Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dell XPS710 vil ikke boote


Anbefalte innlegg

Hei,

 

prøver og finne ut hvilken komponent som ikke fungerer.

 

Det begynte med at OS't frøs. Dvs virkelig frys, som at i ingenting fungerte, bildet frøs, mus ville ikke bevege seg.

(OS er forøvrig Windows 7 Ultimate RC1)

 

Jeg kunne etter første frys, bruke PCn 1-6 timer, før den frøs igjen.

 

Tilslutt frøs den under Windows boot.

 

Jeg har ikke lagt til noen HW komponenter.

 

Etterhvert frøs den også i BIOS oppsett.

 

Det jeg har prøvd:

 

*byttet GFX kort

*byttet minnebrikker

*koblet ut DVD drev (sitter 2 stykk som default)

*koblet ut kort leser (finnes ingen floppy)

*koblet ut alt av USB (fikk i en periode USB failure, deretter keyboard failure, når jeg prøvde ett PS2 keyboard)

*koblet ut alt av Harddisker, utenom boot disk

*reset CMOS

 

Skrur jeg den på nå, booter den IKKE, får ikke noe video signal, og viftene går nesten for fullt.

 

Jeg fikk i en periode under all denne HW feilsøkingen, at det var ett generelt HW problem, og kontakt

Dell support, vennligst skriv ned denne feilkoden: [ithdr] (tror jeg at det var)

Jeg har ikke kontaktet Dell support, da det (snart) er 3 år siden innkjøp, og jeg har ikke mer enn standard 1 års garanti.

 

Jeg mistenker hovedkort, eller CPU.

 

Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen beep koder ved oppstart?

 

Har en Dell XPS 420. Sliter med lignende problem. Har etter hvert funnet ut at 2 av minne slotene på hovedkortet er kaputt (slot 2+4). Hvis jeg fjerner minne-modulene herfra så booter maskina, og jeg kan bruke den (med 2GB istedetfor 4GB).

Har vært i kontakt med Dell (XPS Support i Slovakia(!)). De bad meg kjøre Dell Diagnostics fra CDen som kom med maskina. Den rapporterte NULL feil. Så basert på beep koder, har Dell konkludert med at hovedkortet må byttes ...

 

Min beep kode: 1-3-2 (betyr "Memory modules are detected, but a memory failure has occurred". Denne teksten vises også på XPS420's MiniDisplay - etter endel sekunder)

Diagnostics Lights viser: 34 (som bekrefter ovennevnte beep kode)

Endret av helsten2
Lenke til kommentar
Noen beep koder ved oppstart?

 

Har en Dell XPS 420. Sliter med lignende problem. Har etter hvert funnet ut at 2 av minne slotene på hovedkortet er kaputt (slot 2+4). Hvis jeg fjerner minne-modulene herfra så booter maskina, og jeg kan bruke den (med 2GB istedetfor 4GB).

Har vært i kontakt med Dell (XPS Support i Slovakia(!)). De bad meg kjøre Dell Diagnostics fra CDen som kom med maskina. Den rapporterte NULL feil. Så basert på beep koder, har Dell konkludert med at hovedkortet må byttes ...

 

Min beep kode: 1-3-2 (betyr "Memory modules are detected, but a memory failure has occurred". Denne teksten vises også på XPS420's MiniDisplay - etter endel sekunder)

Diagnostics Lights viser: 34 (som bekrefter ovennevnte beep kode)

 

Nei ingen beep koder.

 

Dog jeg har hatt problemer med slot 2+4 før, har prøvd og sette inn 2gig ekstra, men da ville den ikke boote, så bruker 1+3 nå. Har også prøvd og ta ut 3, uten forskjell.

 

Iogmed at status nå er at den ikke kommer til bios engang, er det vanskelig og kjøre diagonistics.

 

Ved ett tilfelle klarte jeg å boote til utility partition, som har Dell Diagnistocs innebygd. Startet denne, og da frøs PCn igjen.

Lenke til kommentar

Anbefaler å prøve Dell Support.

 

Jeg tror det er 3 års garanti (men du betalte antagelig bare for 1-års hjemme-service, samme som meg).

 

Min maskin er drøyt 2 år.

 

Fikk akkurat tilbud om

1 - Hjemmeservice hvis jeg betalte nytt abonnement (1 år kr. 1299+moms)

eller

2 - De kommer hjem, henter maskina, bytter hovedkort og returner maskina til meg - KOSTNADSFRITT :grin:

 

Jeg gikk for nr. 2. - så får vi se hvor lang tid dette tar ... og om det faktisk er gratis.

Lenke til kommentar

Har bare 2 års garanti på denne XPSn, sjekket akkurat dette på dell.no med serviceID på PCn

 

Jeg har nå fått den til å halveis boote, men den stopper/fryser som før, enten i bios initialisering, i setup, eller rett etter bios.

 

Jeg mistenker enten power supply, eller MB.

 

En kompis har identisk PC, så tar med kassa til han for å avkrysse iallefall power supply.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå konkludert med følgende:

 

700/710/720 serien til Dell har store problemer med hovedkort. De ryker fra 1-3 år i bruk (med unntak selvsagt).

Det var ett replacement program for hovedkort til 700 og 710 men det har selvsagt gått ut.

 

Dell har nå omtrent ingen/0 hovedkort igjen til 700/710, og kanskje noen til 720. Du kan konvertere 700/710 til 720, men da kreves det flere deler enn bare hovedkortet.

Dette blir ganske dyrt.

 

Så jeg står igjen med en bricka maskin som kosta meg 24 laken i mars 2007. Får se hva Dell sier når jeg ringer dem.

Tviler på om jeg noensinne kjøper en Dell maskin igjen.

 

komplett.no har en gaming PC til 5500 nå, som er kraftigere enn den jeg har....sukk.

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøp ?

 

Blås i garantitiden, og reklamêr på maskinen.

 

Hvordan fungerer dette i praksis?

 

Jeg har "tuklet" med maskinen, dvs satt inn ett annet grafikk kort, byttet på minnebrikker, satt inn ekstra HDr osv.

Men dette er vel normal bruk. Er ingen forseglinger på disse maskinene fra Dell.

(jeg har ikke overklokket noe)

Lenke til kommentar
anyways; har nå satt i gang reklamasjons sak. Får se hvor langt det går.

Fikk igjen min XPS420 igår - levert på døra. De byttet hovedkortet, og det ser ut til å ha gjort "susen" :D

 

Lykke til med reklamasjonen.

 

Hva skjedde med din? tråd her?

 

Anyways status så langt:

 

Ringte Dell -> satt til teknisk -> sier at garanti har utløpt, jeg sier jeg vet det og vil reklamere, da kan han ikke hjelpe meg og setter meg til "Dell Solutions" -> fins dame med gebrokkent svensk gir meg en email adresse jeg kan reklamere på -> jeg sender email med hele hendelses forløpet -> får svar fra dell at jeg må ringe teknisk

 

Fantastisk!

Lenke til kommentar
Hva skjedde med din? tråd her?

 

Mitt hendelsesforløp kan du lese over - i din tråd.

 

Startet med email til Dell Teknisk Kundestøtte

Fikk svar etter en dag fra DELL E-Mail Team Desktops & Peripherals i Slovakia med beskjed om å skrive på engelsk (jeg hadde skrevet på norsk). Gjorde dette, og resten er som beskrevet over.

 

Edit:

Posten kom på døra og hentet PCen 2 dager etter at jeg fikk email fra Dell om at hovedkortet måtte byttes. Jobben ble utført av InfoCare i Oslo. Posten leverte tilbake maskina (igjen på døra) etter en drøy uke. Jeg har ikke betalt ett øre (enda) :p

 

Edit2:

Dette er forøvrig 4. service på denne boksen. Har tidligere måtte bytte kortleseren (pga BSOD), begge diskene (pga boot problemer) og TV kortet (elendig bildekvalitet). Alt dette i løpet av de første 5 månedene ...

Endret av helsten2
Lenke til kommentar
ok.

 

Du hadde garanti da regner jeg med?

Tydligvis. Det står "Dell Garanti" på papirene. Litt merkelig hvis det kun er 2 års garanti. Bestilte maskina i november 2007 (levert fra Dell 16 november). Ser at jeg hadde første service call 11 desember 2007 (maskina ville ikke boote).

 

Nå sendte jeg emailen 21 desember 2009. Det er over 2 år imellom disse ... :hmm:

 

PS: Du kan jo bare "smelle avgårde" en email til Slovakia og se om det skjer noe ... :whistle:

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...