Gå til innhold

Vil teste en religion - selg meg en


Anbefalte innlegg

Hmm, ble lagt litt på is dette prosjektet, men julen er vel den perfekte tiden for å teste ut en religion.

 

RRhoads og Bonnskij: Satanisme? Et ankepunkt mot den retningen er vel at det er litt... harry å være satanist? Jeg ser av det du/dere har postet at religionen krever lite av meg, men hva får jeg igjen? Hvilke goder kan den tilby?

 

Tjorven: Beklager, jeg er knallhard på kriteriene. :)

 

KarlRoger: Hva mener du man skal få ut av å tilbe Solen da, den gir oss jo energi selv om jeg ikke bruker krefter på å "takke" den for det.

 

Oppdaterer førstepost med tanke på satanisme. Heller litt mot buddhisme fortsatt, ingen som har noen sterke negative utsagn mot denne religionen med hensyn til mine kriterier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, Solen er der med varmen sin uansett om vi tilber den eller ikke. Når jeg anbefaller deg å tilbe Solen, så er det fordi du søker en religion. Jeg tilber ikke Solen, jeg er ingen fan av tilbedelse. Men jeg har mer å takke Solen for enn all verdens guder. Solen gir oss alt vi trenger. Lys, varme, stabilitet i solsystemet. Uten Solen, intet liv på Jorden. Solen er en større skaper enn noen annen gud.

 

I tillegg så blir vi bare bedre og bedre kjent med Solen, mens guder generelt sett mister sitt grunnlag etterhvert som verden går framover.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Det vet du jo strengt tatt ikke. Dersom du klarer å bevise for meg at det ikke er noen mulighet for at det finnes en sannhet noen av verdens religioner skal jeg fint slå meg til ro med det. Men det tror jeg ikke du er i stand til... :)

Stemmer det, kan ikke bevise at noe ikke eksisterer.

.

 

Men med rasjonell tenkning så kan vi komme fram til hvorfor sannsynligvis alle verdens religioner tar feil. Hvis jeg bare får en setning å gjøre det på, så vil jeg vise til det komplette fravær av beviser for absolutt alle guder (med unntak av objekter som vi har sett på som guder før vi forstod hva de virkelig var, f.eks. Solen).

 

Basert på det, så ser jeg ingen hensikt i det å involvere seg i religioner når du like gjerne kunne ha deltatt i samfunn basert på fortellingene i Ringenes Herre, Harry Potter eller Narnia.

 

Derfor, Solen. Den eksisterer. Vi vet hva den gir oss.

Lenke til kommentar
Stemmer det, kan ikke bevise at noe ikke eksisterer.
.

 

Men med rasjonell tenkning så kan vi komme fram til hvorfor sannsynligvis alle verdens religioner tar feil. Hvis jeg bare får en setning å gjøre det på, så vil jeg vise til det komplette fravær av beviser for absolutt alle guder (med unntak av objekter som vi har sett på som guder før vi forstod hva de virkelig var, f.eks. Solen).

 

Basert på det, så ser jeg ingen hensikt i det å involvere seg i religioner når du like gjerne kunne ha deltatt i samfunn basert på fortellingene i Ringenes Herre, Harry Potter eller Narnia.

 

Derfor, Solen. Den eksisterer. Vi vet hva den gir oss.

 

Dersom man tar for seg en tilfeldig religion, er det selvsagt små sjanser for at denne er riktig ja. Det er en av grunnene til at jeg forsøker å minimere denne risikoen, ved å finne frem til en religion som ikke kan tilbakevises med rasjonell tenking.

 

Hensiktene har jeg forklart en del ganger opp gjennom denne tråden, tror jeg. Pascal's Gambit har vel blitt nevnt. Hovedargumentet er vel at det er greit å trekke et lodd og eventuelt høste av fruktene når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Fravær av bevis er ikke ensbetydende med at hypotesen er feil, men dette regner jeg med at du vet. Religion er ikke vitenskap.

Hvordan kan du si at alle verdens religioner tar feil? Hvordan tar Buddhismen feil, f.eks?

Reinkarnasjon

At en del av kroppen lever uavhengig av resten av kroppen, og kan "stå opp" igjen i en ny skikkelse

Lenke til kommentar
Reinkarnasjon

At en del av kroppen lever uavhengig av resten av kroppen, og kan "stå opp" igjen i en ny skikkelse

 

Og dette kan du si helt sikkert er feil? Opplys meg.

 

Neimen hva er det jeg surrer med, Du skal selvfølgelig teste ut The church of the flying spaghetti monster altså bli pastafarier.

 

Her trenger du ikke bry deg med dogmer og du værdsetter guden din på en veldig enkel måte.

 

Ingen troverdighet som religion. Den er jo bare skapt for å gjøre narr av religiøse, og det er ingen som tror på den.

Lenke til kommentar
Reinkarnasjon

At en del av kroppen lever uavhengig av resten av kroppen, og kan "stå opp" igjen i en ny skikkelse

 

Og dette kan du si helt sikkert er feil? Opplys meg.

Vi har ingenting som tyder på at det finnes en "sjel" som er en egen del av kroppen. Alt er bare nerveimpulser i hjernen.

Vi(i hvertfall jeg) har ingen opplevelse av å ha levd før.

 

Hvorfor skal jeg da tro på reinkarnasjon?

Hva er vitsen med å forholde seg til det dersom du ikke vet at du er blitt reikarnert?

Da har det jo ingenting å si. Da er det jo ikke en del av deg som lever videre i andre.

 

Det er det samme med alle religioner. De er der for å prøve å gi en forklaring og høyere mening med livet. Skapt av ulike mennesker i ulike kulturer!

Lenke til kommentar

Vi har ingenting som tyder på at det finnes en "sjel" som er en egen del av kroppen. Alt er bare nerveimpulser i hjernen.

Vi(i hvertfall jeg) har ingen opplevelse av å ha levd før.

 

Hvorfor skal jeg da tro på reinkarnasjon?

Hva er vitsen med å forholde seg til det dersom du ikke vet at du er blitt reikarnert?

Da har det jo ingenting å si. Da er det jo ikke en del av deg som lever videre i andre.

 

Det er det samme med alle religioner. De er der for å prøve å gi en forklaring og høyere mening med livet. Skapt av ulike mennesker i ulike kulturer!

 

Det er mulig vi ikke har funnet noe som tyder på at det finnes en sjel, nei. Men om et slikt overnaturlig fenomen faktisk hadde vært tilfelle, så er vel ikke den største overraskelsen at vi ikke kan observere det...

 

Hvorfor du skal tro på reinkarnasjon? Det har jeg aldri bedt deg om å gjøre... :)

Vitsen med å forholde seg til det? Tja, hvis man er buddhist, og tror på dette, så blir jo poenget med å forholde seg til det at man kan oppnå en tilstand i nirvana dersom man lever "riktig."

Lenke til kommentar

Vi har ingenting som tyder på at det finnes en "sjel" som er en egen del av kroppen. Alt er bare nerveimpulser i hjernen.

Vi(i hvertfall jeg) har ingen opplevelse av å ha levd før.

 

Hvorfor skal jeg da tro på reinkarnasjon?

Hva er vitsen med å forholde seg til det dersom du ikke vet at du er blitt reikarnert?

Da har det jo ingenting å si. Da er det jo ikke en del av deg som lever videre i andre.

 

Det er det samme med alle religioner. De er der for å prøve å gi en forklaring og høyere mening med livet. Skapt av ulike mennesker i ulike kulturer!

 

Det er mulig vi ikke har funnet noe som tyder på at det finnes en sjel, nei. Men om et slikt overnaturlig fenomen faktisk hadde vært tilfelle, så er vel ikke den største overraskelsen at vi ikke kan observere det...

 

Hvorfor du skal tro på reinkarnasjon? Det har jeg aldri bedt deg om å gjøre... :)

Vitsen med å forholde seg til det? Tja, hvis man er buddhist, og tror på dette, så blir jo poenget med å forholde seg til det at man kan oppnå en tilstand i nirvana dersom man lever "riktig."

Men poenget mitt er jo at det ikke er vits i å forholde seg til noe som det ikke finnes noen indikasjoner på, og som virker helt usannsynlig.

Lenke til kommentar
Men poenget mitt er jo at det ikke er vits i å forholde seg til noe som det ikke finnes noen indikasjoner på, og som virker helt usannsynlig.

 

Et utall hellige tekster og praktiserende buddhister er ihvertfall en indikasjon på at budskapet har appellert til mange opp gjennom tidene, og mange har funnet mening i det. Det i seg selv gjør det jo interessant og fascinerende.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har vært inne på tanken, men hvorfor ikke bare lage deg din egen religion? Bland litt buddhisme i en herlig miks med elementer fra andre trosretninger som f.eks laveyyansk satanisme, kristendom og norrøn mytologi (bare kutt ut det du mener er tull, ta inn de gode elementene).

 

Kall religionen din f.eks Krislatamuddhisme og inkasser 800 kr fra statskassen hver gang kalenderen passerer start. Det er hva økonomene kaller "money on the street, you pick it up"

 

Hvem vet, kanskje du får flere tilhengere etterhvert og kan ekspandere religionen din til andre land? Husk at lederene av den kristne kirken, den scientologiske kirken og sikkert mange andre er skikkelig ufyselig rike, så hvorfor ikke deg :) ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke om du har vært inne på tanken, men hvorfor ikke bare lage deg din egen religion? Bland litt buddhisme i en herlig miks med elementer fra andre trosretninger som f.eks laveyyansk satanisme, kristendom og norrøn mytologi (bare kutt ut det du mener er tull, ta inn de gode elementene).

 

Kall religionen din f.eks Krislatamuddhisme og inkasser 800 kr fra statskassen hver gang kalenderen passerer start. Det er hva økonomene kaller "money on the street, you pick it up"

 

Hvem vet, kanskje du får flere tilhengere etterhvert og kan ekspandere religionen din til andre land? Husk at lederene av den kristne kirken, den scientologiske kirken og sikkert mange andre er skikkelig ufyselig rike, så hvorfor ikke deg :) ?

 

Bare dele en tanke, ikke meningen å kapre tråden!

Jeg har vært inne på tanken om å starte en religion som krever at man i klasserommet MÅ ha på seg lue og Ipod. Hadde vært litt morsomt å se om det var mulig å få almen aksept på linje med den Hijab som plagg i offentligheten har fått ;)

Endret av Tjorven #138
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...