Gå til innhold

Godspeed You! Black Emperor - Albumguide og diskusjon


CypheroN

Anbefalte innlegg

Godspeed+You+Black+Emperor+GodspeedYouBlackEmperor.jpg

 

Jeg skriver denne albumguiden av tre grunner. For det første, har jeg aldri skrevet en albumguide før (utenom MF DOOM-albumguiden jeg opprettet noen få minutter før denne, så jeg vil prøve og se hvordan det er. For det andre, så synes jeg det er moro å skrive om musikk (eller hva som helst) når jeg interesserer meg så mye for det, som jeg gjør. For det tredje, så vil jeg dele denne fantastiske musikken med de som enda ikke har fått hørt det enda. Godspeed You! Black Emperor har blitt et velkjent Post-rock band i verden, men det er langt ifra mainstream og er uoppdaget mark for mange.

 

Bandet startet i '94. De avsluttet sin karriere i 2003, men har i 2010 gjenforent og har begynt å spille live (igjen). Nå håper alle på nytt album! :)

 

Diskografien er ikke verdens største, men det er fortsatt mye omfattende å skrive om. Here it goes:

 

  • F♯A♯∞ (1997)
  • Slow Riot for New Zerø Kanada (1999) (EP)
  • Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000)
  • Yanqui U.X.O. (2002)

 

Når det canadiske post-rock-bandet startet i '94, ga de ut en kassett kalt All Lights Fucked on the Hairy Amp Drooling. Dette ble begrenset til 33(!) kopier, så det blir dessverre umulig for meg å vurdere/høre dette (Det har ikke lekket ut på nettet heller, merkelig nok).

 

 

 

F♯A♯∞ (1997)

 

post1213901285946411746.jpg

 

Etter å ha hørt dette albumet en del ganger, kan jeg nesten si at dette er verdens beste band, og at F♯A♯∞ er verdens beste album. Kanskje. For dette er musikk. Nei, det er noe større enn musikk. Det er en enorm opplevelse. Jeg er klar over at dette høres ut som en klisjé, men jeg skal forklare hvorfor dette er en spesiell opplevelse.

 

F♯A♯∞ består av tre lange låter som til sammen blir en hel time. Gjennom denne timen blir du tatt med til et post-apokalyptisk landskap, gjennom post-rocken. Den første låten, The Dead Flag Blues, gir deg først en lang monolog skrevet av en av bandets gitarist. Denne monologen er en perfekt beskrive av et øde, tomt og støvete landskap. Vi får høre tog som tuter og kjører forbi i stor fart, blandet med instrumenter som fiolin og trompet i bakgrunn som danner et hinsides lydbilde. Dette er satt sammen perfekt, og dette varer i nesten tjue minutter. Post-musikk, burde dette hete.

 

Den neste låta, East Hastings, gjør akkurat det samme, bare like bra/bedre. Skadde/syke folk som skriker og snakker med hverandre, sekkepipe, trompet og alle mulige instrumenter slår til, og fantastiske crescendoer bygges opp og avsluttes med forskjellige klimaks som inget annet post-rock band får til. Men dette er ikke et typisk crescendo-post-rock-band. Store gitarlyder kan dempes av lydlandskap og fade ut, deretter komme tilbake. Det er spennende og vanskelig musikk.

 

Den siste, og lengste låten, Providence, tar det virkelig helt ut. Det er som å se det lille som er igjen av denne post-apokalyptiske verden brenne opp. Musikken lager bilder i hodet mitt av byggninger som raser, folkemasser som løper, galskap, kaos og uorden i samfunnet.

 

GY!BEs debut er deres beste album, og absolutt et av mine aller største favorittalbum noensinne. Er du en post-rock-fan (eller føler at det jeg har skrevet over kan treffe deg), og ikke har hørt dette bandet, så er å høre dette albumet noe du rett og slett må finne deg i å gjøre. Nå.

 

 

 


  • CD:
    1. The Dead Flag Blues - 16:27
    2. East Hastings - 17:58
    3. Providence - 29:02
     
    LP:
    1. Nervous, Sad, Poor... - 20:43
    2. Bleak, Uncertain, Beautiful... - 17:40
    (Altså en kortere versjon av albumet, med andre titler)

 

 

 

Karakter: 10/10

 

 

 

Slow Riot for New Zerø Kanada (1999) (EP)

 

post1213901285946610941.jpg

 

Godspeed fortsatte sin karriere med å gi ut en halvtime lang EP bestående av to sanger. Teksten på coveret betyr "kaos", skrevet på hebraisk. Den første låta, Moya (etter Mike Moya, et av bandets medlemmer) er en ti minutter lang velsignelse av en sang. Ofte kalt Godspeeds vakreste sang noensinne, har den har en helt utrolig oppbygning. Moya har ikke noe lyd fra landskap som F♯A♯∞ bruker mye, men er mer ren musikk. En ti minutter lang oppbygning som med en utrolig vakker eksplosjon mot slutten.

 

Den neste låta heter Blaise Bailey Finnegan III. En 17 minutter lang sang som minner mer om hva de gjorde på debuten. Dette er låta Godspeed har laget, som har mest tekst. Det er en stemme i denne sangen også, gjennom hele, det er stemmen til samme person som på Providence. Sangen bytter mellom store symfonier med gitar og trommer, med rolig piano og fiolin til intervjuet i bakgrunn. Slik foregår det mot slutten, helt til det blir som i Moya. En fantastisk avslutning! Teksten man hører er samme tekst som "Virus" av Iron Maiden, skrevet av daværende Blaze Bayley. Bandet bruker fiolin, gitar, cello, bass, trommer, keyboard gjennom albumet. Den er for øyeblikket verdens beste EP ifølge RateYourMusic.com. Debuten er best, men dette er ikke veldig langt unna.

 

 

 


  • 1. Moya - 10:51
    2. Blaise Bailey Finnegan III - 17:45

 

 

 

Karakter: 9.5/10

 

 

 

Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000)

 

post1213901285946635240.jpg

 

Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven er GY!BEs andre ordentlige album, og det er ganske annerledes fra det første. Som Slow Riot, er albumet mer moderat til landskapslyder og fokuserer mer på selve musikken. Albumet åpner med Storm, en helt utrolig sang med et klimaks få minutter inn. Storm introduserer deg for hva som kommer til å komme på albumet. En slags introduksjon - på tyve minutter.

 

Static og Sleep er de neste låtene på albumet. De er begge helt utrolige. Static har jeg sett mange ganger bli stemplet som "den beste sangen å utføre selvmord til". Nå skal jeg ikke anbefale noen å gjøre noe dumt, men det hadde uten tvil passet. I en film, da. Så klart. Sleep er albumets beste låt. Det er så enormt, så kollosalt. Den inneholder Godspeeds mest kjente monolog i starten, om en kar som forteller om hvordan ting var før. Etter monologen starter GY!BE med en crescendo som bygger seg opp, med en slags operastemme i bakgrunn, laget av gitar. Akkurat denne delen, og en trommedel som følger etter, er forbi hva menneske kan oppfatte som vakkert (lol). Jeg bøyer meg istøvet for Sleep!

 

Albumet avslutter med Antennas To Heaven som skal være et slags klimaks, men jeg føler Sleep hadde vært en bedre avslutning. Antennas starter med at Moya spiller en liten trudelutt på kassegitaren sin. Dette fader ut til bråkete industrielle maskiner. Resten av sangen går til store fasader, men ingen av disse har noe klimaks. Alle fader ut. Fantastisk album, med noe skuffende avslutning. Fortsatt høy karakter.

 

 

 


  • 1. Storm - 22:32
    2. Static - 22:35
    3. Sleep - 23:17
    4. Antennas To Heaven - 18:57

 

 

 

Karakter: 8.5/10

 

 

 

Yanqui U.X.O. (2002)

 

post1213901285946653009.jpg

 

Tekst

 

Karakter: x/10

Endret av CypheroN
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gleder meg til denne blir ferdig. Har kun hørt debuten og den er super, burde vel få hørt noen av de andre skivene snart. Synes du skriver godt forresten, fin guide hittil. Tommel opp!

Har fokusert på den andre guiden jeg laget samme dagen, men nå har jeg skrevet tekst til to til. :thumbup: Siste kommer forhåpentligvis mot kvelden.

Lenke til kommentar

Har en helt annen oppfatning av avslutningen på Antennas To Heaven. Den er jo bare helt fantastisk. Jeg føler ikke det mangler noe klimaks. De siste to-tre minuttene på det albumet er jo rett og slett noe av det mest stemningsfulle og vakre GYBE har gjort, og det sier utrolig mye. Albumets klimaks er Sleep, mens Antennas To Heaven er en slags rolig epilog. Afterglow, om du vil.

Lenke til kommentar

Fin guide. Jeg er heller ikke enig i at Antennas to Heaven har noen mangler. Jeg klarer nok ikke å karaktersette noen av albumene da jeg egentlig ikke har noen favoritt. Fryktelig gode album alle sammen.

 

En morsom funfact: Diktet som lese opp i BBF III er teksten fra Iron Maiden's "Virus".

Lenke til kommentar

Fun fact #2: Virus ble skrevet av daværende Iron Maiden-vokalist, Blaze Bayley.

 

Liker forresten det du skriver CypheroN. Absolutt enig når det gjelder både F#A#∞ og ep'n, men synes selv LYSFLATH (:p) fortjener bedre enn 8,5, og at slutten på Antennas to Heaven er perfekt som den er, både for den, og for hele plata. Men finfin guide! :)

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at bildet i førstepost er A Silver Mt. Zion, med tanke på at alle synger.

Hmmm, tok det herfra. Men kan endre bildet for "sikkerhets skyld".

 

Angående det at alle synes Lift Yr. er bedre enn det jeg synes, vet jeg ikke om jeg får gjort noe med. Skal jeg endre det fordi majoriteten mener det, eller beholde det slik det er fordi jeg skriver guiden? :hmm:

 

Og angående BBF3 og teksten, så trodde jeg dette bare var et rykte. Det er lagt til i guiden. ;)

 

Og takk for all ros!

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

De tre første utgivelsene er alle sammen helt fantastisk, men Yanqui U.X.O. hører jeg veldig sjelden på. Det finnes liksom så mange bedre post-rock plater å sette på.

Jeg har kun hørt igjennom Yanqui U.X.O. to ganger. Det er uten tvil et par hakk under. Det frister ikke veeeeldig å begynne å skrive / høre. :blush:
Lenke til kommentar

Jeg kom tilfeldigvis over last.fm-profilen din i dag, CypheroN. Har hørt ekstremt mye på GY!BE de siste månedene, og da jeg satt og klikket rundt på last.fm-siden til bandet kom jeg over navnet ditt. Liten verden!

 

Noen andre som har prøvd å kjøre bil til GY!BE? FANTASTISK kjøremusikk! Går helt inn i transe og har ikke lyst til å stoppe før plata jeg hører på er over. I forrige uke kjøre jeg faktisk en omvei slik at Providence skulle få spilt seg ferdig før jeg kom hjem. Det er et kvalitetstegn, det!

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er for lenge siden jeg har hørt på GY!BE nå. Jeg tror favoritten er/var Slow Riot, deretter Yanqui og Antennas to Heaven på delt andreplass, mens debuten så vidt kommer sist. Er vel pga. den større mengden "sound recordings" som jeg ikke alltid hadde tålmodighet for, selv om det til visse tider bare gjorde alt bedre. Tror jeg må ta en GY!BE-dag og høre gjennom diskografien i kronologisk rekkefølge om ikke så lenge.

 

Har du tenkt til å fullføre guiden, Cyph?

Lenke til kommentar

Tja. Skal jeg?

 

Synes guiden er litt rotete og teit. Har hørt litt på Yanqui nå, men ikke noe særlig å si. Den er svakest av alle, en nedtur fra et fantastisk band, synes jeg. Du bør definitivt høre debuten mer. Helt fantastisk er den, jo.

 

Men skal se hva jeg får skriblet ned. Har jo et ansvar / rykte å ta vare på. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...