Gå til innhold

Konvertere fra Nikon D200 til Canon 5D mark II


Anbefalte innlegg

Jeg har Nikon D200 pluss litt utstyr og vurderer å konvertere til Canon 5D mark II. Mange mener kanskje at det er å kaste penger ut av vinduet med tanke på at jeg konverterer når jeg allerede har et par objektiver til Nikon, men jeg trenger uansett hjelp til å bestemme meg...

 

Dette har jeg av utstyr til Nikon fra før:

- batterigrep og to batteri

- Nikkor 50mm f/1.8

- Tamron 17-50mm f/2.8 og solblender

- SB-800 og blitzkabel (begynner å bli noen år tror jeg, fikk den brukt av Dagbladet når jeg var på utplassering der)

 

Jeg har nå begynt på en fotoskole. Jeg har utrolig lyst til å begynne å filme litt/ha muligheten til å filme, noe vi også har fått beskjed om at det er en fordel om vi har det tilgjengelig på kameraet vårt. Ikke misforstå, det er ikke grunnen til at jeg vurdere å kjøpe nytt kamera. Jeg forstår at D200 begynner å bli litt gammel, og hvis jeg skal oppgradere bør jeg kanskje ikke vente for lenge med tanke på prisen jeg kan få solgt det for. Dessuten, begynner jeg å bygge på optikk på D200 vil det kanskje være lite lurt med tanke på at jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe et fullformatskamera senere uansett?

 

Jeg kan eventuelt vente til D700 kommer med videofunksjon, men jeg regner da med at prisen kommer til å ligge høyere enn det jeg "taper" på å konvertere til Canon 5D mark II når jeg har solgt utstyret jeg har fra før, og i tillegg kjøpt 50mm f/1.8 m/solblender til 5D.

 

Jeg skriver kanskje veldig forvirrende, men håper noen forstår. Jeg trenger hjelp til å bestemme meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videofunksjon er veldig viktig for deg?

 

Hvis ikke tror jeg D700 er et alternativ du bør vurdere.

Jeg vet ikke hvilke kvaliteter du ser etter i et kamera, men siden du

nevner at du nå har begynt på fotoskole så setter vel skolen visse krav

til kamera og utstyr?

 

5D MkII er et solid valg på mange måter ville jeg tro. Om du først vil ta deg råd.

Videofunksjonen er mer enn god nok, men også 7D er også veldig god på dette området.

 

Med tanke på at du har noe Nikon-utstyr liggende så er det jo kanskje lurest om

du holder deg til Nikon?

 

Men uansett, 7D har en veldig gjennomført videofunksjon, blant annet.

Så om du er villig til å holde deg til cropsensor en stund til, så er 7D et

veldig godt alternativ, hvis du først skal "hoppe" over til Canon.

 

Tror 7D er et kamera du kan ha mye glede av, og jeg er ganske så sikker på at

det er mer enn bra nok for skolebruk.

 

Men vet ikke helt om du er mer innstilt på fullformat?

Lenke til kommentar

Egentlig en meget god ide. D3100 koster ingenting i forhold til å bytte ut alt så det er fint lite å tape på å gjøre et forsøk og veldig mye å tjene. For mellomlegget så kan du få deg noen ypperlig nye objektiver som du vil kunne ha glede av i mange mange år.

 

Årsaken til at du vil bytte ser i hovedsak i å være filming og "økonomi". Å kjøpe et Nikon D3100 er den suverent billigste (3500 kr) måten å løse det problemet på. Da har du tid til å vente med et eventuelt bytte til du har en god grunn og har prøvd kameraene du vurderer å bytte til sånn at du ender opp med det som er best for deg.

Lenke til kommentar

Jeg har regnet litt på det, og går sånn cirka i 10000 i minus ved kjøp av Canon 5D mark II, 50mm f/1.8 og eventuelt en blitz (hvis jeg kjøper enten objektivet eller blitzen brukt, noe jeg ikke ser på som noe problem). Jeg føler at hvis jeg først skal oppgradere så vil jeg oppgradere til fullformat/et kamera jeg vet jeg kan bygge på og bruke i lang tid framover, i stedet for en "midlertidig" løsning (ikke at 7D er midlertidig, men dere skjønner?) frem til jeg uansett bestemmer meg for å gå for en 5D mark II. Jeg vet ikke om det høres veldig ufornuftig ut?

 

Ja, fotoskolen setter visse krav til kamera og utstyr, og vil helst at vi skal ha et kamera med videofunksjon. Flere av lærerne og elevene har Canon 5D mark II, noe som også gjør det enklere for meg å låne utstyr. Men, det er ikke bare på grunn av skolen av jeg vurderer å konvertere, det er også fordi jeg går på skolen fordi jeg i lang tid har vært ganske sikker på å satse på foto for fullt, og derfor vil jeg heller kjøpe et ordentlig kamera nå, enn å måtte "bytte" igjen om et par år.

 

Jeg forstår jo også at Nikon D200 ikke er et dårlig kamera. Jeg kan kanskje høres litt ufornuftig ut, hehe.

Lenke til kommentar

Om du har tilgang på div utstyr (låne) er jo det kjempefint. 5D MkII er et flott kamera, ikke flunkende nytt - men fortsatt på toppen av sjiktet i denne sammenhengen (etter min mening).

Det er mye penger som må investeres, men til gjengjeld får du et kamera som kommer til å gi deg mye glede. D3100 er også et alternativ, men dette blir nedgradering spør du meg. Du har D200 og vil gjerne gå over til noe nytt, da hadde ihvertfall jeg tatt 7D, 5D MkII og D700 med i min vurdering. Tror 7D / 5D MkII kunne ha tjent deg bra, med tanke på at du nå går på skole og det settes visse krav til fysikken på kameraet du har.

 

Man kan alltid gå for den rimeligste modellen tilgjengelig på markedet, (D3100 o.l) men disse entry-modellene er ikke særlig "avanserte". Du er vel ute etter et kamera du kan utvikle deg med, og som du kan ha med deg videre, en god stund frem i tid?

 

Mitt tips er ihvertfall 7D / 5D MkII. Litt kjipt siden du har noe Nikon-utstyr liggende.. men alikevel.. da har du isåfall et kamera som du kan holde på lenge, så du slipper "mellomledds-kamera", som du kvitter deg med etter en liten stund. :)

Lenke til kommentar

Vinkork: det er akkurat som om jeg skulle sagt/skrevet det du sier, selv! Som du sier, jeg vil ikke nedgradere eller kjøpe et "mellomledds-kamera", og dette er selvsagt ikke bare fordi jeg ønsker å kjøpe det "beste", men fordi jeg håper på å spare penger fremover i tid. Jeg har jo et par objektiver, et batterigrep og en blitz. Men, batterigrepet passer jo bare på D200 (?), jeg vet ikke hvordan det er med 50mm, men Tamronobjektivet kan man ikke bruke på fullformatskamera. Så, det er ikke akkurat utstyret som holder meg tilbake. Takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar

Hehe, ja, jeg tror jeg har bestemt meg for det. Kanskje. Nesten.

 

Har også funnet ut at det er enklere å selge det i deler, har i hvert fall så godt som solgt ett av objektivene og blitzen hvis jeg selger det i deler. Er bare redd jeg ikke får særlig mye for selve kamerahuset hvis jeg selger det i deler...

Lenke til kommentar

Hehe, ja, jeg tror jeg har bestemt meg for det. Kanskje. Nesten.

 

Har også funnet ut at det er enklere å selge det i deler, har i hvert fall så godt som solgt ett av objektivene og blitzen hvis jeg selger det i deler. Er bare redd jeg ikke får særlig mye for selve kamerahuset hvis jeg selger det i deler...

Det er normalt mer lønnsomt å selge i deler. Folk tenker at når det er samlet, så skal de ha ekstra god pris. Men det er som du sier, D200 er ikke så mye verdt lenger. Hverken for seg selv eller med optikk; desvere.

Lenke til kommentar

Hehe, ja, jeg tror jeg har bestemt meg for det. Kanskje. Nesten.

 

Har også funnet ut at det er enklere å selge det i deler, har i hvert fall så godt som solgt ett av objektivene og blitzen hvis jeg selger det i deler. Er bare redd jeg ikke får særlig mye for selve kamerahuset hvis jeg selger det i deler...

Det er normalt mer lønnsomt å selge i deler. Folk tenker at når det er samlet, så skal de ha ekstra god pris. Men det er som du sier, D200 er ikke så mye verdt lenger. Hverken for seg selv eller med optikk; desvere.

 

Noe som er nok en grunn til å investere i et nytt kamera nå som jeg i hvert fall kan få solgt det? ;) Hehe, neida.

Lenke til kommentar

Tror du tjener lite på å selge kameraet ditt nå fremfor senere. JEg tror også du realistisk sett ikke vil ha etterfølgeren til D700'en i hus før tidligst i januar-februar... (det skal lanseres, leveres, og produseres i tilstrekkelig mange eksemplarer til at du får et og). D700 etterfølgeren blir sikkert noe dyrere slik at du summa-summarum kommer ca. likt ut ved å kjøpe 5D pluss bytte ut, totalt sett tror jeg. Jeg ville bare gått for 5D'en hvis jeg var deg, men selv venter jeg på D7000/D700 mark II :p

 

Jeg vet ikke hvor nøye du har regnet på det, men hvis du er villig til å gå AF-D, så er det en del billigere å bli i nikon-verdenen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...