Gå til innhold

"HIFI" kabinett til stue PC


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en støysvak stue PC med kabinett i "HIFI" størrelse, dvs det skal kunne stables sammen med forsterkere osv.

 

- Rimelig

- Helst stilrent, men bryr meg ikke så veldig om design

- Gjerne uten alt for mye dill dall og sjenerende belysning/display

- Oppgraderingsvennlig

- Velegnet for "støyfritt" system

- PSU må være støysvak (helst støyfri), men denne kan det hende jeg må kjøpe separat

EDIT: Max 16 cm høyde (knapt 16.5 for å være helt nøyaktig)

 

Noen anbefalinger?

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror dere om Antec Fusion Remote Max? (ATX)

https://prisguiden.no/produkt/105748

 

For min del har det ikke så mye å si at kabinettet er stort, så lenge det ikke er bredere/dypere enn en vanlig surround receiver. Jeg har vel mere muligheter mtp oppgradering/utbygging hvis jeg går for ATX HK og kabinett istedet for mATX. Mulig det også er en fordel mtp luftsirkulasjon og kjøling.

Lenke til kommentar

Den Antec'en så veldig bra ut. Jeg har et litt mindre Antec kabinett (NSK 2480) og det som kjennetegner disse htpc kabinettene er god kjøling med styring av lufta forbi disker og andre viktige komponenter og bra opplegg for ryddig kabling. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med mitt.

 

Det er uansett fordeler med store kabinetter. Du kan oppgradere i større grad pga full ATX hovedkort i tillegg til at du har høyden til å bruke større kjølere.

 

Du bør bytte ut de medfølgende viftene med noen Noctua 14 cm vifter. Mine Antec vifter hørtes veldig tydelig selv om man satte disse på laveste hastighet.

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Du bør bytte ut de medfølgende viftene med noen Noctua 14 cm vifter. Mine Antec vifter hørtes veldig tydelig selv om man satte disse på laveste hastighet.

 

# Cooling System:

- 1 side 140mm TriCool™ fan

- 1 rear 120 mm TriCool™ fan

- 1 front 120 mm fan mount to cool the graphic cards (optional)

 

Det betyr vel at jeg trenger å bytte ut en 140 mm og en 120 mm. Trenger muligens ikke den frontmonterte optional vifta siden jeg ikke skal ha dedikert grafikkort?

 

Her er manualen til kabinettet og der står det støynivå og luftmengde for de ulike hastighetene til både 120 og 140 mm vifta:

http://www.antec.com/pdf/manuals/Fusion%20...EN%20manual.pdf

Lenke til kommentar

Min feil. Jeg var litt kjapp. Du har helt rett. Det er en 12 og en 14 cm vifte med kabinettet.

 

Så lenge du skal bruke integrert grafikk så trenger du ikke ekstra vifte til grafikk kort.

 

Her er egenskapene til tricool viftene sammenlignet med Noctua viftene.

 

140mm TriCool™ fan

Rpm: 1500/1100/700

dBA: 31,8/21,4/19,8

 

Noctua NF-P14

Rpm: 1200/900/750

dBA: 19,6/13,2/10,1

 

120 mm TriCool™ fan

Rpm: 2000/1600/1200

dBA: 30/28/25

 

Noctua NF-S12

Rpm: 1200/900/600

dBA: 18,1/10,6/6,2

Lenke til kommentar

Jeg merket ihvertfall stor forskjell når jeg tok ut 2 stk Tricool 12 cm vifter og byttet disse ut med to Noctua NF-S12. Kjører de fra hovedkortet slik at det styrer hastigheten og de kan knapt høres under bruk.

 

Med to store vifter som trekker ut luft på begge sider av en stor tårnkjøler med en 45w prosessor så vil nok en ekstra vifte på kjøleren være unødvendig.

 

Kaster inn noen forslag og kommentarer i kjøletråden din.

Lenke til kommentar

Kom tilbake til leilighet etter juleferie og fant (til min store forskrekkelse?) ut at jeg ikke kan ha høyere kabinett enn totalt 16 (16.4-16.5) cm. Så da utgår desverre antec fusion remote max :( Spørs om det blir "vanlig" antec fusion da, og mATX HK.

 

EDIT: Ser at THERMALTAKE HTPC DH101 er 153,5mm høy, er det da inkl "føtter"? Tror jeg har mer lyst på det enn antec fusion pga full atx.

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar

Det ble så jeg bestilte antec fusion remote (mATX), først og fremst fordi det er laget for 2x120mm kabinettvifter, mens thermaltake dh101 har 1x120mm + 2x60mm vifter. (60mm vifter er vel ikke akkurat noen fordel mtp støy) Har også hørt flere positive erfaringer med antec fusion i støysvake system. Bare synd jeg ikke kunne velge max versjonen, men hadde blitt unødvendig dyrt å bytte TV/Stereobenk i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...