme sider som skal fordampe.. ingen kald side...

 

Men den ser jo fin ut da.....

 

Ifølge bildet ser det ut til at væsken blir ledet fra begge sidene til midten av rørene hvor det er kjøligere.

Lenke til kommentar
Hmm.. lurer på noen små ting.

De 7.1 gradene som disken ble kaldere... hvor ble de av ? Brukte "heatpipen" opp energien ?

Er jeg helt på jordet eller ?

Setter pris på en forklaring siden jeg ikke har peiling på hvordan det opplegget fungerer.

 

:oops:

 

Prinsippet er at veske, som bla. vann, ikke kan oppnå mer enn en viss temperatur. Etter et vist punkt vil all energien som blir tilført, i dette tilfellet varme-energi, brukes på å få stoffet til å gå over i en annen form. Med vann skjer dette på 100 grader. Da blir det ikke varmere men begyner å koke, noe som gjør at vannet fordamper i stedet for å bli varmere. Det som skjer er at all varme-energien som kommer fra harddisken varmer opp vesken inni rørene og etter at den oppnår en viss temperatur så begynner vesken å fordampe, og da forsvinner varmen. Det er garanter ikke vann som er inni rørene siden det har et kokepunkt på 100grader. Dette er forresten noe vi lærer på ungdomsskolen i naturfag ;)

Lenke til kommentar
Er det bedre med denne kjøleren enn standard vifter foran hdden?

 

Hvis alt annet i pc'en er ganske stillegående så vil du tjene på å bruke den fremfor ei vifte. Jo flere vifter som elimineres, jo stillere blir pc'en, selv om de har nøyaktig samme spesifikajonene og går på samme fart.

Lenke til kommentar

Denne kjøleren passer perfekt til IBM Deskstar 180GXP...

Net Drive Temperature (in degrees celsius)

 

Western Digital Caviar WD2000JB (200 GB ATA-100) - 19.7

Seagate Barracuda ATA V (120 GB ATA-100) - 19.9

Maxtor DiamondMax Plus D740X (80 GB ATA-133) - 20.5

IBM Deskstar 180GXP 8 MB (180 GB ATA-100) - 22.1

 

Jeg har fått tak i en som vil kjøpe mitt høyfrekvente mareritt WD 120GB SE, så denne testen er gode nyheter angående tempen på IBM'n.

Lenke til kommentar
Var det sånn at man kunne sette hardisken med kjølesystemet tilbake i 3.5" plassen? Og den støyet ikke når man brukte de støydempende skruene for å skru den fast i en 5,25" plass? Jeg bare lurte fordi jeg har mangel på 5,25" plasser og trenger mindre støy!

 

Nei du kan ikke sette den i en 3.5" brønn. Du MÅ sette den i en 5.25" eller en annen plass i kabinettet. Dette vil da bli en liten casemod.

Lenke til kommentar
Hmm.. lurer på noen små ting.

De 7.1 gradene som disken ble kaldere... hvor ble de av ? Brukte "heatpipen" opp energien ?

Er jeg helt på jordet eller ?

Setter pris på en forklaring siden jeg ikke har peiling på hvordan det opplegget fungerer.

 

:oops:

 

Prinsippet er at veske, som bla. vann, ikke kan oppnå mer enn en viss temperatur. Etter et vist punkt vil all energien som blir tilført, i dette tilfellet varme-energi, brukes på å få stoffet til å gå over i en annen form. Med vann skjer dette på 100 grader. Da blir det ikke varmere men begyner å koke, noe som gjør at vannet fordamper i stedet for å bli varmere. Det som skjer er at all varme-energien som kommer fra harddisken varmer opp vesken inni rørene og etter at den oppnår en viss temperatur så begynner vesken å fordampe, og da forsvinner varmen. Det er garanter ikke vann som er inni rørene siden det har et kokepunkt på 100grader. Dette er forresten noe vi lærer på ungdomsskolen i naturfag ;)

 

Joda, sikkert, men varmen blir jo ikke bare borte. Den blir transportert vekk fra HD'en, ja, men den blir jo ledet over i lufta i kabinettet. Og det vil vel si at kabinett temperaturen stiger (litt), og at PSU'en må jobbe (litt) hardere (les: bråke mer).

Lenke til kommentar
Since velocity of the vapor in one direction and velocity of the liquid in other direction is different, the moment of the system is not equal to zero. The compensation of this "free energy" is heat exchange with environmental or with special heating and cooling system. The heat inflow and heat outflow are classified as unordered energy and by this way the result sum vector outside of the heat pipe is equal to zero.
Lenke til kommentar

Nettopp. Man dytter strøm inn og det kommer varme ut. Om HD'en avgir varme til lufta eller til kjøleribbene, som igjen avgir varme til lufta, er jo det samme. HD'en utvikler varme, men overføringen til lufta er mer effektiv med heatpipe kjøleren, og temperaturen på HD'en synker.

 

Men da blir det vel feil å si at temperaturen i kabinettet stiger... :oops: eller...?

Lenke til kommentar
A heatpipe works by transferring heat energy in the form of liquid vapour, within a sealed copper tube who contents are in a vacuum.

 

There is a small amount of water inside the tube (also known as working fluid) whose job it is to absorb the latent heat at the heat source. As the temperature rises it causes the working fluid to boil in the low pressure atmosphere, undergoing a phase change to water vapour. In our daily lives, water boils at 100C, but if you remember back to physics class as pressure is decreased, the temperature gradient required to vaporize water also drops. In any case, the small amount of water inside easily converts to water vapour as the temperature of the evaporator end of the heatpipe increases.

 

The vapour is subsequently drawn to the cooler end of the heatpipe and condenses - this part of the heatpipe is typically connected up the cooling fins. As the hot vapour cools back into a liquid, the heat energy that it previously stored is transferred into the surrounding environment, be it aluminum fin, or otherwise.

 

The condensed vapour, now called a working fluid once again, is drawn back to the hot evaporator end of the heatpipe by capillary action along an internal wick structure. As the working fluid again reaches the hot end of the heatpipe once more, the entire process repeats itself.

Lenke til kommentar

Joda, sikkert, men varmen blir jo ikke bare borte. Den blir transportert vekk fra HD'en, ja, men den blir jo ledet over i lufta i kabinettet. Og det vil vel si at kabinett temperaturen stiger (litt), og at PSU'en må jobbe (litt) hardere (les: bråke mer).

 

Du har ikke lest det jeg skrev. Varmen forsvinner faktisk. Det er hele poenget med heatpipe-prinsippet. Varme-energien brukes til å få vesken over i en annen form*. Varmen brukes derfor opp, og kabinett temperaturen er nesten det samme. Det vil selvsagt gå en del varme over i lufta, men ikke mye.

 

I tillegg kan jeg legge til at denne HDkjøleren ikke kan være konstruert for å fungere some ei kjøleribbe. Prinsippet til kjøleribben er å lede varmen over til lufta ved å ha størst mulig areal. Heatpipene er runde, og den runde formen er den mest effektive formen når noe skal ha minst mulig areal. Dette gjør at den ikke kan varme opp lufta så mye.

 

* I dette tilfellet fra veske til gass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...