Gå til innhold

Homeplug/Powerline: Er det noen som har erfaring med dette?


Sempai

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kommer til å bytte til en 30/30 mb linje og ville i utgangspunktet benytte kabel, men dette er ikke spesielt populært hos min bedre halvdel. Jeg vurderer derfor å kjøpe meg Homeplug/Powerline.

 

Er det noen som har erfaring med dette?

Hvordan fungerer dette ift. trådløs overføring eller kabel.

 

Hvilken Homeplug/Powerline bør jeg i så tilfelle velge?

 

Mvh.

Senpai

Endret av Sempai
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Faen ta da, takk hw for at innlegget mitt blei helt ødelagt.. >;/

 

 

Jeg kjøpte D-Link DHP-307 og det funker så bra som det kan få gjort!

 

Iforhold til kabel merker man ingen forskjell med bruk av internett eller spill, da man sitter på 120+mbps ihvertfall.

 

Personlig sitter jeg på 197mbps over strømnettet akkurat nå!

Når man ser på alternativet (trådløst) fungerer det mye bedre for min del, da trådløst ofte er en god del ustabilt når det kommer til spilling ihvertfall. Ingen forskjell på ping / lagg med denne tingen her, og det fungerer akkurat som om du hadde hatt en strekt kabel! :)

 

Jeg sleit selv med å finne noen som hadde noe erfaring med dette her, og hadde tråd oppe på forumet, så det er en smule frustrerende å kjøpe tingen uten å vite hvordan det faktisk kommer til å virke!

En venn av meg kjøpte det etter meg, og for han fungerer det tipp topp, og mye mer stabilt enn trådløst!

 

Håper dette hjalp litt ihvertfall! :)

Endret av cfg
Lenke til kommentar

I spill opplevde jeg ping på over 600, på trådløs var ping nede i 20.

Så det er ikke alle strømnett homeplug er et bra valg. Kommer ann på mange ting. Husker ikke alt, da jeg ikke er elektrikker. Men fikk fortalt at det ikke skulle så mye til for og få mye høyere responstid.

 

Men mitt råd, kjøp på feks elkjøp. Bruk de i 30 dager og finn ut om det funker for deg. Hvis ikke, lever de tilbake og få pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Er sjøl elektrikar og har stussa litt på dette. I mitt hode tenker eg i alle fall på:

 

- Innan samme sikringskurs bør det fungere greit, og jo kortare det er mellom dei to einheitane, jo bedre er det.

- Om huset har tre fasar inn til sikringsskapet, bør ein vurdere kva sikringskursar ein koblar homeplug-einheitene mellom. Grunnen til dette er at begge to bør koblast til kursar som brukar samme to fasar, ellers vil signala gå ei lang "omveg" før det kjem fram.

 

Edit: Laga eit skjema som viser "problemet" eg prøver å beskrive.

Den blå homeplugen er her på samme kurs, og har kort veg uten noko problem mellom. Men den rød er på to kursar kobla på forskjellige fasar, og som vi ser må signalet ta ein lang "omveg", gjennom ein belastning, for å komme fram.

post-214144-0-11091000-1289655030_thumb.jpg

Endret av bamse87
Lenke til kommentar

Når jeg sitter på samme kurs har jeg opp til 198mbit/s

 

Altså nærmest den teoretiske maks hastigheten for produktet!

 

 

Forskjellige kurser har jeg vært 'helt' nede i 140mbit/s, men det skal nevnes at sikringsskapet og strømmen i huset er forholdsvis nytt (6 år).

 

 

 

Den laveste hastigheten jeg har vært nede i er 120mbit/s.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Tusen takk for mange gode innspill. Leiligheten min har helt nytt strømnett og er ikke spesielt stor, så det høres ut som om dette vil fungere veldig bra.

 

Jeg har generelt funnet veldig lite informasjon om homeplug på nettet. D-Link DHP-307 ser ut til å være både bra og billig, man kanskje jeg kan prøve å kjøpe to ulike homeplugs på elkjøp, for så å levere den dårligste tilbake;)

 

Mvh.

Senpai

Lenke til kommentar

Tror du kan være ganske sikker på at D-Link DHP-307 fungerer som den skal!

 

I og med at strømnettet er nytt vil jeg si du kan kjøpe den og være veldig fornøyd med kjøpet ditt :)

 

 

 

Som jeg nevnte tidligere kjøpte en venn av meg samme settet og det fungerer utmerket for han i ett eldre hus også!

 

 

 

Du kan alltids returnere produktet til Komplett hvis det ikke fungerer som det skal!

Lenke til kommentar

Du oppnår vel ikke 197Mbit hastighet netto? Tror ikke man får særlig over 30-50% overføringshastighet på disse.

Bruttohastighet på homeplug eller trådløsnett er som regel langt over nettohastighet pga overhead og 2-veis kommunikasjon.

 

Typiske testeresultater:

 

PL14 - 14Meg Home Plug adapter: 7.5Mb/s

PL85 - 85Meg Home Plug Turbo adapter: 25Mb/s

PL200AV - 200Meg Home Plug adapter: 40Mb/s

54g Wifi - 14Mb/s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...